Provincie Utrecht zet bouwteams in voor een sterk, veilig en duurzaam wegennetwerk

De provincie Utrecht heeft met succes een nieuwe raamovereenkomst aanbesteed voor bouwteams in de percelen Groot Onderhoud Verhardingen en Investeringsprojecten. In de bouwteams wordt samengewerkt om het wegennet sterk, veilig en duurzaam te houden. Op donderdag 13 juni tekenden de provincie Utrecht en de vier betrokken aannemers de raamovereenkomst.

De vier aannemers in de bouwteams bij het tekenmoment met Anneke Knol

De komende jaren wordt door deze partijen samengewerkt aan een sterk en duurzaam infranetwerk, met oog voor doorstroming, veiligheid, oversteekbaarheid en fietsroutes. Bij de uitvoering van de werkzaamheden wordt steeds rekening gehouden met hoge duurzaamheidsambities.

Bouwteams

Het werken in bouwteams heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een effectieve aanpak. Bouwteams zijn teams waarin de provincie samenwerkt met diverse aannemers om wegenprojecten te realiseren. Door deze werkwijze maken alle partijen optimaal gebruik van elkaars kennis en expertise, zijn de projecten efficiënter, effectiever en met minder risico’s uit te voeren.

De provincie Utrecht wil een voorloper zijn in het realiseren van duurzame infrastructuur. De aannemers zijn geselecteerd op basis van hun visie op duurzaamheid. De maatregelen die zij nemen zijn nodig om de ambities van de provincie op het gebied van circulaire, klimaatadaptieve en klimaatneutrale infrastructuur voor 2030 te realiseren.

Twee percelen

Het afgelopen jaar heeft de provincie Utrecht veel werk gestoken in de aanbesteding van het ‘raamcontract bouwteams groot onderhoud en investeringsprojecten’ voor de komende vier tot zes jaar. Dit contract is opgedeeld in twee percelen.

Perceel 1 richt zich op groot onderhoud van de verhardingen uit het Meerjaren Onderhoudsprogramma (MOP). Het groot onderhoud aan de verhardingen wordt in bouwteamverband uitgewerkt, bestek en tekeningen worden opgesteld en vervolgens door de aannemer gerealiseerd. Roelofs en Versluys en Zn. zijn de partijen die deze aanbesteding hebben gewonnen.

Perceel 2 omvat projecten uit het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP). Elk deelproject wordt in de bouwteamfase nader uitgewerkt tot een uitvoerbaar ontwerp, met contract en tekeningen. De tweede fase gaat over de uitvoering waarbij de spreekwoordelijke schop de grond in gaat door de aannemer. Dura Vermeer en Heijmans hebben dit perceel gewonnen.

Duurzaamheid

Het nieuwe ‘raamcontract bouwteams in twee percelen’ gaat van start op 1 juli 2024. Met deze uitbreiding zet de provincie Utrecht een grote stap in het realiseren van goede en veilige wegen in de provincie en de ambitieuze duurzaamheidsdoelen.

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46