Utrecht stelt nieuwe adviesraad in voor Fysieke Leefomgeving

in Bestuur

De Provinciale Staten van Utrecht hebben op 13 december 2023 besloten een nieuw onafhankelijk adviesorgaan op te richten: de Utrechtse Adviesraad voor de Fysieke Leefomgeving. Deze raad zal de provincie Utrecht adviseren over zaken die over de fysieke leefomgeving gaan en zorgen voor een verbetering van de kwaliteit bij onafhankelijke advisering.

Voetpad/fietspad in woonwijk met veel groen

Foto: Atalantahof in Utrecht, Leidsche Rijn

Nu Gedeputeerde Staten vijf leden hebben benoemd voor de adviesraad, kan deze van start gaan. Op 28 mei 2024 werd Klaas Verschuure al benoemd als voorzitter van de adviesraad. De overige leden zijn: Hugo Hegeman, Thessa Fonds, Els van Grol, Jan van Kuijk en Alexander van der Vooren.

Gevraagd en ongevraagd advies

De adviesraad heeft als doel om brede expertise en ondersteuning te bieden aan zowel Gedeputeerde Staten als Provinciale Staten. Hierbij wordt gebruikgemaakt van bestaande ervaring, zoals die van BrabantAdvies, en wordt de inzet van de Provinciale Commissie Leefomgeving (PCL) en de Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit (PARK) gebundeld. Voorzitter Klaas Verschuure: 'We zijn vereerd dat we van start mogen gaan in deze mooie samenstelling waarin verschillende expertises vertegenwoordigd zijn. De komende tijd gaan we nader kennismaken met elkaar en werken we aan een jaaragenda met zowel de Gedeputeerde Staten als de Provinciale Staten.'

De adviesraad zal zowel gevraagd als ongevraagd advies geven over wetenschappelijke, maatschappelijke en politiek-bestuurlijke ontwikkelingen. Soms zal de raad inspelen op de actualiteit, en soms juist aandacht vragen voor ontwikkelingen die minder zichtbaar zijn maar wel om keuzes vragen.

Gezien de lastige context van de fysieke leefomgeving en ruimtelijke kwaliteit in Utrecht, is het belangrijk dat er kritisch wordt meegekeken bij de besluitvorming. De adviesraad zal bijdragen aan beleidsvorming en specifiek toetsen op ruimtelijke kwaliteit bij de uitvoering van projecten.

De verwachting is dat de adviesraad na de zomer daadwerkelijk van start kan gaan. Hiermee kan de provincie Utrecht rekenen op onafhankelijke en kwalitatieve adviezen die bijdragen aan een betere fysieke leefomgeving.

lotte.mulders@provincie-utrecht.nl, 06 39 25 06 62