Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 25-09-2018

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 11 september 2018

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

01C Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 18 september 2018

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

01F Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 21 september 2018 (digitale ronde)

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

05 Verzoek van het College van Dijkgraaf en Heemraden van het Waterschap Rivierenland om het viaduct Bolgerijsekade te onttrekken aan de openbaarheid om sloop van het viaduct door Rijkswaterstaat mogelijk te maken

SAMENVATTING:

Op 18 juli 2018 is het verzoek ontvangen van het Waterschap Rivierenland om het viaduct Bolgerijsekade te onttrekken aan de openbaarheid. Het betreft hier een voet/fietsviaduct dat in beheer en onderhoud is bij het Waterschap Rivierenland en in eigendom is van Rijkswaterstaat Midden-Nederland. Het viaduct is gesitueerd over de A27 en verbindt beide zijden van de Bolgerijsekade in het buitengebied van de gemeente Vianen. In een in opdracht van Rijkswaterstaat gemaakt rapport is de constructieve veiligheid beoordeeld. Het rapport concludeert dat het object niet voldoet bij aanrijding en dat sloop van het viaduct, vanwege de kosten van versterking, feitelijk de enige optie is. Gezien het geringe - overwegend recreatieve - gebruik van de brug en de toezeggingen van Rijkswaterstaat om de alternatieve wandelroutes verkeersveiliger en aantrekkelijker te maken, wordt voorgesteld in te stemmen met het verzoek van het Waterschap en de brug te onttrekken aan de openbaarheid.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. akkoord te gaan met het verzoek van waterschap Rivierenland om het voet en fiets viaduct Bolgerijsekade over de A27 in Vianen aan de openbaarheid te onttrekken;
  2. het statenvoorstel vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

06 Bijdrage provincie vernieuwing OV-knooppunt 'Nieuwegein City'

SAMENVATTING:

De gemeente Nieuwegein werkt aan de herontwikkeling van City-West. Gemeente en provincie hebben de mogelijkheden voor een nieuw OV-knooppunt verkend. Voorgesteld wordt om het tramtracé in westelijke richting op te schuiven en een vergroot busstation op een nieuwe locatie te realiseren. Er wordt gestreefd naar gelijktijdige uitvoering met het project VRT in 2020. Voorgesteld wordt om de verlegging van het tramtracé à € 10,8 miljoen te bekostigen uit het budget dat voor aanpassing van de huidige tramhalte (€ 4,3 miljoen) en hier € 6,5 miljoen extra aan toe te voegen en de risicoreservering met € 0,5 miljoen te verhogen. Ook wordt voorgesteld € 1 miljoen bij te dragen aan het busstation ten behoeve van een hoogwaardige overkapping.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het tramtracé ter hoogte van de halte Nieuwegein Stadscentrum in westelijke richting te verleggen;
  2. een extra krediet van € 7 miljoen beschikbaar te stellen;
  3. OV-Projecten opdragen dit project op zich te nemen en te verzoeken om vooruitlopend op het PS besluit de voorbereiding te starten;
  4. de kapitaallasten van € 0,24 miljoen te dekken uit de beschikbare investeringsruimte OV opgenomen in het Mobiliteitsprogramma 2019-2023;
  5. € 1 miljoen bij te dragen aan gemeente Nieuwegein ten behoeve van de overkapping van het nieuwe busstation;
  6. deze bijdrage te dekken uit de post Bijdragen knooppunten in het Mobiliteitsprogramma 2019-2023;
  7. het Statenvoorstel vast te stellen en ter besluitvorming voor te leggen aan Provinciale Staten;
  8. Samen met gemeente Nieuwegein een persbericht uit te doen over de gezamenlijke investering in het OV-knooppunt.

07 Programmabegroting 2019

SAMENVATTING:

In de programmabegroting zijn het coalitieakkoord en de kadernota 2019 integraal verwerkt. Daarnaast zijn er stappen gezet in de doorontwikkeling van de P&C cyclus met betrekking tot de kwaliteit van de stuurinformatie in de begroting. De verbeteringen zijn de doorontwikkeling van de doelenboom per programma en de financiële koppeling op beleidsdoel. De begroting 2019 laat een sluitend meerjarenperspectief zien, het begrotingssaldo in 2019 is nihil.

