Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 20-12-2016

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 13 december 2016

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

01C Vervallen

-

01D Openbaar GS verslag d.d. 15 december 2016 (digitale ronde)

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06 Verkiezingsprogramma

-

07* Rapport GS-onderzoek risicobeheersing financiële instrumenten

SAMENVATTING:

GS voeren jaarlijks onderzoek uit naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur (conform artikel 217a van de Provinciewet). Voor 2016 hebben GS gekozen voor het onderwerp risicobeheersing van financiële instrumenten. De effectiviteit van financiële instrumenten stond hierbij centraal vanuit het perspectief van doelgerichtheid en doeltreffend-heid. Daarbij ging het om inzicht in de wijze waarop risico’s bij de (keuze voor de) inzet van financiële instrumenten het best een rol kunnen spelen, gericht op het handelingsperspectief van beleidsmedewerkers bij het doen van een voorstel voor een beslissing door GS voor de inzet van een bepaald financieel instrument. Het begrip risico is daarbij benaderd vanuit het perspectief dat risico’s een kans voor sturing zijn, overeenkomstig het door PS vastgestelde beleidskader Integraal Risicomanagement. Hiervoor is een model ontwikkeld aan de hand waarvan risico's en mogelijke beheersmaatregelen ingeschat kunnen worden door de risicobereidheid van de provincie te vergelijken met de risicoprofielen van verschillende financiële instrumenten. Op deze wijze kan een integrale afweging worden gemaakt tussen de verschillende risicodimensies die kunnen optreden: Beleidstheorie, Financieel, Rechtmatigheid, Staatssteun, Doelmatigheid, Sturing, Draagvlak en draagkracht, Integriteit en fraude. Door het gebruik van het model zo simpel mogelijk te houden is het model niet alleen bruikbaar voor 'risico professionals', maar sluit het model ook aan bij de afwegingen die de inhoudelijk betrokken beleidsmedewerkers moeten nemen bij het doen van een voorstel voor een beslissing door GS voor de inzet van een bepaald financieel instrument.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het rapport Risicobeheersing financiële instrumenten vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden naar Provinciale Staten;
  3. kennis te nemen van de reactie van de klankbord.

08 Vervallen

-

09* Stand van zaken afstand tot de arbeidsmarkt

SAMENVATTING:

Provincie Utrecht hecht veel waarde aan sociaal werkgeverschap en vindt het belangrijk om een goede afspiegeling van de samenleving te zijn. We willen niet enkel voldoen aan de wettelijke verplichtingen en spannen ons dan ook in om conform de motie: ‘Meer werk van voorbeeldfunctie Social Return’ meer te doen dan enkel invulling te geven aan onze wettelijke verplichting. De minimale doelstelling voor de provincie Utrecht, zoals afgesproken in IPO verband voor 2016 is het realiseren van 7 garantiebanen.

BSLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de huidige stand van zaken invulling participatiewet;
  2. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

10* Provinciebreed realiseren van verkeerseducatie en -voorlichting uit het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2015-2018

SAMENVATTING:

De provincie Utrecht streeft naar een continue verbetering van de verkeersveiligheid. In het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2015-2018 zetten we daarom in op vier pijlers. Eén van die pijlers is ‘gedragsbeïnvloeding ter verbetering van de verkeersveiligheid’. Deze pijler is uitgewerkt in een basisprogramma voor verkeerseducatie en -voorlichting, gericht op risicogroepen in het verkeer, dat wij in samenwerking met gemeenten, scholen en aanbieders realiseren. Dit basisprogramma komt vanaf 2017 provinciebreed beschikbaar. Vanwege de voormalige bestuurlijke indeling was dit nog niet het geval.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2015-2018, onderdeel verkeerseducatie en -voorlichting, in 2017 en 2018 ook in de voormalige gemeenten van het Bestuur Regio Utrecht te realiseren en daarvoor een budget beschikbaar te stellen van maximaal € 400.000;
  2. de Statenbrief vast te stellen en deze ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten;
  3. de gemeenten te informeren over dit besluit.

11 Vaststelling Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies

SAMENVATTING:

Een aantal (recente) wijzigingen in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies (CAP) is nog niet door GS vastgesteld, betrekking hebben op arbeidsvoorwaarden voor medewerkers met een handicap, de Regeling begeleiding Van Werk naar Werk en een aantal technische en redactionele wijzigingen. Over deze veranderingen is in het Sectorenoverleg Provinciale Arbeidsvoorwaarden (SPA) overeenstemming bereikt. Om deze reden behoeven deze veranderingen niet aan de Commissie voor Georganiseerd Overleg te worden voorgelegd. Na vaststelling door GS en na publicatie in het Provincaal blad krijgen deze veranderingen rechtskracht. Om er zeker van te zijn dat alle (recente en oudere) wijzigingen in de CAP rechtskracht hebben wordt voorgesteld de CAP in zijn geheel opnieuw vast te stellen. De voorgaande versies van de CAP dienen ingetrokken te worden

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de tekst van de CAP en de Uitvoeringsregelingen van de CAP vast te stellen volgens het bijgaande ontwerpbesluit;
  2. de CAP en de Uitvoeringsregelingen na vaststelling te publiceren in het Provinciaal blad;
  3. de aldus vastgestelde wijzigingen ter kennisneming voor te leggen aan de commissie voor Georganiseerd Overleg.

