Linda vertegenwoordigt inwoners bij stellen van prioriteiten in keuze windmolengebieden

Linda de Wolde heeft samen met 79 anderen uit de provincie meegedaan aan een burgerforum om inwoners te vertegenwoordigen bij het stellen van voorwaarden voor windenergie in de provincie Utrecht. Linda: "De provincie kan hiermee aan gemeenten 'het advies van de burgers' overhandigen. Voor hen is dit een leidraad."

Linda de Wolde met dochter op driewieler

Linda had geen uitgesproken mening voor of tegen windmolens toen zij besloot deel te nemen aan het burgerforum dat de provincie afgelopen jaar organiseerde over windenergie. "Ik was wel benieuwd of dat zou veranderen als ik meer kennis zou krijgen," vertelt Linda, die laat weten zich niet actief met duurzaamheid bezig te houden. "Vrijwel iedereen zat er met hetzelfde doel in. Er waren een paar fanatiekelingen bij. Die vond ik een tunnelvisie hebben. Maar, er was altijd een groepsleider die een discussie afkapte als het te eenzijdig werd. Dat deden ze heel goed."

Wat inwoners belangrijk vinden

De provincie streeft ernaar om in 2030 55 procent van de gebruikte elektriciteit in de eigen provincie duurzaam op te wekken. Dit is genoeg om ongeveer 720.000 huishoudens van duurzame stroom te voorzien. Om die doelstelling t ekunnen halen is windenergie nodig naast andere energiebronnen zoals zonne-energie. In het afgelopen jaar heeft de provincie alle gebieden binnen de provincie waar windenergie mogelijk is in kaart gebracht: dit waren 99 gebieden. Om deze gebieden tegen elkaar af te kunnen wegen, is er onderzoek gedaan naar de milieueffecten van windmolens. Ook is burgerparticipatie toegepast. Dat is gebeurd met een grootschalige enquête en een burgerforum. Het is de eerste keer dat de provincie inwoners op deze manier betrekt bij haar besluitvorming.

Van inwoners wilde de provincie weten: welke voorwaarden stellen jullie aan gebieden voor windmolens? En met welke prioriteit? Ofwel: welke gebieden vinden jullie het meest kansrijk? De eerste stap in de burgerparticipatie was een enquête die online beschikbaar was en naar 30.000 adressen is verstuurd, verspreid over de provincie Utrecht. Bijna 7.000 inwoners hebben op deze manier aangegeven wat zij belangrijk vinden als het gaat om windmolens. Aan het einde van deze inwonerraadpleging konden mensen zich aanmelden voor een burgerforum. Dat hield in dat ze tijdens vier bijeenkomsten met elkaar in gesprek gingen over de uitkomsten van de enquête, om tot een prioritering te komen wat voor inwoners belangrijk is bij gebieden voor windmolens.

Hetzelfde doel

Uit de 400 aanmeldingen voor het burgerforum is een gewogen loting gedaan om te komen tot een diverse groep op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en spreiding door de hele provincie. Dat heeft een groep van 80 mensen opgeleverd die meededen aan het burgerforum. Hoewel het burgerforum zich niet uitspreekt voor of tegen windenergie in de provincie, is erop toegezien dat alle standpunten over windenergie voldoende in het burgerforum vertegenwoordigd waren en in de gesprekken aan bod zijn gekomen.

Deelnemers tijdens Burgerforum

Linda vertelt dat de sfeer tijdens de bijeenkomsten goed was. Ook inhoudelijk vond ze het goed georganiseerd. "Het burgerforum is ver boven mijn verwachtingen uitgestegen. Het was heel interessant en informatief. Je kon je overal in verdiepen." Het advies waar het burgerforum mee kwam vindt ze duidelijk, maar ook voor zich spreken. "Het advies bestaat uit acht voorwaarden in een bepaalde volgorde. Bovenaan staat bijvoorbeeld: 'kies voor plekken die zorgen voor zo weinig mogelijk extra overlast voor mensen'. En op de tweede plek: 'kies voor plekken waar de natuur en dieren er het minst last van hebben'. Sommige voorwaarden vind ik een beetje open deuren. Daarnaast zul je ergens moeten schipperen. Geen enkele plek zal aan alle voorwaarden voldoen."

Op basis van het advies van het burgerforum heeft Gedeputeerde Staten de keuze gemaakt voor 27 gebieden die het meest kansrijk zijn. Dit advies is aangeboden aan alle gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Ik dacht dat zonne-energie heel rendabel was, maar wind is veel rendabeler. Dat wist ik niet. Door alle kennis die ik heb opgedaan, is mijn mening bijgesteld.

Linda de Wolde, deelnemer burgerforum

Overheid menselijker en toegankelijker

Linda vindt de rol van het burgerforum van grote waarde. "De provincie kan hiermee aan gemeenten 'het advies van de burgers' overhandigen. Voor hen is dit een leidraad. Of gemeenten het over gaan nemen, daar hebben wij geen invloed op." Wel zou ze willen pleiten voor een andere aanpak van het burgerforum. "We bleven debatteren over het wel of niet clusteren van windmolens, terwijl dat overduidelijk uit de enquête was gekomen. Ik had het in het burgerforum liever over de knelpunten gehad. Meer op de echte dilemma's ingaan. Mijn tip is om de duidelijke tegenstellingen uit de enquête in hapklare stukjes aan te bieden aan een burgerforum".

Linda de Wolde met dochter op pad

Door mee te doen aan het burgerforum is de overheid voor Linda menselijker en toegankelijker geworden, vertelt ze. Ook heeft ze er veel van opgestoken. "Ik dacht dat zonne-energie heel rendabel was, maar wind is veel rendabeler. Dat wist ik niet. Door alle kennis die ik heb opgedaan, is mijn mening wel bijgesteld. We hebben windenergie nodig willen we de doelstelling halen. Als ik nu op een kilometer afstand een windmolen zou hebben en het geluid ervan zou horen, zou ik er meer begrip voor hebben, omdat ik weet hoe nodig het is."

Burgerforum.

Samen vooruit - deze stap hebben we in 2023 gezet.
Wij willen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in 2050, klimaatneutraal (CO2-neutraal) zijn. Hiermee zorgen we ervoor dat het fijn wonen, werken en recreëren blijft in de provincie Utrecht. Dat doen we voor en met onze inwoners, ondernemers, andere overheden en belanghebbenden. Zo gaan we samen vooruit.