De Zonnewijzer boert duurzaam en verbindend

Duurzaam én rendabel boeren, hoe doe je dat? Provincie Utrecht helpt agrariërs met de zoektocht naar andere inkomstenbronnen. Miranda en Ko van Rijn van boerderij de Zonnewijzer in Bunnik kiezen voor onder meer rechtstreekse verkoop van verse boerenproducten en het ontvangen van groepen voor educatie over het boerderijleven.

Het melkveebedrijf van Miranda en Ko ligt op een schitterende locatie in de natuur van landgoed Rhijnauwen-Amelisweerd. Wandelaars kennen het vast, want boerderij De Zonnewijzer ligt tussen theehuis Rhijnauwen en de Veldkeuken. Hun 90 koeien lopen hier tussen de bossen en boomgaarden van het veelbezochte gebied. Dat bracht ze op een idee. Miranda: “Alleen melk produceren vond ik wat saai en karig: ik wilde ook heel graag wat met de locatie doen. De verbinding tussen de burger en de boer vind ik heel waardevol.”

Miranda van Rijn Zonnewijzer

Rechtstreekse verkoop

Miranda meldde zich aan voor een excursie over verkoop in de korte keten om inspiratie op te doen. Deze excursie werd aangeboden vanuit het trajectplan Duurzame Landbouw met Natuur. Hierin werkt provincie Utrecht met onder meer de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) samen om de Utrechtse agrariër op weg te helpen. Behalve de reguliere melkopbrengst, verkoopt het gezin nu rechtstreeks de producten die ze produceren, aan de consument. Denk aan: verse rauwe melk uit de melktap ‘Melk en Ko’, scharreleieren en sap van eigen boomgaardvruchten op het erf.

boerderij de zonnewijzer melktap

De verbinding tussen de burger en de boer vind ik heel waardevol

Miranda van Leeuwen-van Rijn, agrariër van boerderij De Zonnewijzer

Educatieboerderij

Naast deze verkoop via de korte keten vindt er op De Zonnewijzer ook educatie plaats. Schoolkinderen komen werken en leren op de boerderij, en er zijn ook kinderfeestjes mogelijk. “Kinderen vinden het geweldig om de dieren te verzorgen of te knuffelen en lekker buiten te zijn. Ook komen ze veel te weten over hoe alles in z’n werk gaat op een boerderij.”

Bekijk ook de video met het verhaal van De Zonnewijzer.

Zonnewijzer Bunnik

Op zoek naar verdienmodellen

Wilt u als agrariër aan de slag met uw verdienmodel door naast de productie ook andere inkomensstromen te genereren? Wij helpen u graag op weg met factsheets over duurzamere verdienmodellen. Ook hebben we tips hoe je dit kunt aanpakken. Op de website van LaMi kunt u komende maanden korte video’s bekijken waarin agrariërs vertellen hoe zij hun verdienmodel verbreden. Denk aan een zorgboerderij, agrarisch natuurbeheer, compostering of samenwerking met de omgeving. En ontdek de subsidies waarmee agrariërs stappen kunnen zetten naar duurzamer ondernemen.

Onafhankelijk advies? Bel een Plattelandscoach

Heeft u vragen over de toekomst van uw bedrijf? Weten waar kansen liggen en zoekt u een onafhankelijke gesprekspartner voor het verder ontwikkelen van uw bedrijf? Meld u dan aan voor het advies van een plattelandscoach.

Aanmelden plattelandscoach

Trajectplan Duurzame Landbouw met Natuur

De manier waarop Miranda en Ko hun onderneming divers en rendabel hebben ingericht, is een van de vele voorbeelden van een duurzaam verdienmodel. De provincie Utrecht helpt agrariërs hiermee in het kader van het trajectplan ‘Duurzame Landbouw met Natuur'.

Dit plan werkt aan slimme maatregelen die bijdragen aan een sterkere verbinding tussen landbouw en natuur. De maatregelen versterken biodiversiteit en spelen tegelijkertijd een rol in het verbeteren van de bedrijfsvoering. Natuurwaarden nemen toe en bedrijven krijgen een sterker toekomstperspectief. Dit plan is een samenwerking tussen LTO Noord, Utrechts Particulier Grondbezit, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, de agrarische collectieven, Landschap Erfgoed Utrecht (LEU) en de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU).

jytte.reichert@provincie-utrecht.nl06 18 54 01 37