In het rapport van de Beleidsaudit Financiën Mobiliteitsprogramma zijn aanbevelingen gedaan die invloed hebben op de inrichting en inhoud van het programma bereikbaarheid. In de Kadernota hebben we aangegeven hoe we hiermee om willen gaan in de begroting 2019. In de begroting is dit als volgt verwerkt:

  • 5a Bereikbaarheid (exl. OV) op basis van het mobiliteitsprogramma.
  • 5b Bereikbaarheid Openbaar Vervoer.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de concept Programmabegroting 2019 vast te stellen;
  2. het statenvoorstel vast te stellen en samen met de concept Programmabegroting 2019 ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten;
  3. de portefeuillehouder te machtigen om in de Programmabegroting 2019 en het bijbehorende statenvoorstel tekstuele wijzigingen en niet materiële financiële correcties aan te brengen en daarmee de eindredactie te verzorgen.

08 Vaststelling van de tarieventabel behorend bij de Legesverordening provincie Utrecht 2018 met ingang van 1 januari 2019

SAMENVATTING:

Uit de jaarlijkse controle van de heffingsverordeningen van de provincie Utrecht is gebleken dat de tarieventabel behorend bij de Legesverordening provincie Utrecht 2018 per 1 januari 2019 moet worden geactualiseerd. Deze actualisatie bestaat uit de wijziging van één artikel. De legestarieven worden per 1 januari 2019 niet verhoogd.

De Verordening nazorgheffing provincie Utrecht 1999, Heffingsverordening ontgrondingen provincie Utrecht 2002 en Grondwaterheffingsverordening provincie Utrecht 2012 behoeven geen actualisatie.

Het statenvoorstel tot invoering van de wijziging van de Legesverordening provincie Utrecht 2018 en de bijbehorende tarieventabel voor het jaar 2019 wordt ter vaststelling aangeboden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het statenvoorstel tot actualisatie van de Legesverordening provincie Utrecht 2018 en de bijbehorende tarieventabel per 1 januari 2019 vast te stellen en toe te zenden aan Provinciale Staten;
  2. de portefeuillehouder te machtigen tot het aanbrengen van eventuele wijzigingen van redactionele aard in het statenvoorstel.

10 Vaststelling provinciaal inpassingsplan ‘N411 Bunnik’

SAMENVATTING:

Het inpassingsplan is gericht op het planologisch-juridisch mogelijk maken van een aantal maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en het realiseren van natuurontwikkeling rondom de N411 op het grondgebied van de gemeente Bunnik. De herinrichting van het tracé op het grondgebied van de gemeente Utrecht kan uitgevoerd worden binnen de kaders van het ter plaatse vigerende bestemmingsplan. Deze keus om voor noodzakelijke aanpassingen van provinciale wegen een inpassingsplan te maken is vastgelegd in de Mobiliteitsvisie Provincie Utrecht 2014-2028. Voorgesteld wordt het gewijzigd vast te stellen inpassingsplan inclusief de nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen ter vaststelling aan Provinciale Staten aan te bieden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen ontwerp-inpassingsplan ‘N411 Bunnik’ vast te stellen;
  2. het inpassingsplan ‘N411 Bunnik’ met planidentificatie NL.IMR0.9926.IP0504N411Bunnik-VA01 in electronische vorm, ter vaststelling aan Provinciale Staten aan te bieden;
  3. het statenvoorstel vast te stellen en toe te zenden aan Provinciale Staten.

11 Statenvoorstel toetreding gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA)

SAMENVATTING:

Voorgesteld wordt:

De uitvoering van de wettelijke taken van de provincie op het gebied van het beheer van de provinciale archieven toekomstbestendig, professioneel en op een aanbestedingsrechtelijk correcte wijze te regelen door toe te treden tot de gemeenschappelijke regeling HUA.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. PS om toestemming te vragen voor toetreding van de provincie Utrecht per 1/1/2019 tot de gemeenschappelijke regeling HUA, het daartoe dienende Statenvoorstel vast te stellen en dit voorstel met de concept-wijzigingsregeling en de bijbehorende bijlagen aan PS toe te zenden.
  2. bij vaststelling van het Statenvoorstel door PS te besluiten toe te treden tot de gemeenschappelijke regeling HUA.
  3. bij vaststelling van het Statenvoorstel door PS te besluiten om de portefeuillehouders Bestuur en Bedrijfsvoering af te vaardigen in het AB HUA en de portefeuillehouder Bestuur in het DB HUA.

