Eerste inzet flexflitser op N458 bij Woerden

Wie te hard rijdt op de Rietveld (N458) in Woerden riskeert een boete. Vanaf maandag 24 juni 2024 zet het Openbaar Ministerie (OM) op deze weg een flexflitser in. Een flexflitser controleert 24/7 op de maximumsnelheid en kan op verschillende locaties worden ingezet. Het is de eerste inzet van een flexflitser langs een provinciale weg in de provincie Utrecht.

De flexflitser is een mobiele flitspaal

Na overleg tussen de provincie Utrecht, het OM en de politie is voor inzet van de flexflitser langs de N458 gekozen. Het doel van het handhaven met een flexflitser is het vergroten van de verkeersveiligheid. Op de N458 wordt vaak te hard gereden en er zijn ongevallen. Door de fietsers op de rijbaan, het bochtige karakter van de weg en de vele in- en uitritten vormt te hard rijden een groot risico.

Door de inzet van de flexflitser verbetert de naleving van de limiet van 60 km/uur. Daarmee vermindert het risico op het ontstaan van ongevallen en verbetert de leefbaarheid. De flitser is een aanvulling op de mobiele snelheidscontroles die de politie vanaf april 2023 op de N458 heeft  uitgevoerd.  Een flexflitser blijft ongeveer twee maanden op één plek staan en keert daarna regelmatig terug.

jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33