Rondweg-Oost Veenendaal (N233) deels dicht door werkzaamheden in september

Door werkzaamheden gaat het noordelijke deel van de Rondweg-Oost in Veenendaal (N233) van 3 september om 19:00 uur tot 24 september 2024 om 22:00 uur dicht voor verkeer in beide richtingen. In het laatste weekend, tussen 20 en 23 september, is ook het gedeelte tot de Innovatielaan afgesloten. Tijdens de afsluiting wordt ernstige verkeershinder verwacht. De provincie en de gemeente Veenendaal adviseren om de spits te mijden in deze periode.

Rondweg-Oost_Veenendaal_luchtfoto

De 21-daagse afsluiting gaat om het noordelijke stuk van de Rondweg-Oost – nabij rijksweg A12 - tussen de kruising met de Prins Clauslaan en de kruising met de Lorentzstraat in Veenendaal. De tijdelijke afsluiting is nodig om werkzaamheden voor de gewenste verbeteringen aan de weg veilig en snel te kunnen uitvoeren. De verwachting is wel dat deze omleidingen leiden tot extra drukte op andere wegen.

Advies: mijd de spits

Het advies aan weggebruikers in Veenendaal voor de afsluitingsperiode is daarom:

• Reis buiten de spits.
  • Gebruik andere vervoermiddelen zoals de fiets, openbaar vervoer of carpool.
  • Werk thuis indien mogelijk.
  • Vermijd sluiproutes door woonwijken en kwetsbare gebieden als Het Binnenveld.

Werkzaamheden

De nieuwe wijk Groenpoort krijgt een eigen aansluiting op de Rondweg-Oost met verkeerslichten. De bestaande Rondweg-Oost wordt vanaf de nieuwe aansluiting Groenpoort tot aan de A12 verbreed naar twee rijstroken per rijrichting. Op dat gedeelte worden ook aan beide kanten nieuwe geluidschermen geplaatst. In het laatste weekend van de afsluiting vernieuwt de aannemer de twee kruisingen van de Rondweg-Oost en de toe- en afritten van de rijksweg A12. Er komen nieuwe verkeerslichten en nieuw asfalt. Met de verbreding van de weg wordt de doorstroming, verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het oostelijk deel van Veenendaal verbeterd. Aannemer Van Gelder voert de werkzaamheden uit in opdracht van de provincie Utrecht.

Wegafsluitingen

Tussen dinsdag 3 september 19:00 uur en dinsdag 24 september 22:00 uur:

Rondweg-Oost afgesloten voor verkeer tussen de kruising met de Prins Clauslaan en de kruising met de Lorentzstraat in Veenendaal.

Tussen vrijdag 6 september 19:00 uur en zaterdag 7 september 22:00 uur en tussen vrijdag 13 september 19:00 uur en zaterdag 14 september 22:00 uur:

Buurtlaan-Oost afgesloten voor verkeer tussen de kruising met de Willem Barentszstraat en de kruising met de Rik Valkenburgzoom (Groenpoort) in Veenendaal.

Tussen 20 september 19:00 uur en 23 september 5:00 uur:

Rondweg-Oost afgesloten voor verkeer tussen Prins Clauslaan en kruising met Innovatielaan/Griftweg in De Klomp (noordzijde A12).

Bereikbaarheid

Tussen dinsdag 3 september 19:00 uur en dinsdag 24 september 22:00 uur:

Tijdens de werkzaamheden wordt het doorgaande verkeer tussen Arnhem en Rhenen in twee richtingen omgeleid via de toe- en afritten 23 van de rijksweg A12, Veenendaal-West, – Rondweg-West – Cuneraweg.

Het verkeer tussen Veenendaal en buurgemeenten volgt de route via de Wageningselaan – Industrielaan – ’t Goeie Spoor – Rondweg-West.

Tussen 20 september 19:00 uur en 23 september 05:00 uur:
  • De kruisingen van de Rondweg-Oost en de toe- en afritten 23a van rijksweg A12 (Veenendaal/Rhenen) zijn gesloten voor het verkeer.
  • Er is een omleiding voor het plaatselijke verkeer van en naar de A12 tussen de Prins Clauslaan en de Lorentzstraat in twee richtingen via de route Prins-Clauslaan – Grote Beer – Rondweg-West.
  • Er is een omleiding voor het verkeer van en naar de A12 vanaf Ede via de route Rijksweg – Klompersteeg – Voorpoort – Nieuweweg-Noord.

Meer informatie

Meer informatie over de werkzaamheden vindt u in de BouwApp onder ‘Reconstructie N233 Groenpoort’.

Wilt u op de hoogte blijven van alle werkzaamheden aan Utrechtse provinciale wegen? Volg dan @werkaandewegutr op X.

marja.eestermans@provincie-utrecht.nl, 06 21 12 46 31