12 Vaststelling algemene inkoopvoorwaarden P12 2018

SAMENVATTING:

De huidige gezamenlijke algemene inkoopvoorwaarden (hierna: AIV) van de P12 (de twaalf provincies) dateren van 2015. Naar aanleiding van ervaringen uit de praktijk, vragen en opmerkingen van marktpartij(en) en de daaropvolgende evaluatie is het wenselijk gebleken de algemene inkoopvoorwaarden te actualiseren. De thans voorliggende, en met de inkoopjuristen van de andere provincies afgestemde, algemene inkoopvoorwaarden zijn hiervan het resultaat.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de AIV P12 2018 vast te stellen en bekend te maken. Deze voorwaarden treden in werking met ingang van de datum van bekendmaking op de provinciale website;
  2. de statenbrief ‘Vaststelling algemene inkoopvoorwaarden P12 2018’, doc. nr. 81D601E2, vast te stellen en ter informatie te verzenden aan Provinciale Staten.

13 Voortgangsrapportage Agenda Vitaal Platteland 2016-2017

SAMENVATTING:

Om de aantrekkelijkheid van ons landelijk gebied te behouden en vergroten is de provincie Utrecht in 2007 gestart met het programma Agenda Vitaal Platteland. Het huidige programma beslaat de periode 2016-2019. Nu we halverwege zijn, maken we graag de balans op. De bijgevoegde voortgangsrapportage is een verslag van de eerste twee jaren van Agenda Vitaal Platteland 2016-2019. Tevens wordt een publieksversie opgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de Voortgangsrapportage Agenda Vitaal Platteland 2016-2017;
  2. kennis te nemen van de voorbeeldprojecten in het Instant Magazine;
  3. de statenbrief vast te stellen en met de Voortgangsrapportage AVP 2016-2019 en het Instant Magazine ter informatie aan Provinciale Staten te zenden.

14 Vervallen

-

15 Provinciale bijdrage financiering Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

SAMENVATTING:

Op 25 januari 2018 ondertekenden 17 partijen, waaronder provincie Utrecht, de Intentieovereenkomst voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NPUH). Daarmee werden de ambities als verwoord in de Samenwerkingsagenda onderschreven en maakten partijen de afspraak om in de komende periode gezamenlijk te kijken naar de financiële opgave die samenhangt met de Samenwerkingsagenda. Het voorstel is dat de acht betrokken gemeenten samen de ene helft financieel bij dragen en de provincie Utrecht de andere helft financiert (het gaat om een totaalbedrag van €800.000 per jaar voor 2019 en 2020). Met dit GS besluit wordt de provinciale bijdrage vastgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. om, onder voorwaarde van beslispunt 2, ‘in principe’ een totaal bedrag van maximaal €400.000 per jaar voor een periode van 2 jaar (2019 en 2020) bij te dragen aan Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Daarvan is €200.000 per jaar beschikbaar gesteld vanuit de Kadernota, €135.000 per jaar vanuit het Recreatiebudget en € 65.000 per jaar vanuit AVP;
  2. dat betaling van de provinciale bijdrage aan Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug plaatsvindt, op het moment dat er sprake is van voldoende waarborging. Dit houdt concreet in dat voor 1 januari 2019 afspraken gemaakt zijn tussen Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en provincie Utrecht over de randvoorwaarden voor een rechtmatige toekenning van middelen en de condities waaronder de toegekende middelen overgedragen worden;
  3. mw. M. Maasdam het mandaat te geven over de randvoorwaarden voor een rechtmatige toekenning van middelen en de condities waaronder de toegekende middelen overgedragen worden;
  4. de statenbrief vast te stellen en ter informatie aan Provinciale Staten te verzenden.

16 Deelconcept Koersdocument Omgevingsvisie

SAMENVATTING:

Naar verwachting treedt de Omgevingswet begin 2021 in werking. Deze wet stelt een provinciale Omgevingsvisie en -verordening verplicht voor de fysieke leefomgeving voor het gehele provinciale grondgebied. De provincie Utrecht maakt voorafgaand aan de Omgevingsvisie en -verordening een Koersdocument. Het opgestelde deelconcept bevat een voorstel voor de inhoudelijke op te nemen koers. GS willen over dit voorstel de ad hoc Statencommissie Omgevingsvisie en wethouders en heemraden Omgevingsvisie consulteren, alvorens begin november tot besluitvorming over te gaan.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van het ‘Concept Koersdocument Omgevingsvisie Provincie Utrecht, onderdeel concept richtinggevende uitspraken’ en dit vrij te geven voor gerichte consultatie;
  2. de statenbrief ‘Deelconcept Koersdocument Omgevingsvisie’ vast te stellen en met het ‘Concept Koersdocument Omgevingsvisie Provincie Utrecht, onderdeel concept richtinggevende uitspraken’ ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