12 Beantwoording schriftelijke vragen ex art. 47 RvO aan het College van GS, gesteld door de heer A. Meijer van de SP betreffende Gevolg claim Niemands Beton voor Vijfheerenlanden

SAMENVATTING:

In vervolg op de beantwoording van een aantal feitelijke vragen van de SP over de claim Niemans Beton door de portefeuillehouder mevrouw Pennarts-Pouw, heeft de heer A. Meijer nu vragen gesteld over het gevolg van de claim Niemans Beton voor Vijfheerenlanden. Gedeputeerde staten beantwoorden zijn schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de heer A. Meijer van de SP betreffende Gevolg claim Niemans Beton voor Vijfheerenlanden vast te stellen en te verzenden.

13 Vervallen

-

14 Beslissing op bezwaar MIT haalbaarheid 2016 (Uitvoeringsverordening EBU 2016)

SAMENVATTING:

Vanaf 10 mei 2016 konden op grond van de Uitvoeringsverordening Economic Board Utrecht subsidieaanvragen worden ingediend voor haalbaarheids- en innovatieadviesprojecten. In totaal zijn 58 projecten ingediend, waarvan we er 23 projecten hebben kunnen honoreren binnen het beschikbare budget. Ten aanzien van de afwijzingen hebben we twee bezwaren ontvangen. Het eerste bezwaar (van aanvrager Wytze Nauta Advies) bleek op basis van de bij het bezwaar ingediende informatie terecht. Voorgesteld wordt om deze aanvraag alsnog te honoreren en dit te bekostigen vanuit het algemene plafond van de Uitvoeringsverordening EBU 2016. Ten aanzien van het tweede bezwaar (van aanvrager VGB Watertechniek BV) wordt voorgesteld het advies van de AWB-adviescommissie te volgen en het besluit tot afwijzing in stand te houden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten: 1. het subsidiebesluit van 27 juli 2016, nummer 8187E1E0, te herroepen en alsnog subsidie te verstrekken aan Wytze Nauta Advies conform het concept besluit dat als bijlage 1 bij dit B-stuk is gevoegd; 2. voor de subsidieverstrekking, genoemd in beslispunt 1 budget (€ 20.200) beschikbaar te stellen uit het algemene plafond van de Uitvoeringsverordening Economic Board Utrecht; 3. het subsidiebesluit van 9 augustus 2016, nummer 818A1AEE, in reactie op de aanvraag van VGB Watertechniek BV van 10 mei 2016, in stand te laten; 4. de afdoeningsbrief vast te stellen, te verzenden en voor de motivering van hun beslissing op bezwaar – met toepassing van artikel 3:49 van de Awb – te verwijzen naar het advies van 14 november 2016 van de AWB-adviescommissie van GS.

15 Verlenging Uitvoeringsprogramma WBO, Uitvoeringsverordening WBO en regeling FUHB

SAMENVATTING:

De Kadernota Wonen en Binnenstedelijke Ontwikkeling (WBO) uit 2012 wordt momenteel (conform de opdracht uit het Coalitieakkoord 2015-2019 ‘In verbinding!’) herijkt en verbreed naar een meer integrale aanpak van de binnenstedelijke ontwikkeling. De totstandkoming van dit nieuwe Beleidskader Binnenstedelijke Ontwikkeling (BO) blijkt als gevolg van o.a. maatschappelijke ontwikkelingen complexer dan vooraf ingeschat. Er is meer tijd nodig om een goed afgewogen, politiek breed gedragen kader op te stellen. Het huidige Uitvoeringsprogramma, met bijbehorende instrumenten zoals de Uitvoeringsverordening WBO en de regeling Fonds Uitplaatsing Hinderlijke Bedrijven (FUHB), lopen eind 2016 af. Om de periode tot de vaststelling van het nieuwe Beleidskader BO te overbruggen wordt voorgesteld het huidige programma WBO, met bijbehorende instrumenten, te verlengen tot uiterlijk 1 juli 2017.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Uitvoeringsprogramma Wonen en Binnenstedelijke Ontwikkeling 2012-2015 te verlengen tot het moment dat het Beleidskader Binnenstedelijke Ontwikkeling en het Uitvoeringsprogramma Binnenstedelijke Ontwikkeling zijn vastgesteld, doch uiterlijk tot 1 juli 2017;
  2. de Uitvoeringsverordening subsidie Wonen en Binnenstedelijke Ontwikkeling provincie Utrecht (PB 2012, 40) te verlengen tot het moment dat een nieuwe Uitvoeringsverordening Binnenstedelijke Ontwikkeling is vastgesteld, doch uiterlijk tot 1 juli 2017;
  3. de regeling Fonds Uitplaatsing Hinderlijke Bedrijven te verlengen tot het moment dat het Beleidskader Binnenstedelijke Ontwikkeling en het Uitvoeringsprogramma Binnenstedelijke Ontwikkeling zijn vastgesteld, doch uiterlijk tot 1 juli 2017.

