Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 30-05-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 23 mei 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06* Jaarrekening 2016

SAMENVATTING:

In de concept jaarstukken wordt verantwoording afgelegd over het gevoerde beleid en de daarmee gepaard gaande baten en lasten. De jaarrekening 2016 sluit af met een positief nettoresultaat van € 0,133 mln. (2015 € 15,554 mln.).

In dit resultaat is de vorming van twee voorzieningen opgenomen. In overleg met de accountant zijn de voorziening Non-activiteitsregeling (NAR) (€ 8,7 mln.) en voorziening Recreatieschap (€ 2,0 mln.) gevormd. Als dekking voor de voorziening NAR wordt aan PS voorgesteld om € 2,3 mln. uit de reserve weerstandsvermogen en € 3,6 mln. uit de reserve frictiekosten te laten vrijvallen. Deze vrijval is verwerkt in de jaarrekening en in het resultaat.

Na de toekenning van het resultaatsbestemmingsvoorstel van € 0,06 mln. blijft er € 0,073 mln. van het jaarrekeningresultaat over om te verdelen conform de afspraken gemaakt in het coalitieakkoord: 1/3 Mobiliteit, 1/3 Nieuw Hollandse Waterlinie en 1/3 sparen (algemene reserve).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met de (concept)Jaarrekening 2016 en deze ter vaststelling te verzenden aan PS;
  2. in te stemmen met het resultaatsbestemmingsvoorstel in bijlage 1;
  3. het (concept)statenvoorstel vast te stellen en ter besluitvorming te verzenden aan PS;
  4. de portefeuillehouder te machtigen in de Jaarrekening 2016 en het bijbehorende statenvoorstel tekstuele wijzigingen en niet materiële financiële correcties aan te brengen en daarmee de eindredactie te verzorgen.

07* Aanpassing Algemene subsidieverordening (ASV)

SAMENVATTING:

Met de transitie van het BRU naar de provincie en het vaststellen van de Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 (Subsidieverordening Mobiliteit) hebben Provinciale Staten gesteld dat deze subsidies zo spoedig mogelijk moeten worden ingepast in het provinciale subsidieproces. De Algemene subsidieverordening biedt echter nog onvoldoende grondslag om dit verder uit te werken in een uitvoeringsverordening. Daarom wordt de ASV aangepast, om deze grondslag te regelen. Daarnaast is het nodig om de ASV niet van toepassing te verklaren op de subsidies die op grond van de streekconcessie worden verstrekt. Verder is het noodzakelijk om technische aanpassingen door te voeren, zodat de ASV voldoet aan het geactualiseerde Controleprotocol verantwoording subsidies vanaf € 125.000 provincie Utrecht (Controleprotocol), dat getoetst is door Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA). Als laatste komt het artikel over jeugdzorg in de ASV te vervallen, omdat deze taak bij de gemeenten is belegd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel tot wijziging van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht nummer 81AB66C5 vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

08* Aanpassing subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015

SAMENVATTING:

Met de aanpassing van de Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015 (hierna: de Subsidieverordening) is – voor zover mogelijk – tegemoet gekomen aan de wens van Provinciale Staten om die in het provinciale subsidieproces in te passen. De Subsidieverordening is kort samengevat van toepassing op voormalige BRU-subsidies voor (i) infrastructurele projecten, (ii) lokaal maatwerk en (iii) openbaar vervoer (de U-OV-concessie). Om subsidies voor infrastructurele projecten en lokaal maatwerk onder het regime van de ASV te brengen, zijn de daarop betrekking hebbende bepalingen van de Subsidieverordening ingetrokken. Omdat de verstrekking van subsidies voor de uitvoering van openbaar vervoer een zelfstandige wettelijke grondslag (WP2000) heeft en een eigen systematiek kent, is het vanuit juridisch-technisch oogpunt niet wenselijk om ook die subsidies onder het regime van de ASV te brengen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel tot wijziging van de Subsidieverordening Mobiliteit Regio Utrecht 2015, nummer 81AEBE86 vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

09* Jaarrekeningen 2016 en ontwerpbegrotingen 2018 van recreatieschappen Stichtse Groenlanden, Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied en Plassenschap Loosdrecht e.o. en Recreatie Midden Nederland

