Nieuwe coalitieakkoord en nieuwe gedeputeerde André van Schie

Direct na de zomer is het coalitieakkoord 2023- 2027 Aan de slag voor Utrecht;  Voor een duurzame, gezonde, groene en ondernemende provincie door de nieuwe bestuurders gepresenteerd. Wat staat daar nu in over fiets? Sinds eind augustus heeft André van Schie het stokje overgenomen van Arne Schaddelee. Wat vindt André belangrijk op het gebied van duurzame mobiliteit in het algemeen en fiets in het bijzonder? Kan hij na ruim een maand al een tipje van de sluier oplichten?

Uit het coalitieakkoord

Op pagina 19 van het coalitieakkoord is een alinea gewijd aan fiets, als een van de pijlers binnen duurzame, groene, veilige en gezonde bereikbaarheid:

🚴 Utrecht is dé fietsregio van Europa en dat willen we blijven. We stellen structureel geld beschikbaar voor fietsinfrastructuur en geven fietsers meer ruimte. We gaan door met de aanleg van de negen doorfietsroutes en een goed netwerk van fietspaden.

🚴 De fiets moet een veilig en aantrekkelijk alternatief zijn voor afstanden onder de 15 kilometer. Daarom stellen we structureel geld beschikbaar om de fietsveiligheid, -bereikbaarheid en -infrastructuur aan te pakken.

🚴 Verkeersveiligheid is een belangrijk uitgangspunt. We bevorderen veilige schoolroutes, bredere fietspaden, campagnes voor veilig fietsen, een goede doorstroming en ongelijkvloerse kruisingen voor snelverkeer en langzaam verkeer.

🚴 We investeren meer in het oplossen van knelpunten voor de fiets (bijvoorbeeld met fietstunnels) en oplaadpunten voor elektrische fietsen.

André van Schie ziet voor de fiets en goede fietspaden een hele belangrijk rol. "Het gaat erom dat we samen onze groeiende provincie op een gezonde, veilige en duurzame manier inrichten. Hoe onze inwoners zich verplaatsen, die keuze maken ze uiteraard zelf. We willen als provincie mensen wel verleiden hierin duurzame en gezonde keuzes te maken. Daarin is de fiets, ruimte voor de fietser en goede fietsinfrastructuur, net als toegankelijk openbaar vervoer heel belangrijk.

De komende tijd wil ik me ervoor inzetten dat Utrecht dé fietsregio van Europa blijft. Dit doen we  onder andere door het netwerk van negen geplande doorfietsroutes af te maken. Dit jaar zullen we de eerste doorfietsroute tussen Amersfoort en Bunschoten in zijn geheel opleveren. Daarbovenop investeren we de komende jaren 60 miljoen euro éxtra om de fiets ruim baan te geven. Want negen doorfietsroutes maken nog geen compleet netwerk. Daarom kijken we nu ook concreet naar nieuwe fietsroutes met potentie en welke knelpunten we samen met gemeenten kunnen oplossen zodat mensen veilig, comfortabel en snel naar school, werk, of sociale activiteiten kunnen fietsen.

De Dom tot Damroute is een voorbeeld, waarover we in gesprek zijn met het Rijk, Rijkswaterstaat en de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Stichtse Vecht. Dit is ook een belangrijke route om Lage Weide aantrekkelijker te maken om per fiets te bereiken. Er moet ook echt een nieuwe fietsbrug over de A12 komen, ter hoogte van Bunnik, want daar komen heel veel nieuwe bewoners bij, die we ook graag de kans willen geven om zich op de fiets door onze mooie provincie te verplaatsen!”