Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 31-01-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 24 januari 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

07* Verordening systematische toezichtinformatie provincie Utrecht

SAMENVATTING:

Om de wettelijke interbestuurlijke toezichttaak (IBT) op gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen goed uit te kunnen voeren, heeft de provincie toezichtinformatie nodig van de lokale overheden. In 2014 zijn de informatieafspraken daarover voor het eerst vastgelegd in de Verordening systematische toezichtinformatie provincie Utrecht. Op basis van praktijkervaringen met de huidige IBT-verordening en door wetswijzigingen die van invloed zijn op de provinciale toezichtrol, is de IBT-verordening geactualiseerd en gedereguleerd. Daarbij is vooral gekeken naar de proportionaliteit van de uitvraag: passen deze informatieafspraken bij het terughoudende en meer risicogerichte toezicht? Net als bij de eerste verordening is de actualisatie in samenspraak met de Utrechtse gemeenten en waterschappen gebeurd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de geactualiseerde concept-Verordening systematische toezichtinformatie provincie Utrecht in concept vast te stellen;
  2. het statenvoorstel vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

08* Wijziging van de Precariobelasting- en legesverordening provincie Utrecht 2012 en de bijbehorende tarieventabel voor het jaar 2017

SAMENVATTING:

De interprovinciale samenwerking BIJ12 behandelt namens onder meer de provincie Utrecht aanvragen voor een tegemoetkoming in geleden schade, aangericht door natuurlijk in het wild levende beschermde vogels en dieren als bedoeld in artikel 6.1 van de Wet natuurbescherming. Voor de behandeling van deze aanvragen int BIJ12 leges. Om deze inning en het in voorkomende gevallen terugbetalen van geïnde leges mogelijk te maken is een aanpassing van de Precariobelasting- en legesverordening provincie Utrecht 2012 en de bijbehorende tarieventabel voor het jaar 2017 noodzakelijk. Daarnaast wordt hierbij van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bepalingen inzake vermindering en teruggaaf van leges aan te scherpen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het statenvoorstel tot wijziging van de Precariobelasting- en legesverordening provincie Utrecht 2012 en de bijbehorende tarieventabel voor het jaar 2017 vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten;
  2. de portefeuillehouder te machtigen tot het aanbrengen van eventuele wijzigingen van redactionele aard in het statenvoorstel.

09* Zienswijze kadernota 2018 RUD

SAMENVATTING:

De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) voert VTH-taken (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) uit op het gebied van milieu, natuur, bodem, landschap en water voor de Provincie Utrecht en 11 gemeenten. Haar Planning en Controlcyclus start met een kadernota. Deze wordt verwerkt tot een begroting. De deelnemers krijgen de gelegenheid een zienswijze in te dienen op deze P&C-stukken, alvorens het RUD-bestuur ze definitief vaststelt. De kadernota schetst de belangrijkste ontwikkelingen voor de RUD voor het jaar 2018, zowel beleidsmatig als financieel. De kwetsbaarheid van de kadernota is dat deze al eind 2016 is opgesteld, ruim een jaar voordat het jaar 2018 ingaat. De ontwikkelingen zijn dan ook nog omgeven met onzekerheid

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van bijgevoegde ontwerp kadernota 2018;
  2. de brief met zienswijze op de ontwerp kadernota 2018 RUD vast te stellen;
  3. het Statenvoorstel vast te stellen en met de conceptbrief met de zienswijze ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

10* Eerste voortgangsrapportage informatieveiligheid

SAMENVATTING:

De eerste voortgangsrapportage over informatieveiligheid bij de provincie Utrecht is opgeleverd. Uit de voortgangsrapportage blijkt dat constructieve stappen zijn gezet op belangrijke thema’s, zoals regelmatige onafhankelijke toetsing en een goede verankering van het onderwerp in de beleidskaders. Om informatieveiligheid nog steviger te verankeren zijn er nog een aantal acties nodig, zoals bijvoorbeeld het vergroten van het bewustzijn op het gebied van informatieveiligheid in de organisatie, monitoring en het treffen van een aantal technische maatregelen. Dit wordt nu door de provincie opgepakt.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de eerste voortgangsrapportage informatieveiligheid vast te stellen;
  2. de Statenbrief vast te stellen en ter kennis name te sturen aan Provinciale Staten.