SAMENVATTING:

Provincie Utrecht is deelnemer van de recreatieschappen Stichtse Groenlanden (SGL), Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied (UHVK) en Plassenschap Loosdrecht e.o. (LSD) en uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN). Vanuit die rol ontvangt de provincie jaarlijks de jaarrekeningen en ontwerpbegrotingen. Gedeputeerde Staten kunnen reageren op de stukken van RMN, Provinciale Staten op de stukken van de recreatieschappen. Voor de ontwerpbegrotingen 2018 van SGL en LSD adviseren Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten om een zienswijze in te dienen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de jaarrekeningen 2016 van de recreatieschappen Stichtse Groenlanden, Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied en Plassenschap Loosdrecht e.o. en Recreatie Midden Nederland en de ontwerpbegrotingen 2018 van recreatieschap Stichtse Groenlanden, Plassenschap Loosdrecht e.o. en Recreatie Midden Nederland;
  2. het statenvoorstel vast te stellen en met de jaarrekeningen 2016 van de recreatieschappen Stichtse Groenlanden, Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied en Plassenschap Loosdrecht e.o. en de ontwerpbegrotingen 2018 van recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht e.o. en de zienswijzen ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

10 Kadernota 2017

SAMENVATTING:

Via de Kadernota 2017 wordt PS geïnformeerd over de financiële bijstellingen ten opzichte van de Begroting 2017. Ook wordt, vooruitlopend op de Begroting 2018, het meerjarenperspectief 2018-2021 geactualiseerd. De uitvraag voor de Kadernota 2017 leverde een hoger bedrag aan bijstellingen op dan er aan extra dekkingsmiddelen aanwezig is Daarom zijn de bijstellingen in het CMT en in uw college inhoudelijk afgewogen met als resultaat dat de bijstellingen nu passend zijn. Uitgangspunt is het coalitieakkoord, waarbij is afgesproken dat tegenvallers zoveel mogelijk binnen de eigen portefeuille worden opgevangen. De voor 2017 ingediende claims zullen worden gemonitord middels aparte registratie. Niet bestede middelen worden niet doorgeschoven en in de Jaarrekening 2017 toegevoegd aan de Algemene Reserve.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de concept Kadernota 2017 vast te stellen en deze ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten;
  2. in te stemmen met de verwerkte financiële bijstellingen in de Kadernota 2017;
  3. het concept Statenvoorstel vast te stellen en ter besluitvorming te verzenden aan Provinciale Staten;
  4. de portefeuillehouder te machtigen in de Kadernota 2017 en het bijbehorende statenvoorstel tekstuele wijzigingen aan te brengen en daarmee de eindredactie te verzorgen;
  5. in te stemmen met het Kader actualiseren beleids- en prestatie-indicatoren;
  6. in de inrichting Programmabegroting 2018 de doelenboomstructuur verder uit te werken en door te voeren.

11* Startnotitie Ruimtelijk-economische Strategie

SAMENVATTING:

De economie is in transitie en de provincie Utrecht blijft groeien qua bevolkingsomvang. Om richting te geven aan de toekomstige economische ontwikkeling, wordt middels een startnotitie aan Provinciale Staten voorgesteld om, in samenwerking met onze partners, een Ruimtelijk-Economische Strategie op te stellen. De Ruimtelijk-economische Strategie gaat over fysieke aspecten als bedrijvenlocaties, werkmilieus en vestigingscondities. De Strategie wil tevens input leveren voor de op te stellen provinciale Omgevingsvisie.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel Startnotitie Ruimtelijk-economische Strategie vast te stellen en met de Startnotitie ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

13* Startnotitie Omgevingsvisie en Verordening

SAMENVATTING:

Naar verwachting treedt de Omgevingswet 1 juli 2019 of begin 2020 in werking. Deze wet stelt een provinciale Omgevingsvisie en – verordening verplicht. Dit betreft één integrale visie en verordening voor de fysieke leefomgeving. Op basis van deze startnotitie kunnen Provinciale Staten richtinggevende keuzes maken over de inhoud en het totstandkomingsproces van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel Startnotitie Omgevingsvisie en Omgevingsverordening vast te stellen en met de Startnotitie ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

14* Jaarverslag Awb-adviescommissie van PS en GS 2016

SAMENVATTING:

De Awb-adviescommissie van PS en GS brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Het bijgevoegde jaarverslag geeft inzicht in de afhandeling van bezwaarschriften en klachten in het afgelopen jaar 2016.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het "jaarverslag 2016 van de Awb-adviescommissie van PS en GS" vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter kennisname toe te zenden aan Provinciale Staten.

