Leerdamse onderneming brengt wegmarkeringen schoner en stiller aan

Voor Track Line uit Leerdam was de aanbesteding van de provincie de motor voor een wereldwijd unieke innovatie: met een elektrische ketel gebeurt het aanbrengen van wegmarkeringen schoner én stiller. Bedrijfsleider Jan-Reint Vink: "In de aanbesteding van de provincie is duurzaamheid een belangrijke factor. Daarom kwamen we op het idee om het materiaal dat we gebruiken voor de wegmarkeringen elektrisch te verwarmen."

Trackline medewerkers trekken lijnen

"Het verwarmen van het materiaal dat we gebruiken voor de wegmarkeringen gebeurde voorheen met fossiele brandstoffen", vertelt Jan-Reint. Hij legt uit: "De kunststof van de wegmarkeringen wordt in korrelvorm geleverd. Dat wordt in een ketel verhit naar 200 graden, zodat het vloeibaar wordt en we het aan kunnen brengen op de weg. Het opwarmen van de ketel gebeurde met branders op diesel of gas." De aanbesteding van de provincie bracht daar verandering in. Jan-Reint: "Wij zijn altijd bezig met innovatieve dingen. In de aanbesteding van de provincie is duurzaamheid een belangrijke factor. Daarom kwamen we op het idee om het materiaal dat we gebruiken voor de wegmarkeringen elektrisch te verwarmen."

We zijn bij de grootste leveranciers langs geweest in verschillende landen. Maar zo'n ketel bestond wereldwijd niet. Dan moeten we het maar zelf ontwikkelen.

Jan-Reint Vink, bedrijfsleider Track Line

Een duurzame uitdaging

Het vergde nog wel een omslag voor de Leerdamse onderneming om over te gaan op elektrische ketels. "Toen wij zo'n ketel wilden kopen, bleek die niet te bestaan," laat Jan-Reint weten. "We zijn bij de grootste leveranciers langs geweest in verschillende landen. Maar, zo'n ketel bestond wereldwijd niet. Je hebt ketels die een klein beetje elektrisch bijverwarmen. Maar, dan heb je alsnog een brander op diesel of gas. Dat was niet wat zij zochten. Dan moeten we het maar zelf ontwikkelen," was de conclusie van het kleine mkb-bedrijf. Een spannend proces. Ook voor de provincie. Want het was allerminst zeker of het ging lukken.

Jan-Reint: "Het was vrij complex om te ontwikkelen. Wij zijn geen ketelbouwers. Maar, we hebben wel monteurs in dienst die werken voor ons machinepark. Die vinden het leuk om mee te denken en te ontwerpen. Zij kunnen berekenen hoeveel warmte je nodig hebt om de ketel te verwarmen en hoeveel tijd dat kost. We hebben er een half jaar lang aan gewerkt om het van idee tot werkend product te krijgen. En dan moet de ketel nog in de vrachtauto. Daar komen ook andere dingen bij kijken: zonnepanelen op het dak, hele zware accu's in de wagen. De leverancier van de laadbak voor de vrachtauto's moest daarvoor de nodige aanpassingen doen. Gelukkig vond de leverancier het ook leuk om iets nieuws te ontwikkelen. Dus het is gelukt."

Zonnepanelen op het dak

De provincie probeert iedereen te stimuleren om duurzame keuzes te maken. Omdat de provincie zelf ook zo duurzaam mogelijk wil werken, daagt zij ondernemers die de wegen onderhouden eveneens uit tot duurzame innovaties. Dit heeft ertoe geleid dat bij het aanbrengen van wegmarkeringen in de provincie sinds oktober 2023 gebruik wordt gemaakt van een volledig elektrische ketel. Dit vermindert de uitstoot van broeikasgassen. Niet onbelangrijk, omdat dit soort wegwerkzaamheden doorlopend plaatsvinden en wegmarkeringen bijdragen aan de verkeersveiligheid in de provincie.

Medewerkers van Trackline voor de ketel

De vrachtauto met elektrische ketel rijdt nu door de hele provincie. Met vaste ploegen die ingewerkt zijn om met deze ketel te werken. Ook de andere wagens van Track Line zullen gefaseerd elektrische ketels krijgen. "De ketel wordt 's nachts aan het stroomnet voorverwarmd. Als de vrachtauto wegrijdt, schakelen we over naar de batterij in de auto," licht Jan-Reint toe. "Gedurende de dag wordt de ketel door de batterij op temperatuur gehouden. Én door zonnepanelen." De wagen heeft vier zonnepanelen op het dak. In de toekomst hoopt Track Line, door het ontluchtingsluik op het dak van de wagen te verplaatsen, dit aantal uit te kunnen breiden naar zes. Jan-Reint: "De zonnepanelen leveren nu al 10 tot 15 procent van de totale energie die we nodig hebben. Dat is mooi meegenomen."

Geen uitlaatgassen en herrie meer

Een ander belangrijk voordeel van de elektrische ketel is dat er stiller gewerkt kan worden. De enthousiaste ondernemer verduidelijkt dit graag: "De korrels kunststof in de ketel worden verwarmd en smelten. Om dit goed te mengen zit in de ketel een roerwerk, dat voorheen werd aangedreven door een hydrometer. Om die te laten werken, moesten we de vrachtautomotor laten draaien. Nu er met een volledig elektrische ketel wordt gewerkt, en de hydromotor is vervangen door een elektromotor, is dat niet meer nodig. Als de vrachtauto op locatie is, kan de motor uit. We hebben dus geen uitlaatgassen en herrie meer. Zeker op plekken binnen de bebouwde kom is dat een groot voordeel. Terwijl de kwaliteit van de wegmarkeringen hetzelfde is. Een vervolgstap die we gaan zetten is dat de vrachtwagen zelf ook elektrisch is, zodat het transport van en naar het werk eveneens schoon en stil kan plaatsvinden."

Provincie verlaagt uitstoot bij aanbrengen wegmarkeringen.

Samen vooruit - deze stap hebben we in 2023 gezet.
Door het verduurzamen van onze wegwerkzaamheden hebben we minder uitstoot. Hiermee zorgen we ervoor dat het fijn wonen, werken en recreëren blijft in de provincie Utrecht. Dat doen we voor en met onze inwoners, ondernemers, andere overheden en belanghebbenden. Zo gaan we samen vooruit.