12 Kwartaalrapportage onkosten gerelateerd aan werkzaamheden GS 3e kwartaal 2016

SAMENVATTING:

De bestuurders van de provincie Utrecht zijn van mening dat zij integer en verantwoordelijk om moeten gaan met publieke middelen. Om hier openlijk verantwoording over af te leggen, wordt er elk kwartaal een overzicht van de onkosten van iedere bestuurder opgesteld. Deze overzichten worden elk half jaar verzonden naar Provinciale Staten en tegelijkertijd gepubliceerd op de provinciale website. De kwartaaloverzichten onkosten gerelateerd aan de werkzaamheden GS voor het derde kwartaal 2016 zijn gereed en worden hierbij ter vaststelling voorgelegd

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de kostenoverzichten over het derde kwartaal van 2016 per lid van het college vast te stellen. .

13* Afhandeling motie 69 - uitkering dividend Vitens

SAMENVATTING:

Provinciale Staten heeft op 3 november 2015 de motie Dividend Vitens (motie 69) aangenomen. Hierin wordt Gedeputeerde Staten opgeroepen in de aandeelhoudersvergadering aan te dringen op het beëindigen van de dividenduitkeringen en dit ten goede te laten komen aan de drinkwatertarieven. Dit is op de aandeelhoudersvergaderingen van zowel 2015 als 2016 gedaan, echter zonder direct succes. Desondanks is door autonome ontwikkelingen sprake van sterke daling van winst, dividend en drinkwaterkosten. Voorgesteld wordt de motie als afgedaan te beschouwen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. motie 69 (2015) te beschouwen als afgedaan;
  2. PS middels bijgevoegde statenbrief hiervan op de hoogte te stellen.

14* Instemmen met de tweede partiële herziening van de programmatische aanpak PAS

SAMENVATTING:

De Programmatische aanpak stikstof (PAS) verbindt maatregelen voor vermindering van stikstofdepositie en ecologisch herstel met het creëren van ruimte voor nieuwe economische ontwikkelingen. Het programma is op 1 juli 2015 vastgesteld en in werking getreden. De herzieningen van de PAS zijn gebaseerd op actualisatie van AERIUS Monitor (een rekenmodel voor stikstofdepositie) en zijn onderdeel van de afspraken tussen de Minister van Infrastructuur en Milieu (I&M), de Minister van Defensie, de Staatssecretaris van Economische zaken (EZ) en de twaalf provincies. De vaststelling van de tweede partiële herziening van de PAS is gebaseerd op AERIUS Monitor versie 2016 (AERIUS M16).