15* Opdrachtverstrekking programma 'Toekomst N201'

SAMENVATTING:

De provinciale weg N201 is het grootste doorstromingsknelpunt in de provincie. Ondanks de provinciale inzet de afgelopen jaren blijft de weg een knelpunt. Om een toekomstbestendige N201 te realiseren start de provincie het programma ‘Toekomst N201’ om op integrale wijze de toekomstbestendigheid van de N201 te onderzoeken en maatregelen aan te dragen om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren. Hierbij worden alle denkbare stakeholders bij het programma betrokken.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. om de Opdracht Programma ‘Toekomst N201’ vast te stellen;
  2. om voor het bekostigen van het programma €1.200.000 beschikbaar te stellen uit de begrotingspost Mobiliteitsplan, onderdeel Verkenningen;
  3. de statenbrief vast te stellen en te verzenden.

16* Herbenoeming leden Adviesraad Tram

SAMENVATTING:

De Adviesraad Tram adviseert gevraagd en ongevraagd over het tramvervoersysteem en specifiek het project Uithoflijn. Voor de Provincie Utrecht is de verantwoordelijkheid voor het tramvervoersysteem en project Uithoflijn relatief nieuw. De adviesraad zorgt voor een extra onafhankelijke borging van een juiste invulling van de provinciale verantwoordelijkheid en het beheersen van de risico’s in het project Uithoflijn.

De eerste termijn van de Adviesraad loopt af. Om de expertise van de leden van de Adviesraad te kunnen blijven benutten worden de leden van de Adviesraad herbenoemd tot het einde van het project Uithoflijn en uiterlijk 1 juni 2020.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de leden van de Adviesraad Tram, te weten de heer dr. J.W.A van Dijk (voorzitter), de heer B.Stoiber, de heer C. Berg en de heer C.J.M. van Gils te herbenoemen tot het einde van het project Uithoflijn en uiterlijk tot 1 juni 2020;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

17 Schaalsprong OV

SAMENVATTING:

Met de schaalsprong OV beoogt de provincie Utrecht gericht en consequent haar doelstellingen ten aanzien van OV behalen. Daarvoor wordt gewerkt aan een uitvoeringsoverzicht van OV maatregelen tot 2023 en een OV-ontwikkelingsperspectief voor de middellange termijn 2028/2030 met een doorkijk naar 2040.

Door middel van bijgevoegde statenbrief worden PS geïnformeerd over de stand van zaken van de schaalsprong OV en de samenhang met andere beleidstrajecten, zoals de Gebiedsverkenning Utrecht Oost en het Toekomstbeeld OV.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de doelstellingen van de Schaalsprong OV en de samenhang met andere beleidstrajecten;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

18 Jaarrekening 2016 REMU

SAMENVATTING:

De jaarrekening over 2016 van de N.V. REMU Houdstermaatschappij en in het rapport opgenomen begeleidende brief van de accountant laten geen bijzonderheden zien. De Raad van Commissarissen heeft ingestemd met de jaarrekening. Als aandeelhouder kan worden ingestemd met schriftelijke afdoening van de jaarrekening.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de jaarrekening 2016 van de N.V. REMU Houdstermaatschappij vast te stellen;
  2. dhr. drs. C. Bontje te machtigen namens de provincie de jaarrekening 2016 schriftelijk af te handelen.

