Provincie Utrecht: een vitaal hart een gezond Nederland

De metropool regio Utrecht is dankzij de centrale ligging, hoogwaardige kenniseconomie en cruciale verkeersknooppunten het kloppende hart van Nederland. Die aantrekkelijkheid maakt het tot één van de snelst groeiende (stedelijke) regio’s van Nederland. De verwachting is dat het inwoneraantal de komende decennia met een kwart gaat toenemen tot 1,6 miljoen mensen. Hier is ruimte om woningen te bouwen op de plekken waar mensen graag willen wonen, maar deze kansen zijn alleen te verzilveren als het Rijk stevig investeert in het hart van Nederland.

In de afgelopen jaren hebben we samen met het Rijk een stip op de horizon gezet om deze groei te bolwerken. Er is afgesproken om tot en met 2030 hier 83.500 woningen te gaan bouwen. Daarmee is het startschot gegeven om alleen al in de komende negen jaar 14 procent extra woningen toe te voegen, een aanzienlijke bijdrage aan het oplossen van de woningnood in Nederland. Iets dat zeker hier, in een van de meest gewilde woningmarktregio’s van Nederland, hoognodig is.

Het laten groeien van de provincie Utrecht met aandacht voor de brede welvaart is geen sinecure. We hebben het Rijk nodig om de daarvoor noodzakelijke randvoorwaarden te kunnen realiseren. Er moet veel gebeuren rond wonen, werken en bereikbaarheid, maar evenzeer rond klimaat, natuur en gezondheid. Op veel plekken in Nederland is er werk aan de winkel, maar het is cruciaal om in ieder geval aandacht te hebben voor de plekken die in dit land het meest onder druk staan. Door hier de knelpunten op te lossen helpen we namelijk heel Nederland verder.

Blijf investeren in mobiliteit.

Nederland staat stil als we de Utrechtse draaischijf niet in beweging houden.

Dagelijks worden wegen en sporen die het midden van Nederland doorkruisen honderdduizenden keren gebruikt om op tijd op plaats van bestemming te komen. We pleiten er dan ook voor om mobiliteitsinvesteringen niet vooruit te schuiven. Dit geldt vooral voor de ontsluiting van de aangewezen grootschalige woningbouwgebieden. Het laten groeien van de woningvoorraad gaat niet zonder extra fietspaden, buslijnen, rails en wegen.

Geef gereedschap en middelen voor het herstel van de natuur.

Het herstellen van de biodiversiteit is essentieel vanwege de noodzaak om de leefbaarheid te verbeteren en de natuur te versterken.

Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt om tot het provinciaal gebiedsprogramma (UPLG) te komen. Tegelijkertijd staat nu al vast dat we op een aantal punten duidelijkheid nodig hebben van het Rijk om in de volle breedte de verbeteringsdoelen te kunnen behalen. Nu vragen we iedereen om mee te denken en mee te bewegen zonder dat hier enig comfort, zekerheid of perspectief bij te bieden is. Zo is het Transitiefonds, dat essentiële financiële middelen zou verstrekken, nog steeds niet beschikbaar gesteld. Het is niet langer mogelijk om dit soort beslissingen vooruit te schuiven, we hebben concrete stappen van het Rijk nodig om verder te kunnen.

Vergroot capaciteit elektriciteitsnetwerk voor het aansluiten van nieuwe woonwijken.

De hoognodige woningbouw komt stil te staan als we nu niet handelen.

Dat is overigens geen theorie, maar nu al de praktijk. Daarom pleiten we ervoor om investeringen in het elektriciteitsnet te koppelen aan woningbouwplannen, om zo effectief de woningnood in Nederland aan te pakken. De focus moet vooral komen te liggen op de plaatsen waar grootschalige woningbouwprojecten gepland zijn. Anders stokt niet alleen de energietransitie, maar blijft ook het woningtekort bestaan.

Geen extra stenen en asfalt zonder de versterking en uitbreiding van groen.

Het is essentieel om groenontwikkeling evenredig en volwaardig mee te nemen om de leefomgeving te verbeteren en bij te dragen aan klimaatadaptatie en het verminderen van CO2-en stikstofuitstoot.

Op dit moment biedt het Rijk amper financiële middelen om groenvoorzieningen gelijke tred te laten houden met de stedelijke ontwikkelingen. We pleiten er dan ook voor dat hier in de komende jaren verandering in komt. Bovendien liggen er kansen bij de transitie in het landelijk gebied die we hiermee ook kunnen benutten. Met de hulp van het Rijk kunnen we straks twee vliegen in een klap slaan.

Kortom, we staan klaar om de grote opgaven in Nederland aan te pakken. We realiseren ons echter dat we dit niet alleen kunnen doen. We hebben de hulp van het Rijk zowel financieel als beleidsmatig nodig om vooruitgang te boeken. Door samen stappen te zetten in het hart van Nederland, helpen we het hele land vooruit