Nieuwe parkeergarage P+R Breukelen begin februari open

Op maandag 5 februari wordt de nieuwe parkeergarage P1 op P+R Breukelen aan de Broekdijk-West in gebruik genomen. Hierdoor wordt de parkeercapaciteit (P1,P2 en P3) met ongeveer 200 plekken vergroot. P+R Breukelen is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. De provincie wil parkeren door langparkeerders, bezoekers of werknemers uit de omgeving ontmoedigen. Daarom is besloten om in het voorjaar van 2024 betaald parkeren in het gehele stationsgebied in te voeren. Tot die tijd kan er gratis geparkeerd worden.

parkeergarage in Breukelen
Parkeergarage in Breukelen

De provincie Utrecht heeft de afgelopen vijftien jaar geïnvesteerd in OV-knooppunt Breukelen als P+R-locatie. De behoefte aan een goede overstapplek van auto op openbaar vervoer in de regio Utrecht bleek groot te zijn. Het gebruik groeide van 2200 in/uitstappers op het station in 2006 naar 6100 in/uitstappers op het station in 2019. Daarom is er in 2020 besloten tot de bouw van een parkeergarage op één van de P+R-terreinen in Breukelen.

Gedeputeerde André van Schie: “Door de uitbreiding van de P+R in Breukelen maken we het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker voor forensen en overstappen van de fiets of auto op het OV eenvoudig. Hierdoor wordt het regionaal en landelijk wegennet ontlast en kunnen mensen sneller en comfortabel naar hun werk reizen.”

Geluisterd naar omwonenden

In goed overleg met de gemeente Stichtse Vecht en omwonenden is het ontwerp van de garage naar een aantal wensen aangepast. Zo zijn er maatregelen genomen om hinder van koplampen en geluidsoverlast van draaiende motoren te voorkomen door een blinde gevel aan één zijde van de garage te maken. Daarnaast kunnen gebruikers van de parkeergarage niet op het aangrenzende perceel kijken. Verder heeft de garage slagbomen met kentekenherkenning en snel sluitende vouwhekken. Daardoor is het mogelijk de parkeerstroom te reguleren en de garage helemaal of deels in de nachtelijk uren te sluiten. De parkeergarage is modulair en duurzaam ontworpen. In de energievoorziening is de parkeergarage zo goed als zelfvoorzienend.

Parkeertarieven

Om het betaald parkeren dit voorjaar in te kunnen voeren, worden de entrees van alle P+R terreinen in Breukelen voorzien van een toegangscontrolesysteem met slagbomen. De parkeertarieven zijn op dit moment nog niet bekend. De parkeergarage is toegankelijk tussen 05:00 uur ’s ochtends en 23:00 uur ’s avonds.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32

Zie ook