37 kandidaten voor burgemeesterschap Rhenen

9 vrouwen en 28 mannen willen burgemeester worden van Rhenen. Onder de 37 sollicitanten zijn 22 kandidaten met bestuurlijke ervaring in het openbaar bestuur.

luchtfoto van Rhenen

Het burgemeesterschap van Rhenen kwam vrij nadat Hans van der Pas op 8 maart jl. afscheid nam om burgemeester te worden van de gemeente Maashorst in Noord-Brabant. Op dit moment is Corry van Rhee-Oud Ammerveld waarnemend burgemeester van Rhenen.

De gemeenteraad heeft in de profielschets voor de nieuwe burgemeester aangegeven op zoek te zijn naar een betrokken, daadkrachtige en coachende burgemeester. Ook staat specifiek genoemd dat de burgemeester een overtuigende belangenbehartiger moet zijn in de regio Foodvalley, waar Gelderse en Utrechtse gemeenten - waaronder Rhenen - nauw samenwerken.

Commissaris van de Koning Hans Oosters maakt een selectie van kandidaten die naar zijn oordeel benoembaar zijn en voldoen aan de profielschets die door de gemeenteraad van Rhenen is opgesteld. Vervolgens voert de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad gesprekken met hen en stelt een concept-aanbeveling op van twee kandidaten waarover de gemeenteraad beslist. Naar verwachting zal de nieuwe burgemeester in november 2024 beëdigd worden.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69