Criteria en afspraken bij het kopen en beheren van (nieuwe) natuurgronden

Bent u geïnteresseerd in het kopen en beheren van (nieuwe) natuurgronden? Dan moet u aan een aantal criteria voldoen. De provincie Utrecht heeft deze criteria opgesteld om te bepalen of u geschikt bent om de gronden als natuur te beheren. En om te bepalen wie de meest geschikte koper is.

Soms zijn percelen al ingericht als natuurgebied. In andere gevallen moet dat nog gebeuren en spreken we met u af wie de gronden gaat inrichten: u of de provincie. Daarbij bepaalt de provincie wat voor type natuur er moet komen. Bijvoorbeeld blauw schraal grasland, moeras, heide of weidevogelgrasland.

Let op: de criteria op deze pagina gelden voor de verkoop van natuurgronden en niet voor landbouwgronden.

Dit zijn de criteria waar de provincie naar kijkt:

• Beheer en gebruik van de gronden. Hierbij onder andere de vraag hoe de nieuwe eigenaar de gronden gaat beheren en gebruiken zoals de provincie voor ogen heeft.
  • Kennis en ervaring met natuurbeheer. Dit kan ingehuurd worden.
  • Continuïteit van beheer. Hoe is dit geborgd?
  • Mogelijkheden tot het voeren van samenhangend beheer met aangrenzende natuurgebieden.
  • Efficiëntie van beheer. Is er andere grond in de buurt in beheer? Zijn er machines aanwezig?
  • Binding met het gebied.
  • Levering extra prestatie, bijvoorbeeld openstelling en beleving van natuur versterken.

Bij openbare verkoop van natuurgronden kijken we ook naar de geboden prijs. Maar omdat we de natuurgronden hier inbrengen in een kavelruil, tegen de taxatiewaarde, speelt de prijs geen rol in de afweging.

Vragenlijst om score op criteria te bepalen

Om in aanmerking te komen voor de toedeling (aankoop) van natuurgronden in de kavelruil, vragen wij u om een vragenlijst in te vullen. Op basis daarvan kan de provincie beoordelen of u de meest geschikte koper bent voor het betreffende perceel of blok van percelen. De vragen gaan over bovenstaande criteria.

De provincie bepaalt vooraf per perceel of blok van percelen welke criteria voor dit specifieke perceel het belangrijkst zijn. Die krijgen dan een hogere wegingsfactor. U kunt per criterium een maximaal aantal punten scoren. Het aantal punten per criterium vermenigvuldigen we met de wegingsfactor. De punten van alle criteria tellen we bij elkaar op. De partij met de hoogste score krijgt het betreffende perceel toebedeeld en kan het kopen in de kavelruil.

Afspraken vastleggen in een kwalitatieve verplichting en overeenkomst borging natuur

Alle (nieuwe) natuurgronden die in de kavelruil worden verkocht, worden tegen de natuurwaarde toebedeeld (verkocht) in de kavelruil. Soms is dat de waarde van de nog te ontwikkelen natuur. De provincie betaalt de afwaardering. Dit is het waardeverschil tussen de agrarische waarde en de natuurwaarde.

Daar staat tegenover dat de notaris een kwalitatieve verplichting vastlegt. Hierin staan de afspraken over het beheer van het (nieuwe) natuurgebied tussen u en de provincie. Moet het perceel nog worden ingericht als natuurgebied? Dan wordt er soms een aparte overeenkomst gesloten om de natuurontwikkeling te borgen. U hoeft voor deze percelen dan geen subsidie meer aan te vragen voor de aankoop (UVAN-subsidie voor aankoop nieuwe natuurterreinen) of omvorming van ‘agrarisch’ naar ‘natuur’ (SKNL-subsidie voor functieverandering).