Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 24-04-2018

01A Openbaar verslag GS-vergadering 17 april 2018

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

05 Verbeterplan systeemintegratie en organisatiegereedheid Uithoflijn

SAMENVATTING:

De Directieraad Uithoflijn, waarin gemeente Utrecht en provincie gezamenlijk dit project aansturen, hebben in 2017 aan Horvat & Partners en Deloitte gevraagd om een (vervolg)audit te houden. Doel van de audit was om te kunnen bepalen of er voldoende opvolging is gegeven aan de audit uit 2015 en het organisatieadvies van Deloitte uit 2016. Ook was de opdracht om meer inzicht te bieden in de vraag: tot in hoeverre staan de gemeente en de provincie gesteld (zowel in de interne organisatie als op het gebied van de systeemintegratie) om te komen tot een goed werkend tramvervoerssysteem.

In het auditrapport 2017 worden verschillende verbeterpunten aangedragen, onder meer op het gebied van governance, de voorbereiding op exploitatie en beheer, en de planning. Om deze verbeterpunten actief, gestructureerd en in samenhang op te kunnen pakken is een regiegroep ingesteld. Deze regiegroep heeft een verbeterplan opgesteld dat de leidraad vormt voor het borgen van de verbeterpunten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het verbeterplan Systeemintegratie en organisatiegereedheid Uithoflijn vast te stellen;
  2. de geheimhouding op het auditrapport 2017 van Horvat & partners en Deloitte op te heffen;
  3. de statenbrief vast te stellen en met het verbeterplan toe te zenden aan Provinciale Staten.

05A Overdragen gedeelte portefeuille

SAMENVATTING:

In overleg met het college van Gedeputeerde Staten, draagt gedeputeerde Straat de portefeuille Water per direct over aan gedeputeerde Pennarts-Pouw.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. goedkeuring te geven aan het overdragen van de portefeuille Water van gedeputeerde straat aan gedeputeerde Pennarts-Pouw;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

06 Kostenverdeling scopewijziging aansluiting A28-N226 Hertekop-Schutterhoeflaan

SAMENVATTING:

Rijkswaterstaat gaat de doorstroming op het knooppunt Hoevelaken verbeteren. Een van de gevolgen is dat hierdoor het verkeer op de aansluiting A28/N226 zal toenemen. Hierdoor is een 2de linksaffer op de noordelijke afrit nodig (beheer Rijkswaterstaat) en een extra rijstrook op de N226 onder het viaduct van de A28 (beheer Provincie Utrecht). Rijkswaterstaat heeft hiervoor de provincie een voorstel gedaan voor de verrekening van de extra kosten. Rijkswaterstaat stelt een kostenverdeling voor van 50%-50%, exclusief de eigen apparaatskosten om de werkzaamheden binnen het project Hertekop-Schutterhoeflaan uit te voeren.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. akkoord te gaan met het aanleggen van een extra rijstrook op de N226 onder het viaduct A28;
  2. krediet te verlenen ad € 1.035.000,- waarbij een bijdrage van derden wordt voorzien van € 493.000,- hierdoor is de netto investering van de provincie € 542.000,- voor de aanleg van de extra rijstrook op de N226 onder het viaduct A28 en de kapitaallasten voortvloeiende uit deze investering te financieren uit het Mobiliteitsplan, onderdeel Doorstroming;
  3. provinciale staten voor te stellen het jaarlijks budget voor beheer en onderhoud van de wegen te verhogen met in totaal € 800,- voor het variabel onderhoud per 01-01-2019. En dit door te voeren in de kadernota 2018;
  4. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

07 Uitkomsten Vervolgstap MIRT-onderzoek corridor Utrecht – Amersfoort – Harderwijk

SAMENVATTING:

Op de OV-corridor Utrecht – Amersfoort – Harderwijk doen zich diverse bereikbaarheidsknelpunten voor. Adviesbureau Royal Haskoning DHV heeft in opdracht van de provincies Gelderland en Utrecht onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden om het openbaarvervoeraanbod op deze corridor te verbeteren. Voorgesteld wordt de rapportage van dit onderzoek vrij te geven voor publicatie en ter kennisname aan de Tweede Kamer te sturen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de uitkomsten van de Vervolgstap MIRT-onderzoek corridor Utrecht – Amersfoort – Harderwijk;
  2. de uitkomsten van het onderzoek in te brengen in de netwerkuitwerking voor het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer en de Regionale Ruimte en Mobiliteitsagenda (RRMA);
  3. de brief aan de Tweede Kamer met als onderwerp ‘Uitkomsten Vervolgstap MIRT-onderzoek corridor Utrecht – Amersfoort – Harderwijk’ vast te stellen en te verzenden;
  4. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