Deze tweede partiële herziening legt de Staatsecretaris van EZ thans ter instemming voor aan alle provincies. In deze nieuwe versie zijn onder andere de meest recente gegevens over concentraties en deposities van stikstof van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwerkt. Als gevolg van de release van AERIUS M16 zijn er veranderingen opgetreden in de beschikbare depositieruimte (minder ruimte beschikbaar) en zijn de gebiedsanalyses, de generieke passende beoordeling en de lijst met prioritaire projecten geactualiseerd. De gewijzigde onderdelen van de PAS zijn ter inzage gelegd van 7 november 2016 tot en met 18 december 2016. In totaal zijn 16 zienswijzen ingediend. Er zitten geen zienswijzen voor de provincie Utrecht bij. De Staatssecretaris van EZ verwacht uiterlijk op 31 januari 2017 instemming, waarna de partiële herziening door hem en de Minister van I&M zal worden vastgesteld en op 15 februari 2017 in werking zal treden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met de partiële herziening van het Programma Aanpak Stikstof en de geactualiseerde gebiedsanalyses;
  2. in te stemmen met de bijlage bij artikel 2.5 van de Regeling natuurbescherming, die voorziet in de provinciale prioritaire projectenlijst;
  3. In te stemmen met de Nota van Antwoord op de zienswijzen;
  4. In te stemmen met het beperken van de hoeveelheid depositieruimte die in AERIUS Register beschikbaar wordt gesteld, op locaties waar depositiestijgingen zijn berekend. Dit om te voorkomen dat deze stijgingen kunnen optreden. Deze instemming betreft de situaties waar nog geen besluit over is genomen in het Bestuurlijk Overleg van 31 oktober 2016 (Zuid-Holland en Zeeland);
  5. in te stemmen met de geschetste generieke oplossing voor de mogelijke situatie dat de beschikbare ruimte voor segment 2 en/of de beschikbare ruimte voor meldingen wordt overschreden;
  6. in te stemmen met de verhoging van de grenswaarde tot 1 mol/ha/jaar, indien uit AERIUS Register 2016 blijkt dat dit voor één of meer gebieden weer mogelijk is;
  7. portefeuillehouder te machtigen om namens hen het besluit tot instemming aan de Staatssecretaris van het Ministerie van Economische Zaken te versturen;
  8. de Statenbrief vast te stellen en deze ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

15 Green Deal Aardgasvrije wijken

SAMENVATTING:

De minister van EZ heeft in de Energieagenda aangekondigd de verplichte aardgasaansluiting voor woningen te willen schrappen in wet- en regelgeving. Hierdoor ontstaat ruimte voor duurzame alternatieven in de warmtevoorziening. Aangezien dit wetgevingstraject nog twee jaar zal duren, heeft EZ met gemeenten, netbeheerders, provincies, RVO en de koepels van deze partijen de Green Deal Aardgasvrije wijken opgesteld. Doel van deze deal is om in aanloop naar de wetswijziging in wijken experimenten te kunnen starten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Green Deal Aardgasvrije wijken vast te stellen en aan te gaan;
  2. gedeputeerde Han Weber van de provincie Zuid-Holland, lid van de IPO kerndelegatie Energie te mandateren om, namens het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht, de Green Deal Aardgasvrije wijken te ondertekenen.

16 Beantwoording schriftelijke vragen ex art. 47 RvO van Partij voor de Dieren over afsteken vuurwerk buiten de jaarwisseling om

SAMENVATTING:

De Partij voor de Dieren uit Provinciale Staten heeft 12 schriftelijke vragen gesteld over het afsteken van vuurwerk buiten de jaarwisseling om in en nabij kwetsbare Natura 2000-gebieden. Geïnformeerd wordt naar het aantal ontbrandingstoestemmingen vanaf 2013, het aantal geweigerde toestemmingen en de redenen daartoe en of er bij evenementen ook wel eens illegaal vuurwerk wordt gebruikt. De Partij voor de Dieren maakt daarbij onderscheid tussen vuurwerkevenementen tijdens en buiten het broedseizoen. Ook is de Partij voor de Dieren benieuwd hoe Gedeputeerde Staten aankijken tegen het als provincie stimuleren van milieuvriendelijk(er) vuurwerk. In hun reactie overleggen Gedeputeerde Staten het gevraagde cijfermateriaal met de bijbehorende onderliggende informatie. Gedeputeerde Staten maken in hun antwoorden duidelijk dat zij, voor zover dat wettelijk mogelijk is, altijd maatwerk toepassen bij de beantwoording van aanvragen voor vuurwerkevenementen. Ook onderbouwen Gedeputeerde Staten waarom zij tot op heden aanvragers (nog) niet stimuleren om te kiezen voor milieuvriendelijk(er) vuurwerk.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van mevr. Hiltje Keller van de Partij voor de Dieren (d.d. 29-12-2016) vast te stellen en te verzenden.