17 Wijziging van de Beleidsregels natuur en landschap provincie Utrecht 2017 met het oog op o.a. fruitschade en statiegeldregeling

SAMENVATTING:

De Beleidsregels natuur en landschap provincie Utrecht 2017 worden gewijzigd om invulling te geven aan de uitspraak van de Raad van State in het hoger beroep betreffende schade veroorzaakt door vogels aan zachtfruit, pit- en steenvruchten. Bij12, unit Faunafonds krijgt de instructie om de fruittelers die een bezwaar hebben ingediend met terugwerkende kracht over 2016 en 2017 op basis van de nieuwe regeling tegemoet te komen. Gelijktijdig wordt invulling gegeven aan de motie ‘Schade eerlijk delen” waarbij het behandelbedrag van € 300,-- per aanvraag wordt teruggegeven in het geval de aanvraag om een tegemoetkoming faunaschade wordt vergoed. Om de hoogste natuurkwaliteit te borgen wordt de ontheffing herplantplicht in afstemming op de Bos-heidenotitie 2018 gekoppeld aan een rangschikkingsprocedure bij openstelling. Voorts worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd zoals vereenvoudig van bijlage 1, de compensatietoeslag houtopstanden en kaartbijlage 2.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. tot vaststelling van het besluit tot wijziging van de Beleidsregels Natuur en Landschap provincie Utrecht 2017;
  2. Portefeuillehouder te machtigen om de brief met de instructie voor BIJ12, unit Faunafonds om de tegemoetkomingen faunaschade door vogels te ondertekenen en te verzenden;
  3. Portefeuillehouder te machtigen voor het aanbrengen van tekstuele, topografische en redactionele wijzigingen;
  4. dit besluit te publiceren in het Provinciaal Blad.

18 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende fruitschade door mezen

SAMENVATTING:

Door de SGP-fractie zijn vragen gesteld naar aanleiding van de berichtgeving van RTV Utrecht over fruittelers die schade ondervinden doordat mezen vruchten aanvreten. Zij vragen waarom de provincie de Raad van State uitspraak nog niet heeft geïmplementeerd in het faunaschadebeleid en wanneer dat alsnog gebeurd. De uitspraak komt erop neer dat de tegemoetkoming fruitschade niet mag worden afgebouwd tot 0%, maar dat een tegemoetkoming rond de 60% niet leidt tot een onevenredig zware last voor de fruittelers. De provincies hebben besloten hun beleidsregels te wijzigen en de tegemoetkoming van schade veroorzaakt door vogels aan zachtfruit, pit- en steenvruchten op 60% van de getaxeerde schade vast te stellen. De Beleidsregels natuur en landschap provincie Utrecht 2017 zijn op 25 september 2018 dienovereenkomstig aangepast.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid P.A. van Leeuwen van de SGP betreffende de tegemoetkoming voor schade veroorzaakt door vogels aan zachtfruit, pit- en steenvruchten vast te stellen en te verzenden.

19 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende vergoeding fruitschade naar aanleiding van berichtgeving RTV Utrecht op 12 september 2018

SAMENVATTING:

De Partij voor de Vrijheid heeft vragen naar aanleiding van de berichtgeving van RTV Utrecht over fruittelers die schade ondervinden doordat zangvogels vruchten aanvreten. Zij vragen of de provincie de Raad van State uitspraak respecteert, die zegt dat de tegemoetkoming fruitschade niet mag worden afgebouwd tot 0%, maar dat een tegemoetkoming rond de 60% niet leidt tot een onevenredig zware last voor de fruittelers. De provincies hebben besloten hun beleidsregels te wijzigen en de tegemoetkoming van schade veroorzaakt door vogels aan zachtfruit, pit- en steenvruchten op 60% van de getaxeerde schade vast te stellen. De Beleidsregels natuur en landschap provincie Utrecht 2017 zijn op 25 september 2018 dienovereenkomstig aangepast.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid W. Ubaghs van de PVV betreffende de tegemoetkoming voor schade veroorzaakt door vogels aan zachtfruit, pit- en steenvruchten vast te stellen en te verzenden.

