‘Broodje Utrecht’ en de samenwerking naar een duurzame landbouw

Ramona Schalkwijk is boer in Montfoort. Haar Bloemenweide Brie is het beleg op het eerste ‘Broodje Utrecht’ dat in maart werd gelanceerd. Ramona onderneemt vanuit het besef dat ze als boer een groot effect heeft op haar leefomgeving. Ze wil bijdragen aan een gezonde voedselvoorziening. Ramona: ‘Gezondheid, biodiversiteit en samenwerking, daar draait het om.’

Ramona Schalkwijk

Omvormen door samen te werken

‘De boerderij van mijn familie bestaat al meer dan 80 jaar. Sinds ik in 2018 mee ben gaan ondernemen – ik studeerde in Wageningen en ben zelf opgeleid als fysiotherapeut - vormen we de boerderij om. Van een klassiek gangbare boerderij, naar een duurzaam landbouwbedrijf. Dat betekent voor mij dat ik vooral zoek naar manieren om samen te werken. Met de natuur voor meer biodiversiteit en met de omgeving: met andere boeren en ondernemers, de overheid en de consument. Dat doe ik uit overtuiging, maar ook omdat ik weet dat we die omvorming anders niet voor elkaar krijgen.'

Snijvlak van het oude en het nieuwe

'Ik heb het idee dat we op dit moment op het snijvlak staan van het oude en het nieuwe. Maar wat dat nieuwe precies gaat zijn, welk beeld daarbij hoort, is mij nog niet echt duidelijk. Welke vraag heeft Nederland aan boeren? Ik ga als ondernemer daarom nu maar vooral uit van mijn eigen visie. Ik probeer kansen te pakken die bij mij passen als persoon, bij onze locatie en onze omgeving. De samenwerking voor ‘Broodje Utrecht’ is daar een mooi voorbeeld van.'

Broodje Utrecht

Plattelandscoaches en andere hulp

Ramona: 'Je kunt alles wel zelf uit willen zoeken, maar ik maak graag gebruik van de kennis en inzichten van anderen. De afgelopen periode heb ik twee keer gebruik gemaakt van een plattelandscoach. Vier jaar geleden hebben we met de coach eerst gekeken naar ons bedrijfsmodel. Uit welke takken zou ons bedrijf kunnen bestaan? We hebben als basis onze ruim 100 koeien. Hoe brengen we ons product goed bij de consument?'

'Met behulp van de plattelandscoach heb ik toen de richting voor onze bedrijfsvoering aan kunnen scherpen en wat later ook onze marketing een impuls kunnen geven. Door een LEADER project te starten is er nu een onbemande Oogst-winkel geopend in Woerden. De producten in deze winkel komen van duurzame boeren uit de buurt. Ook hier is er dus weer een vorm van samenwerking om dingen voor elkaar te krijgen.’

Je kunt alles wel zelf uit willen zoeken, maar ik maak graag gebruik van de kennis en inzichten van anderen.

Ramona Schalkwijk, boer in Montfoort

Meer waarde uit de melk

Over de brie vertelt Ramona: ‘De Bloemenweide Brie is een manier om meer waarde te halen uit onze melk. Dat is broodnodig, want met melken alleen kom je er als boer meestal niet. Ik ken veel voorbeelden van boerenbedrijven waar de boer een bijbaan heeft, of de partner buiten de deur een belangrijk deel van het inkomen verdient. In eerste instantie dacht ik aan een eigen productielijn voor melk, karnemelk en kefir.'

Dat bleek in de praktijk vrij ingewikkeld om erbij te gaan doen. 'Toen ik de vraag stelde aan welk melkproduct nu behoefte was, kreeg ik de vraag voor een brie van koeienmelk. Dat is in Nederland nog niet heel ruim voorhanden. Het feit dat je weet dat er vraag is, maakt dat je makkelijker stappen zet in een nieuwe richting. De brie laten we maken bij een kaasmaker. Zo blijft de kaas betaalbaar voor de consument, en houden wij onze bedrijfsprocessen efficiënt. En houd ik ruimte voor nieuwe ideeën, want die blijven komen.’

Bekijk ook

Broodje Utrecht.