Huisvesting vergunninghouders

De provincie beoordeelt of gemeenten voldoende vergunninghouders (asielzoekers met een permanente verblijfsvergunning) huisvesten. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt hoeveel vergunninghouders er gehuisvest moeten worden. Gedeputeerde Rob van Muilekom heeft huisvesting statushouders in zijn portefeuille.

Wetten en besluiten

Hoe gemeenten hiermee om moeten gaan, staat in:

• De Huisvestingswet 2014

Werkwijze

De Rijksoverheid bepaalt twee keer per jaar hoeveel vergunninghouders er per gemeente gehuisvest moeten worden. Dit wordt ook de taakstelling genoemd. De provincie beoordeelt of gemeenten aan deze taakstelling voldoen.

De verdeling van deze taakstelling over de gemeenten is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente. Grotere gemeenten moeten meer vergunninghouders huisvesten dan kleinere gemeenten. Jaarlijks rapporteren Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten de voortgang van de gemeenten.

Bekijk de rapportages:

Een van de taken van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is om vergunninghouders aan een gemeente te koppelen. Het COA kijkt aan de hand van diverse factoren waar de vergunninghouders de beste kansen hebben om een nieuw leven op te bouwen en bij te dragen aan de maatschappij. De provincie ontvangt gegevens van het COA en beoordeelt elk half jaar of er in de gemeenten voldoende vergunninghouders gehuisvest zijn. Gemeenten hoeven daarom geen extra toezichtinformatie aan te leveren.

Wanneer gemeenten moeite hebben met het halen van hun halfjaarlijkse taakstelling, bespreken wij met de gemeenten de knelpunten voor het huisvesten. Hierbij betrekken we adviseurs van het provinciale programma versnelling woningbouw, zodat er vanuit verschillende expertises naar de problemen gekeken kan worden. Tevens neemt de provincie zowel vanuit de portefeuilles interbestuurlijk toezicht als wonen deel aan de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT). We denken actief mee over hoe gemeenten geholpen kunnen worden bij deze complexe opgave.

Voor het toezichtdomein Huisvesting Vergunninghouders is een aanvullend beleidskader opgesteld. Dit treedt per 1 januari 2024 in werking. Het aanvullend beleidskader formaliseert de huidige werkwijze van het toezicht op de huisvesting van vergunninghouders en introduceert nieuwe beoordelingscriteria voor de inschaling van gemeenten op de interventieladder. Wat precies bestaand en nieuw beleid is, wordt verder toegelicht in de bijlage.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over dit onderwerp, stuur dan een e-mail via: interbestuurlijktoezicht@provincie-utrecht.nl.