20 Voorstel om portefeuillehouder te mandateren voor het geven van instructies aan de directeur van BIJ12 ter zake van het verlenen van tegemoetkomingen faunaschade

SAMENVATTING:

Met het besluit van 17 januari 2017 hebben Gedeputeerde Staten de Directeur van BIJ12 gemandateerd om namens Gedeputeerde Staten besluiten te nemen over tegemoetkomingen faunaschade. Thans wordt voorgesteld om portefeuillehouder te mandateren om instructies op basis van artikel 10:6, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht te kunnen geven aan de directeur van BIJ12. In artikel 10.6 is bepaald dat de mandaatgever de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten Portefeuillehouder te mandateren voor het geven van instructies aan de directeur van Bij12 ter zake van het verlenen van tegemoetkomingen faunaschade.

21 Waterrapportage 2017 – 2018

SAMENVATTING:

De provincie Utrecht heeft het regionaal waterbeleid vorm en plaats gegeven in het Bodem, Water- en Milieuplan 2016 – 2021. Het sectorale waterbeleid is verder uitgewerkt in de door de vier Utrechtse waterschappen vastgestelde waterbeheerplannen 2016 - 2021. Jaarlijks rapporteren provincie en waterschappen over de voortgang en uitvoering van het waterbeleid. De Waterrapportage 2017 – 2018 gaat over de realisatie van het waterbeleid in 2017 en kijkt vooruit naar ontwikkelingen in 2018 en verder. Uit de Waterrapportage 2017 – 2018 blijkt dat de voortgang en uitvoering van het waterbeleid door provincie en waterschappen conform de planning verloopt.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Waterrapportage 2017 – 2018 vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en met de Waterrapportage 2017 – 2018 ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

22 Vaststelling “Beleidsregels ontheffingen tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart provincie Utrecht”.

SAMENVATTING:

Vanuit de luchtvaartwetgeving heeft de provincie bevoegdheden op het gebied van starten en landen van luchtvaartuigen. Die zijn verder uitgewerkt in de beleidsregels tijdelijk en uitzonderlijk gebruik niet aangewezen terreinen voor luchtvaart (TUG). Sinds de inwerkingtreding van de beleidsregel voor TUG-ontheffingen in de provincie Utrecht (8 november 2011), is een aantal wijzigingen in wettelijke en beleidsmatige kaders opgetreden. Ook is uit de in de afgelopen jaren met ontheffingen opgedane ervaringen gebleken dat enkele beleidsopvattingen wijziging of verduidelijking behoeven. Het voorstel is om naast de Natura 2000 en stiltegebieden in de provincie Utrecht geen ontheffingen meer te verlenen voor starts en landingen in weidevogelkerngebieden gedurende het broedseizoen en in ganzenrustgebieden gedurende de winterperiode. Ook worden rond stiltegebieden en Natura 2000 gebieden bufferzones in achtgenomen. Het aantal rondvluchten buiten deze gebieden op een dag is tot nu toe ongelimiteerd en kan nu ook op meerdere dagen op een terrein. Dit wordt met de gewijzigde regels, beperkt tot maximaal 50 rondvluchten per terrein en één keer per jaar op dat terrein.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de wijziging Beleidsregels ontheffingen tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart provincie Utrecht” en de daarbij behorende formulieren, vast te stellen;
  2. de nota met reacties op de concept-beleidsregels vast te stellen;
  3. deze beleidsregels te publiceren in het provinciaal blad;
  4. Provinciale staten via de statenbrief op de hoogte te stellen van de wijzigingen in de beleidsregels.

23 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende de stand van zaken bestuurssamenstelling waterschappen

SAMENVATTING:

Op 31 augustus jl. heeft de heer Van Kranenburg namens de ChristenUnie schriftelijke vragen ex art. 47 Reglement van Orde Provincie Utrecht ingediend over de stand van zaken van de bestuurssamenstelling van de waterschappen naar aanleiding van het eindrapport van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) van de waterschappen. Tevens wordt gevraagd welke ruimte het college thans ziet om de geborgde zetels te doen ophouden te bestaan.

Bijgevoegd is een conceptbrief ter beantwoording van de vragen waarin de stand van zaken wordt aangegeven en waarin wordt gesteld dat er voor het college thans geen ruimte is om de geborgde zetels te doen ophouden te bestaan.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het statenlid de heer Van Kranenburg van de ChristenUnie inzake de stand van zaken van de bestuurssamenstelling van de waterschappen vast te stellen en te verzenden.

30 Communicatie

Geen opmerkingen.

32 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 2 oktober 2018,

voorzitter,

secretaris,