08 Voorstel uit te voeren verkeersveiligheid maatregelen N402/N403.

SAMENVATTING:

Om de verkeersveiligheid op de N402 (Rijksstraatweg) en de N403 (Bloklaan) in Loenen aan de Vecht te verbeteren worden de volgende maatregelen uitgevoerd:

• Het onmogelijk maken om linksaf te slaan van de Kerklaan naar de N402 en vanaf de N402 naar de Kerklaan; • Aanleg van een rotonde op het kruispunt Slootdijk-Noord; • Afsluiten Slootdijk-Zuid voor doorgaand autoverkeer naar de N402; • Verlagen van de maximumsnelheid op verschillende wegvakken.

Dit pakket van maatregelen is in afstemming met de gemeente Stichtse Vecht tot stand gekomen en houdt rekening met de landschappelijke en cultuurhistorische waarden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. Aansluitend op de in 2009 genomen besluiten om een rotonde aan te leggen op de T-aansluiting N402/Slootdijk-Noord en deT-aansluiting N402/Slootdijk-Zuid af te sluiten voor autoverkeer onderstaand vast te stellen:
  • de berm tussen de rijbaan voor auto’s en de fietspaden niet te verbreden;
  • op de N402 en N403 op verschillende wegvakken de maximum snelheden te verlagen van 80 naar 60km/u en van 50 naar 30km/u en deze te accentueren door de aanleg van plateaus.
  1. een krediet van € 891.700, - te verlenen voor de extra maatregelen + inflatie + effect Standaardsystematiek voor kostenramingen + marktinvloed, en de kapitaallasten voortvloeiende uit deze investering te financieren uit het Mobiliteitsplan, onderdeel Verkeersveiligheid;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

09 Wob-verzoek Utrechts Nieuwsblad over Uithoflijn

SAMENVATTING:

Op 8 februari 2018 heeft de redactie van AD/Utrechts Nieuwsblad met een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (Wob) een verzoek gedaan aan GS om afschriften te ontvangen van alle correspondentie tussen provincie en gemeente Utrecht met betrekking tot het project Uithoflijn over de periode sinds 1 januari 2017. Hetzelfde verzoek is ook bij de gemeente Utrecht ingediend.

De formulering en strekking van dit verzoek is breed en omvangrijk. Het betreft zowel ambtelijke als bestuurlijke correspondentie (emails en brieven), evenals de documenten waarop deze correspondentie is gebaseerd. Het met de gemeente Utrecht afgestemde en samengestelde dossier is getoetst aan de bepalingen van de Wet openbaarheid bestuur. Conclusie is dat de aangetroffen documenten openbaar zijn.

BESLUIT:

  1. in te stemmen met het openbaar maken van het Wob-dossier Uithoflijn;
  2. de Wob-beschikking vast te stellen en beschikbaar te stellen met het begeleidend dossier aan de redactie van AD/Utrechts Nieuwsblad;
  3. de statenbrief vast te stellen en samen met de link naar het WOB-dossier toe te zenden aan Provinciale Staten.

10 Jaarrapportage Uithoflijn 2017

SAMENVATTING:

Voorheen werd twee keer per jaar een rapportage opgesteld over de voortgang van het project Uithoflijn. De rapportages over 2017 zijn gebundeld tot een jaarrapportage. Na de gemelde vertraging en meerkosten is afgesproken integrale kwartaalrapportages op te stellen over het werkend tramvervoersysteem. Deze jaarrapportage is daarmee de laatste rapportage in oude stijl.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de jaarrapportage Uithoflijn 2017 vast te stellen;
  2. de gedeputeerde Mobiliteit te machtigen wijzigingen aan te brengen;
  3. de statenbrief vast te stellen en met de Jaarrapportage toe te zenden aan Provinciale Staten.

10A Organisatie Middenmanagement fase II

SAMENVATTING:

In de CAP 2018 is een drie fasenmodel afgesproken. Daarmee wordt een indicatie afgegeven van de werkzekerheid van individuele medewerkers. In het perspectief van de verdere uitwerking van de topstructuur is voorzien dat het werk van de groep teamleiders (middenmanagement) dusdanig verandert dat sprake is van fase II. Dit betekent dat Gedeputeerde Staten de Ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg dient te informeren over deze ontwikkelingen door middel van bijgevoegde brief en Houtskoolschets. Daarna zullen de betrokken teamleiders worden geïnformeerd. Zij krijgen conform de CAP de beschikking over een extra POB-budget (€ 5.000,-) .