19 Vervallen

-

20 Verslag accountantscontrole jaarrekening 2016

SAMENVATTING:

In opdracht van PS is door de accountant (EY) een controle uitgevoerd van de jaarrekening 2016. De controle is gestart op 1 juli 2016 en zal formeel worden afgerond bij de vaststelling van de jaarrekening in de vergadering van PS op 3 juli a.s. In het bijgevoegde accountantsrapport worden de eindconclusies weergegeven. De eindconclusie is dat de Provincie Utrecht een goedkeurende controleverklaring gaat ontvangen bij de jaarrekening 2016. Het controleproces en het opstellen van de jaarrekening was door meerdere oorzaken een zeer intensief traject, waarbij veel van de organisatie is gevraagd. De oorzaken hiervoor zijn de verscherpte regelgeving en toezicht op accountantsorganisaties en de implementatie van een nieuw ERP systeem (PRESTO). De belangrijkste bevinding is de geconstateerde rechtmatigheidsfout met betrekking tot aanbesteding van externe inhuurcontracten bij de afdeling OV en de UITHOFLIJN (voormalig BRU). De belangrijkste aanbevelingen zijn het verbeteren van het afsluit- en verantwoordingsproces en de analyses met betrekking tot de waardering van de grond(exploitatie).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennisnemen van het accountantsrapport met betrekking tot de jaarrekening 2016;
  2. opvolging geven aan de aanbevelingen per portefeuillehouder.

22 Reactieve aanwijzing bestemmingsplan Buitengebied, gemeente Bunschoten volgens artikel 3.8, lid 6 Wet ruimtelijke ordening (Wro)

SAMENVATTING:

De raad van de gemeente Bunschoten heeft op 20 april 2017 het bestemmingsplan "Buitengebied" gewijzigd vastgesteld. Tegen het ontwerpbestemmingsplan hebben gedeputeerde staten op 12 december 2016 een zienswijze ingediend. De zienswijze heeft op het gebied van de tweede agrarische bedrijfswoningen niet geleid tot de gewenste aanpassing van het bestemmingsplan. Voorgesteld wordt om overeenkomstig artikel 3.8, lid 6 van de Wro de raad van de gemeente Bunschoten een reactieve aanwijzing te geven die bepaalt dat het betreffende onderdeel van de planregels geen deel blijft uitmaken van het bestemmingsplan.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten op grond van artikel 3.8, lid 6 juncto artikel 4.2, id 1 van de Wet ruimtelijke ordening een aanwijzing te geven die er op ziet om de wijzigingsbevoegdheid ten behoeve van de realisatie van tweede agrarische bedrijfwoningen zoals deze vervat is in artikel 4, lid 12 “Wijzigingsbevoegdheid tweede bedrijfswoning” van de planregels. Deze reactieve aanwijzing bestaat uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.9926.RA1705BUNSCHOTENBG-VA01 met de bijbehorende bestanden.

23* Openstellings- en wijzigingsbesluiten POP3 2017

SAMENVATTING:

Het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) wordt uitgevoerd door jaarlijks een aantal regelingen open te stellen. In 2017 staan 7 openstellingen gepland waarvan de eerste 2 in het voorjaar hebben plaats gevonden. GS neemt een openstellingsbesluit POP3 om subsidieaanvragen mogelijk te maken voor de regeling ‘Trainingen, workshops, ondernemers-coaching en demonstraties 2017’ en de regeling ‘Samenwerking voor innovaties in het kader van het ‘European Innovation Partnership (EIP)’. Met deze besluiten wordt het mogelijk om vanaf 12 juni tot en met 11 augustus 2017 subsidie aan te vragen. Deze regelingen zijn eerder opengesteld in 2016. Centraal thema is het bevorderen van kennis en innovatie rondom het centrale thema kringlooplandbouw. Daarnaast ligt een besluit voor tot wijziging van de Verordening subsidies POP3. Naar aanleiding van de vaststelling van het Handboek selectiecriteria door het Comité van Toezicht POP in september 2016, moet de Verordening subsidies POP3 aangepast worden. Gelijktijdig met het in lijn met het Handboek selectiecriteria brengen van de Verordening subsidies POP3 opgenomen selectiecriteria, worden bepalingen die tot uitvoeringsproblemen blijken te leiden, ontdekte onjuistheden in de verordening alsmede omissies aangepast.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het besluit, nr. 81B17A19, tot wijziging van de verordening subsidies POP3 2014-2020 Provincie Utrecht vast te stellen;
  2. het openstellingsbesluit, nr. 81B24426, voor de regeling Trainingen, workshops, ondernemerscoaching en demonstratieprojecten 2017 provincie Utrecht, vast te stellen;
  3. het openstellingsbesluit, nr. 81B266E4, voor de regeling Samenwerking voor innovaties in het kader van het ‘European Innovation Partnership (EIP) provincie Utrecht 2017, vast te stellen;
  4. bovenstaande besluiten te publiceren in het Provinciaal blad;
  5. dat de portefeuillehouder wijzigingen van onderliggend belang voorafgaand aan de publicatie kan doorvoeren;
  6. de statenbrief, nr. 81AF84A1, aangaande het besluit tot wijzigingen van de verordening subsidies POP3 vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

