Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 24-11-2017

01A Openbaar GS verslag d.d. 14 november 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06* Samenwerkingsovereenkomst Uitwerking Voorkeursalternatief Salmsteke

SAMENVATTING:

Het project Salmsteke ontkiemt is verbonden aan het dijkversterkingsprogramma Sterke Lekdijk van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR).

Provincie Utrecht is betrokken bij de dijkversterking rond Salmsteke om te zorgen voor een integrale aanpak zodat naast dijkverbetering ook andere thema’s meegekoppeld worden, bij Salmsteke gaat het met name om recreatie en natuurontwikkeling.

Het project Salmsteke bestaat uit 2 onderdelen: dijkverbetering en ontwikkeling uiterwaard. De provincie speelt een rol in het project uiterwaard en is hierin naast Rijkswaterstaat (RWS) en Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL) mede opdrachtgever. HDSR is trekker van het team dijkverbetering. De provincie speelt tevens een rol in het integreren van de 2 onderdelen tot een integraal plan van aanpak (met steun van het Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma)

De komende anderhalf jaar wordt de verkenningsfase van het project Salmsteke uitgevoerd dat in 2019 moet resulteren in een gedragen voorkeursalternatief’ voor dijk en uiterwaard. In de ‘Samenwerkingsovereenkomst uitwerking voorkeursalternatief Salmsteke” leggen de vier partners vast onder welke voorwaarden zij gezamenlijk het proces aangaan.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de Samenwerkingsovereenkomst “Uitwerking voorkeursalternatief Salmsteke” met HDSR, RWS, SGL vast te stellen en aan te gaan.

07* Verlenging benoeming Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit

SAMENVATTING:

Op 1 december 2015 is Paul Roncken gestart als onafhankelijk adviseur ruimtelijk kwaliteit (ARK) van de provincie Utrecht. Hij is door GS voor een periode van 2 jaar aangesteld, met de mogelijkheid van verlenging als er na 2 jaar een positieve evaluatie ligt. Op 23 oktober j.l. is -in een infosessie over de werkzaamheden van de ARK- door statenleden in evaluerende zin met de ARK gesproken over zijn programma. Gezien de goede ervaringen met de huidige ARK wordt voorgesteld om zijn benoeming met 2 jaar te verlengen.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. de benoeming van Paul Roncken als onafhankelijk Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit te verlengen met een periode van twee jaar, voor de periode van 1 december 2017 tot 1 december 2019;
  2. de statencommissie RGW van dit besluit op de hoogte stellen middels bijgevoegde statenbrief.

08 Ophoging subsidieplafond Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer 2017

SAMENVATTING:

GS hebben op 19 september jl. het Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer 2017 vastgesteld. Op basis hiervan is het voor collectieven voor agrarisch natuurbeheer mogelijk in november en december 2017 subsidie aan te vragen voor investeringen voor het realiseren van plas-dras en hoog waterpeil ten behoeve van het beheer van weidevogels.

In het Openstellingsbesluit is een subsidieplafond voor de investeringen opgenomen van € 100.000,-. Onlangs is gebleken dat deze € 100.000,- onvoldoende is om aan alle wensen van de collectieven tegemoet te kunnen komen. Gelet hierop en het belang van de investeringen voor het weidevogelbeheer wordt door middel van wijziging van het Openstellingsbesluit het subsidieplafond opgehoogd tot € 200.000,- .

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het Besluit tot wijziging van het Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer provincie Utrecht 2017, geregistreerd onder nr. 81C1CFED, vast te stellen.

09 Beslissing op bezwaar betreffende besluit op Wob-verzoek bouwproject de Kwekerij aan de Koningin Wilhelminalaan in Leersum

SAMENVATTING:

Tegen het GS besluit tot het gedeeltelijk openbaar maken van informatie betreffende het bouwproject De Kwekerij aan de Koningin Wilhelminalaan in Leersum is bezwaar aangetekend. Na een hoorzitting heeft de Awb-adviescommissie advies uitgebracht aan GS. Het advies is om het bezwaarschrift (grotendeels) ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten, onder aanvulling van een motivering ten aanzien van de belangenafweging met betrekking tot het weglakken van de organisatie- en afdelingsnaam.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. het bezwaarschrift ontvankelijk, maar (grotendeels) ongegrond te verklaren;
  2. het besluit d.d. 29 mei 2017 tot het gedeeltelijk openbaar maken van informatie betreffende het bouwproject De Kwekerij aan de Koningin Wilhelminalaan in Leersum, onder aanvulling van de motivering ten aanzien van de belangenafweging met betrekking tot het weglakken van de organisatie- en afdelingsnaam, in stand te laten;
  3. voor de motivering van de beslissing op het bezwaar, met toepassing van artikel 3:49 van de Awb, te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie.

11 Communicatie

• Er is een artikel in het AD verschenen over het wetsvoorstel over Vijfherenlanden dat naar de Tweede Kamer is verzonden. In dit artikel geeft de burgemeester van Vianen openlijk aan te hebben vernomen dat de provincie Zuid-Holland heeft aangegeven in de samenwerkingsstand te staan. Dit is een opmerkelijk keerpunt en helpt ons in de beeldvorming.
  • Paul Roncken heeft in het AD aangegeven dat de provincie Utrecht meer haast moet maken met groene energie omdat we achterlopen. Ook geeft hij aan dat de provincie wel positief tegenover nieuwe initiatieven staat.

13 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 5 december 2017,