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de concept aanbiedingsbrieven aan de Ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg vast te stellen, met als bijlage de Houtskoolschets.

10B Tweede concept Mobiliteitsprogramma 2019-2023

SAMENVATTING:

Op basis van de ontvangen reacties is het Concept Mobiliteitsprogramma 2019-2023 aangepast. Tevens zijn belangrijke onderliggende documenten als de Nota Kapitaalgoederen en het Meerjarig Investerings Plan in concept gereed. Er volgt nu een schriftelijke tweede consultatieronde voor Provinciale Staten. Het definitieve mobiliteitsprogramma zal 9 juli worden vastgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van het Tweede concept Mobiliteitsprogramma 2019-2023, het memo Toelichting wijzigingen concept Mobiliteitsprogramma, de concept Nota Kapitaalgoederen en het concept Meerjarig Investeringen Plan;
  2. en deze ter schriftelijke consultatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

11 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende overlast en onveilige verkeerssituaties Bunschoten en Eembrugge

SAMENVATTING:

De CDA-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie op de N199, N414 en N806 in en rondom Bunschoten-Spakenburg. Volgens de CDA-fractie leidt met name sluipverkeer dat de drukte op de snelwegen A1 en A28 wil mijden tot overlast en verkeersonveilige situaties op deze wegen. GS worden gevraagd wat zij aan deze situatie zullen doen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de statenleden Mourik-Geluk en Koelewijn van het CDA betreffende overlast en onveilige verkeerssituaties Bunschoten en Eembrugge vast te stellen en te verzenden.

12 Beantwoording schriftelijke vragen ex. art.47 RvO van de VVD betreffende Categoriale Beschikking voor Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) Qbuzz

SAMENVATTING:

Per medio februari 2018 heeft Qbuzz onbedoeld de door het ministerie van Justitie en Veiligheid afgegeven Categoriale beschikking BOA’s laten verlopen waardoor de BOA’s van Qbuzz tijdelijk niet als zodanig ingezet konden worden. De BOA’s konden wel ingezet worden als toezichthouder met beperktere bevoegdheden. Begin april was de categoriale beschikking BOA’s Qbuzz weer op orde.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de heer W. Joustra van de VVD betreffende BOA’s Qbuzz vast te stellen en te verzenden.

13 Uitvoering motie Integrale gebiedsontwikkeling Geer III en omgeving (PS2016RGW13)

SAMENVATTING:

Tijdens de vaststelling van de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie en Verordening (PRS/PRV) 2013-2028 (Herijking 2016) op 12 december 2016 (hPRS/PRV) hebben Provinciale Staten aan Gedeputeerde Staten per motie gevraagd om met de gemeente Wijk bij Duurstede en desgewenst ook andere gemeenten in gesprek te gaan om een integrale visie op de gebiedsontwikkeling De Geer III op te stellen. In overleg met de gemeente Wijk bij Duurstede is gestart met een traject om uitvoering te geven aan deze motie. Uit een gezamenlijk uitgevoerde regionale mobiliteitsscan blijkt dat er veel bereikbaarheidsknelpunten zijn en ontstaan op de N229 en met name de aansluiting op de A12. Deze knelpunten worden groter door de bouw van extra woningen. Met name gezien de resultaten van deze scan wordt nu geen toezegging gedaan over een hoger woningbouwprogramma op de locatie De Geer III dan in de hPRS/PRV is voorzien. De provincie is gestart met het traject van de provinciale Omgevingsvisie. De integrale regionale afweging over extra woningen zal in dat kader plaatsvinden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

14 Brief aan gemeenten en statenbrief n.a.v. besluitvorming Retailvisie

SAMENVATTING:

Op 5 februari j.l. hebben PS de Retailvisie unaniem vastgesteld. Naar aanleiding van de besluitvorming wordt voorgesteld een brief aan gemeenten te sturen en PS over deze brief te informeren. In deze brief wordt benadrukt dat de provinciale rol in de retailopgave is in de eerste plaats agenderend en ondersteunend is. Daarnaast heeft de provincie ruimtelijke regels vastgelegd in de Provinciale Ruimtelijke Verordening. Omdat GS regelmatig vragen van gemeenten krijgen over de interpretatie van deze regels, worden gemeenten in de brief uitgenodigd om over concrete casussen in overleg te treden waar het gaat om nieuwvestiging van detailhandel buiten bestaand winkelgebied. Hiermee wordt invulling te geven aan de op 5 februari 2018 aanvaarde motie 7 “maatwerk-en-flexibiliteit-in-retail-werk-aan-de-winkel”. Voorts wordt in de brief aan de gemeenten het gebruik van de leegstandsverordening zoals bedoeld in de Wet kraken en leegstand in overweging gegeven. Hiermee wordt geacht in dezelfde vergadering aanvaarde motie 8 “Zet leegstandsverordening in tegen winkelleegstand” te zijn afgedaan. PS worden via een Statenbrief over de brief aan gemeenten geïnformeerd; hierin is tevens vermeld op welke wijze invulling wordt gegeven aan de moties die bij de besluitvorming over de Retailvisie zijn aanvaard.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de brief aan de colleges van burgemeester en wethouders n.a.v. de besluitvorming over de Retailvisie vast te stellen en toe te zenden;
  2. de statenbrief met betrekking tot de brief aan de colleges van BenW van alle Utrechtse gemeenten over de besluitvorming over de Retailvisie vast te stellen en aan PS toe te zenden.

15 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende het project snel internet buitengebied provincie Utrecht

SAMENVATTING:

De heer Boswijk heeft twee vragen gesteld t.a.v. het project snel internet buitengebied. De eerste vraag betreft een gewenst overzicht van de voortgang en status van het project. De tweede vraag betreft inzage in eventuele gebieden waar binnen de doorlooptijd van de opgestelde intentieverklaring Snel internet buitengebied provincie Utrecht geen snel internet kan worden gerealiseerd. Eveneens wordt de vraag voorgelegd hoe hiermee indien nodig vanuit GS wordt omgegaan. In antwoord op de eerste vraag levert GS een overzicht aan van de stand van zaken van het project. Dit leidt tot de conclusie dat de planing vooralsnog op schema ligt. De tweede vraag beantwoordt GS met de mededeling dat de lijntjes met de uitvoerende programmabureaus kort zijn. Eventuele bemiddeling vanuit GS zal plaatsvinden wanneer daar aanleiding toe is. Op dit moment is daarvan geen sprake.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Boswijk (CDA) t.a.v. het project snel internet buitengebied provincie Utrecht vast te stellen en te verzenden.

16 Instellen hoger beroep tegen uitspraak van rechtbank Midden-Nederland van 20 maart 2018 en verzoeken om voorlopige voorziening bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

SAMENVATTING:

Door de uitspraak van rechtbank Midden-Nederland, waarbij de ontheffing is geschorst, kan CO2 niet worden ingezet voor de reductie van de populatie grauwe ganzen, Canadese ganzen en verwilderde gedomesticeerde grauwe ganzen, terwijl deze reductie nodig is ter voorkoming van schade aan landbouwgewassen.

Door deze uitspraak komt de haalbaarheid van het beleidsdoel ten aanzien van de ganzenreductie en de afspraken uit Projectteam Ganzenbeheer Utrecht in het geding. Gedeputeerde Staten kunnen zich daarom niet verenigen met de uitkomst van deze uitspraak en stellen hoger beroep in en verzoeken tevens bij de Raad van State om de opgelegde schorsing op te heffen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. Hoger beroep in te stellen tegen de uitspraak van rechtbank Midden-Nederland van 20 maart 2018 met nummer: 17/3111;
  2. tevens te verzoeken om een voorlopige voorziening bij de Raad van State om de met deze uitspraak opgelegde schorsing van de ontheffing op te heffen.

17 Toekomstperspectief Noorderpark-Ruigenhoek

SAMENVATTING:

Begin 2016 is het gebiedsproces Noorderpark-Ruigenhoek gestart als opgavegerichte pilot door Staatsbosbeheer, Recreatieschap Stichtse Groenlanden, gemeenten De Bilt en Utrecht en de provincie. Insteek is om de kracht van het gebied beter te benutten. Doel: betere economische en maatschappelijke benutting van het gebied. Naast ambtelijke inzet hebben alle partners ook een gezamenlijk budget beschikbaar gesteld. Er is een onafhankelijke gebiedsmanager aangesteld om een participatietraject te trekken en een Toekomstperspectief uit te lijnen. De draagkracht en mogelijkheden van het gebied zijn na een intensief participatietraject in kaart gebracht. De resultaten hieruit, afgewogen tegen de diverse beleidskaders en de wensen van de gebiedspartners, zijn verwerkt in een Toekomstperspectief. In het bestuurlijk overleg van de gebiedspartners, waaraan gedeputeerde Pennarts-Pouw deelneemt, van 24 januari jl., is het Toekomstperspectief geaccordeerd. Het heeft de status van inspiratie- en afwegingsdocument. Het Toekomstperspectief wordt nu voorgelegd aan de afzonderlijke besturen en uitgewerkt in een uitvoeringsagenda. De concept-uitvoeringsagenda is volgens planning in mei 2018 gereed.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  • het Toekomstperspectief Noorderpark-Ruigenhoek, ‘Welkom in Noorderpark-Ruigenhoek’, d.d. 24 januari 2018 vast te stellen;
  • de Statenbrief vast te stellen en samen met het Toekomstperspectief ter kennisname toe te zenden aan Provinciale Staten;
  • hetToekomstperspectief Noorderpark-Ruigenhoek d.d. 24 januari 2018 mee te nemen in de Omgevingsvisie.