24 Routekaart invoering Omgevingswet 2017-2019

SAMENVATTING:

De Omgevingswet heeft grote gevolgen voor alle kerntaken van de provincie Utrecht in ‘wat’ de provincie doet en ‘hoe’ de provincie dat doet. Eind 2014 hebben PS een procesnotitie vastgesteld om de voorbereidingen op de invoering van de wet te starten. Inmiddels is meer bekend over de impact van de wet op de provincie. Daarom volgt nu de routekaart 2017-2019 waarin een concreter beeld wordt gegeven van de route die gevolgd wordt om de provincie Omgevingswetproof te maken. Dat wordt gedaan door het uitvoeren van 5 onderling samenhangende projecten:

  1. Omgevingsvisie en –verordening
  2. Vergunningverlening, toezicht en handhaving
  3. Digitaal Stelsel Omgevingswet
  4. Aanpassen manier van werken
  5. Nationale wet-, regelgeving en visie Daarbij wordt gekozen voor een aanpak waarin ‘leren door te doen’, intensief samenwerken met partners in de regio, andere provincies en Rijk en kortcyclisch werken centraal staat.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de Routekaart invoering Omgevingswet 2017-2019 vast te stellen.

25* Voordracht Nieuwe Hollandse Waterlinie als werelderfgoed

SAMENVATTING:

Met het nominatiedossier en managementplan Stelling van Amsterdam en Nieuwe Hollandse Waterlinie samen sterker! draagt de provincie Utrecht samen met de provincies Gelderland, Noord-Holland en Noord-Brabant de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) voor als UNESCO werelderfgoed. Het betreft informatie over de uitzonderlijke universele waarden van de NHW als uitbreiding van de Stelling van Amsterdam (SvA), over de wijze waarop de instandhouding van de NHW wordt georganiseerd en over het draagvlak voor de NHW als werelderfgoed. Deze 19e -eeuwse verdedigingslinie is het grootste rijksmonument van Nederland en loopt grofweg van Muiden, langs Utrecht via het Gelderse Rivierengebied tot aan de Biesbosch. De status van werelderfgoed is een goed middel om dit unieke erfgoed in zijn geheel te beschermen, te ontwikkelen en biedt prachtige economische kansen voor alle partners doordat de bekendheid en aantrekkelijkheid van de waterlinie toeneemt. Op 20 april jl. hebben 33 partners de steunbetuiging voor de nominatie getekend. Na de voordracht door de 4 provincies is de rijksoverheid aan zet. Het Rijk zal begin 2018 het opgestelde nominatiedossier namens Nederland indienen bij UNESCO. Daarna volgt de internationale beoordeling. In de zomer van 2019 zal bekend worden of de NHW daadwerkelijk het UNESCO label mag dragen, als uitbreiding van de SvA (werelderfgoed sinds 1996). Met deze toekenning krijgt provincie Utrecht weer een uniek UNESCO werelderfgoed.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Minister van OCW voor te stellen om op basis van het opgestelde nominatiedossier de Nieuwe Hollandse Waterlinie voor te dragen voor de UNESCO-werelderfgoedstatus conform bijgaande aanbiedingsbrief;
  2. de portefeuillehouder te machtigen de aanbiedingsbrief namens het college te ondertekenen;
  3. de voorzitter van de Liniecommissie te machtigen redactionele wijzigingen aan te brengen in de aanbiedingsbrief en inhoudelijk kleine wijzigingen in het nominatiedossier;
  4. het siteholderschap voor het toekomstige werelderfgoed voor te bereiden met de provincies Gelderland, Noord-Holland en Noord-Brabant in de vorm van een Gemeenschappelijk orgaan zonder rechtspersoonlijkheid;
  5. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