17* Provinciale Rapportage Luchtkwaliteit 2015

SAMENVATTING:

De provincie maakt jaarlijks een rapportage luchtkwaliteit om haar inwoners te informeren. De luchtkwaliteit in de provincie Utrecht wordt elk jaar beter. Dat is te merken aan de concentraties fijnstof en stikstofdioxide, die nu vrijwel overal onder de wettelijke normen liggen. Er resteert nog één lokale overschrijding in het centrum van Utrecht. In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht pakken wij deze overschrijding aan, samen met Rijk, provincies en gemeenten. In de hele provincie liggen de concentraties fijnstof en de fijnere fractie van fijnstof nog boven de advieswaarden van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Volgens de prognose zijn de concentraties in 2020 en 2030 ook nog hoger dan de WHO advieswaarden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Provinciale Rapportage Luchtkwaliteit 2015 vast te stellen;
  2. de Statenbrief vast te stellen en met de Rapportage Luchtkwaliteit 2015 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

18* Vaststelling Jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2017 en twee onderliggende Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s)

SAMENVATTING:

Provincies zijn wettelijk verplicht om elk jaar een Jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) op te stellen. De provincie Utrecht heeft de uitvoering van haar VTH-taken grotendeels uitbesteed aan de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht. Taken op basis van het Besluit risico’s zware ongevallen worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Gedeputeerde Staten zijn opdrachtgever op basis van dienstverleningsovereenkomsten. In 2014 is afgesproken dat het VTH-jaarprogramma 2017 niet meer mag kosten dan dat van 2016. Als gevolg van efficiëncy-voordelen kan ook de uitvoering van de nieuwe Wet natuurbescherming grotendeels nog binnen de huidige financiële kaders worden meegenomen. Ook in 2017 blijft de monitoring van werkresultaten een belangrijk speerpunt. De inhoud van het nieuwe VTH-Jaarprogramma 2017 maakt duidelijk dat de RUD Utrecht, los van een nog zeker noodzakelijke verdere interne doorontwikkeling, steeds meer in staat is te voldoen aan verwachtingspatronen ten tijde van de landelijke introductie van VTH-omgevingsdiensten. Gedeputeerde Staten besluiten het VTH-Jaarprogramma 2017 met de onderliggende dienstverleningsovereenkomsten vast te stellen en het VTH-Jaarprogramma 2017 ter informatie toe te sturen aan Provinciale Staten (vergadering van 20 februari 2017).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Jaarprogramma VTH 2017 met de twee onderliggende Dienstverleningsovereenkomsten vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en deze met het Jaarprogramma ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

19 Beslissing op bezwaar afwijzing toepassing Interbestuurlijk toezicht (IBT) Archeodienst B.V.

SAMENVATTING:

Op 14 oktober 2016 ontving de provincie een bezwaarschrift, gericht tegen uw besluit van 29 september 2016. In het bestreden besluit is het verzoek om interbestuurlijk toezicht bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug toe te passen, afgewezen. De bezwaarmaker is van mening dat de gemeente onvoldoende handhaaft op de voltooiing van archeologisch onderzoek. Het bezwaarschrift is in handen gesteld van de Awb-adviescommissie van PS en GS (hierna: de Awb-adviescommissie) met het verzoek om u hierover te adviseren.

Op 6 december 2016 heeft de Awb-adviescommissie advies uitgebracht. De commissie adviseert u het bezwaarschrift kennelijk niet-ontvankelijk te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten.

Gedeputeerde Staten worden voorgesteld het advies van de Awb-commissie over te nemen en het bezwaarschrift van de bezwaarmaker kennelijk niet-ontvankelijk te verklaren en het bestreden besluit van 29 september 2016 in stand te laten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het bezwaarschrift van de bezwaarmaker kennelijk niet-ontvankelijk te verklaren en het bestreden besluit van 29 september 2016 in stand te laten;
  2. de beslissing op bezwaar vast te stellen en voor de motivering van de beslissing op het bezwaar te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie.

23 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.

25 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 7 februari 2017,

voorzitter,

secretaris,