18 Ontwerp Programmabegroting 2019 RUD Utrecht

SAMENVATTING:

Op 29 maart jl. heeft het Algemeen Bestuur van de RUD Utrecht de ontwerp Programmabegroting 2019 vastgesteld. Als deelnemer van de RUD Utrecht hebben Provinciale Staten op grond van artikel 59 van de Wet Gemeenschappelijke regeling deze ontwerp Programmabegroting 2019 aangeboden gekregen waarbij de mogelijkheid is geboden om op dit stuk een zienswijze uit te brengen. Op basis van de recent vastgestelde Nota Verbonden Partijen (5 februari 2018, PS2018BEM01) heeft Provinciale Staten het college van Gedeputeerde Staten gemandateerd om namens hen deze aangeboden ontwerp Programmabegroting te behandelen, inclusief de zienswijzeprocedure. Voorgesteld wordt om geen gebruik te maken van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de Ontwerp Programmabegroting 2019 RUD Utrecht;
  2. af te zien van het indienen van een zienswijze;
  3. de bijgevoegde statenbrief vast te stellen en deze ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

19 Afdoening Motie Geborgde zetels

SAMENVATTING:

In de Statenvergadering van 9 februari 2015 is de motie aangenomen ‘Democratische waterschappen betekent geen geborgde zetels’ aangenomen. In de motie wordt het college van GS opgedragen de mening, dat het fenomeen ‘geborgde zetels’ niet past bij een democratisch bestuur, in het kader van de evaluatie van het waterschapsbestel uit te dragen richting het rijk en het rijk te verzoeken de wettelijke bepalingen aangaande ‘geborgde zetels’ te schrappen als het waterschaps-bestuur democratisch gekozen blijft. De discussie over een toekomstbestendige en duurzame financiering van het waterbeheer ( met inbegrip van geborgde zetels/democratisch waterschapsbestuur) is nog niet afgerond. De provincie Utrecht heeft de mening van de motie de afgelopen jaren in diverse gremia (zoals IPO) ingebracht. Ter afdoening van deze motie worden PS met een statenbrief geïnformeerd over de uitgevoerde en komende GS-activiteiten in het kader van de uitvoering van de motie en de voortgang van de discussie over een toekomstbestendig waterbeheer (inclusief geborgde zetels).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan PS.

20 Awb-bezwaarschrift tegen definitieve beschikking bodemsanering Winkeldijk te Abcoude

SAMENVATTING:

In 2016 zijn door het waterschap verbeteringswerkzaamheden uitgevoerd aan een deel van de Winkeldijk in de gemeente Abcoude. Daarbij kwam een bodemverontreiniging aan het licht. Een deel van de verontreiniging is niet verwijderd maar met een isolerende leeflaag van schone klei afgedekt. Bezwaarde heeft een beschikking ontvangen met daarin de melding dat er in zijn perceel bodemverontreiniging is achtergebleven. Dat blijkt niet correct. Het betreft het perceel van zijn buurman. Bezwaarde vraagt om een correctie, ook met het oog op de aantekening in het Kadaster. De Awb-adviescommissie bevestigt dat er in de door bezwaarde ontvangen definitieve beschikking sprake is van een onjuiste kadastrale aanduiding. De Awb-adviescommissie adviseert om het bezwaarschrift gegrond te verklaren en om aan bezwaarde een gecorrigeerde beschikking te zenden. Het advies wordt opgevolgd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Awb-bezwaarschrift van 30-10-2018 gegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit van 20-9-2017 in te trekken;
  3. bezwaarde een nieuwe, aangepaste saneringsbeschikking toe te zenden;
  4. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb- adviescommissie van PS en GS van 6-3-2018.

22 Vervallen

-

25 Communicatie

Geen opmerkingen.

27 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 15 mei 2018,

voorzitter,

secretaris,