26* Jaarverslag provinciearchivaris over 2016

SAMENVATTING:

Het jaarverslag van de provinciearchivaris aan GS, dat tevens als verantwoording van GS aan PS dient, geeft inzicht in de naar Het Utrechts Archief (HUA) overgebrachte provinciale archieven en de kwaliteit van de nog binnen de provinciale organisatie aanwezige dynamische archieven, mede in ketenrelatie en met 'verbonden partijen'. In 2016 zijn stappen gemaakt ter verbetering van de kwaliteit van het dossier- en archiefbeheer. Tevens is samen met HUA een pilot gehouden naar de duurzame opslag van digitale documenten in een zo genaamd e-depot. In het verslagjaar is daarnaast aandacht besteed aan de archieven van particuliere organisaties waar de provincie een relatie mee heeft.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van het jaarverslag;
  2. de aanbeveling uit het verslag “Zorg voor het veilig stellen van archieven van semi-overheids- en particuliere organisaties die voor de provinciale historie van belang zijn en ontwikkel hier in overleg met HUA beleid.” over te nemen en de provinciesecretaris te verzoeken in overleg met Het Utrechts Archief beleid hiervoor op te stellen;
  3. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

27 Voortgang onderhandelingen tussen De Ronde Venen en recreatieschap Stichtse Groenlanden over toetreding

SAMENVATTING:

In januari 2017 heeft gemeente De Ronde Venen besloten een toetredingsverzoek in te dienen bij recreatieschap Stichtse Groenlanden. Aanleiding tot het verzoek is de liquidatie van recreatieschap Vinkeveense Plassen als gevolg van de uittreding van gemeente Amsterdam. De onderhandelingsdelegaties van gemeente en recreatieschap hebben overeenstemming bereikt over de voorwaarden van toetreding.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de voortgang van de onderhandelingen over de toetreding van gemeente De Ronde Venen tot recreatieschap Stichtse Groenlanden;
  2. de definitieve besluitvorming over de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Stichtse Groenlanden af te wachten.

28 Beantwoording schriftelijke vragen ex art. 47 van de VVD betreffende luchtkwaliteit

SAMENVATTING:

Op 9 mei 2017 heeft de VVD-fractie vragen gesteld over luchtkwaliteit. In de beantwoording wordt toegelicht dat de resultaten van het co-creatietraject Luchtkwaliteit zullen worden ingebracht in de oordeels- en besluitvormingsfase van de BOB Luchtkwaliteit, waar PS zelf bepalen hoe zij omgaan met de uitkomsten. Wat betreft de het aantal ziekenhuisopnamen als gevolg van astma en COPD wordt aangegeven dat luchtverontreiniging niet de enige oorzaak is voor deze ziekten en dat dit dus ook door andere oorzaken wordt bepaald. Internationaal beleid voor luchtkwaliteit is zeker belangrijk. Daarnaast kan gekeken worden waar de eigen mogelijkheden in de provincie Utrecht liggen. De presentaties van deskundigen tijdens de BOB Luchtkwaliteit en andere publicaties zijn openbaar.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het statenlid de heer R. van Reenen van de VVD betreffende luchtkwaliteit vast te stellen en te verzenden.

29 Beantwoording schriftelijke vragen ex art. 47 RvO aan het college van GS door D66 betreffende Chemours en drinkwaterbedrijven

SAMENVATTING:

Naar aanleiding van diverse berichten in de media over het lozen van vervuild water in Zuid-Holland door een vestiging van Chemours hebben de heer De Droog en mevrouw Chide van D66 schriftelijke vragen gesteld ex. Art 47 RvO. Deze vragen zijn beantwoord in bijgevoegde beantwoordingsbrief

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de heer M. de Droog en mevrouw H. Chide van D66 betreffende Chemours en drinkwaterbedrijven vast te stellen en te verzenden.

31 Communicatie

Geen opmerkingen.

33 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 6 juni 2017,

voorzitter,

secretaris,