Landbouwverkeer mag op hoofdrijbaan Bunschoterstraat (N199)

De provincie Utrecht wil landbouwverkeer toestaan op de hoofdrijbaan van de Bunschoterstraat en Amersfoortseweg tussen Bunschoten en de Eem (N199). De maximumsnelheid op de parallelweg gaat omlaag van 60 naar 30 kilometer per uur. Een voorstel hiertoe ging dinsdag naar Provinciale Staten.

N199_hectometerpaal

Hiermee komen Gedeputeerde Staten tegemoet aan wensen vanuit de omgeving. Brancheorganisatie Cumela, Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO), de Fietsersbond en diverse lokale ondernemers willen graag dat het landbouwverkeer dat momenteel gebruik moet maken van de parallelweg, wordt toegelaten op de hoofdrijbaan van de N199.

Aanpak knelpunten N199

De provincie Utrecht wil in 2026 een aantal wegaanpassingen uitvoeren op de Bunschoterstraat (N199) in Amersfoort. Dit om de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Een van de knelpunten is het overstekende landbouwverkeer bij de Maatweg. Dat zorgt voor oponthoud en onveilige situaties. Uit onderzoek blijkt dat er per dag gemiddeld 20 landbouwvoertuigen en meer dan 1.500 fietsers op de parallelweg rijden. De parallelweg is tevens onderdeel van de doorfietsroute Amersfoort – Bunschoten (F199).

Veiliger fietsen langs Bunschoterstraat

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: "Vanuit oogpunt van verkeersveiligheid heeft gezamenlijk gebruik door landbouw- en fietsverkeer van een weg als deze, met een asfaltbreedte van minder dan 4,5 meter, niet de voorkeur. Een apart fietspad is op deze plek lastig inpasbaar. Toelaten van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan om ongelukken met fietsers te vermijden, vergroot de verkeersveiligheid wel. Het inrichten van de parallelweg als fietsstraat past dan goed bij het gebruik hiervan."

Kosten besparen

Als het landbouwverkeer gebruik kan maken van de hoofdrijbaan zijn aanpassingen aan de parallelweg voor het landbouwverkeer niet meer nodig. Dit bespaart kosten. Om ook in het wegbeeld te benadrukken dat de fietser de belangrijkste gebruiker is, kiest de provincie in het geval van deze parallelwegen in de regel voor een inrichting als fietspad of fietsstraat. Dit gaan we ook doen voor de parallelweg van de N199 bij groot onderhoud. Het duurt nog wel een aantal jaren voordat dat zover is. De parallelweg is recent ingericht als doorfietsroute (F199).

Verkeersbesluit

Om landbouwvoertuigen toe te kunnen laten op de hoofdrijbaan van de N199 zal de provincie Utrecht voor het eind van dit jaar een verkeersbesluit nemen. Vervolgens zullen de borden langs de N199 worden aangepast op de nieuwe situatie.

marja.eestermans@provincie-utrecht.nl, 06 21 12 46 31