16 Instellen van een Maatschappelijke Adviesraad Faunaschade en het aanwijzen van een vereffenaar van het Faunafonds

SAMENVATTING:

Binnen de Bestuurlijke Adviescommissie Vitaal Platteland (BAC VP) is op 5 november 2015 op bestuurlijk niveau tussen provincies afgesproken tot het instellen van een Maatschappelijke Adviesraad Faunaschade en het aanwijzen van een vereffenaar van het Faunafonds met ingang van de inwerkingtreding van de Wet natuurbescherming (1 januari 2017). Het IPO/BIJ12 heeft hiertoe model-besluiten voorbereid die door de provincie dienen te worden vastgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het instellingsbesluit Maatschappelijke Adviesraad Faunaschade vast te stellen;
  2. het besluit tot aanwijzing van de vereffenaar Faunafonds vast te stellen;
  3. de besluiten te publiceren in het Provinciaal blad.

17* Afhandeling motie 85 (veldwachters) van 31 oktober 2016

SAMENVATTING:

Provinciale Staten worden geïnformeerd over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de afhandeling van motie 85 (motie veldwachters). GS geven invulling aan deze motie door:

1) te onderzoeken door middel van monitoring of er meer groene handhavers nodig zijn en zo ja hoe de bijbehorende kosten uitpakken, 2) in landelijk verband te bekijken in hoeverre de bestaande openstellingstoeslag kan worden opgehoogd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. invulling te geven aan de PS-motie 85;
  2. de statenbrief over de afhandeling van motie 85 vast te stellen en deze ter kennisgeving aan PS te zenden.

18 Ongegrondverklaring Awb-bezwaarschrift tegen beschikking ernst en spoed bodemsanering nabij Mijndesedijk, Nieuwersluis

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben medio 2016 besloten dat een geconstateerde bodemverontreiniging nabij de Mijndesedijk (Nieuwersluis) niet spoedeisend is en daarom niet direct gesaneerd behoeft te worden. Bezwaarde is daar niet gerust op. Haar zorgpunten zijn een sinds 2009 ter plaatse verhoogd slootwaterpeil, de historie van de aangrenzende stortlocatie en enkele kwijnende bomen op haar erf. Ze stelt voorts vraagtekens bij resultaten van onderzoeksrapporten en wil dat de spa alsnog zo spoedig mogelijk de grond ingaat. De Awb-adviescommissie gaat niet in de visie van bezwaarde mee. Ze draagt (juridische) argumenten aan die de argumentatie van bezwaarde niet staven. Gedeputeerde Staten stellen dat ook andere meer inhoudelijke argumenten juist een andere richting uitwijzen. De Awb-adviescommissie meent dat het besluit van Gedeputeerde Staten van 17 mei 2016 in stand kan blijven. Gedeputeerde Staten besluiten (ook om waterstaatkundige redenen) het advies van de Awb-adviescommissie te volgen en hun bestreden beslissing te handhaven.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Awb-bezwaarschrift van 27 juni 2016 ongegrond te verklaren en de bestreden beschikking van 17 mei 2016 in stand te laten;
  2. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering o.a. te verwijzen naar het advies van 17 november 2016 van de Awb-adviescommissie van.

19 Ongegrondverklaring Awb-bezwaarschriften tegen opgelegde lasten onder dwangsom

SAMENVATTING:

In een beschermd natuurgebied ‘De Winkel’ te Abcoude is tot twee maal toe een berg puin/betonmortel gestort. Ook is er puinverharding aangebracht. Daarmee zijn 3 (wettelijke) regelingen overtreden, waaronder de provinciale Landschapsverordening. Om de overtredingen ongedaan te maken, hebben Gedeputeerde Staten eind 2015 twee lasten onder dwangsom opgelegd. Daartegen is geen bezwaar aangetekend. Echter, beide overtredingen zijn niet tijdig ongedaan gemaakt. Tegen de vervolgens door Gedeputeerde Staten toegezonden twee invorderingsbeschikkingen is wél bezwaar gemaakt. De Awb-adviescommissie van GS en PS adviseert Gedeputeerde Staten om bezwaarde geen gelijk te geven omdat de afvalstoffen er willens en wetens zijn gestort en beide overtredingen niet tijdig ongedaan zijn gemaakt. Volgens de Awb-adviescommissie van GS en PS kunnen beide invorderingsbesluiten van Gedeputeerde Staten daarom in stand blijven. Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de Awb-adviescommissie op te volgen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de beide Awb-bezwaarschriften van 24 januari 2016 (annex 10 april 2016) en 2 maart 2016 ongegrond te verklaren;
  2. de bestreden invorderingsbesluiten van 21 januari 2016 en 2 februari 2016 niet te herroepen;
  3. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS d.d. 24 november 2016.

20 100 jaar De Stijl- Provincie Utrecht

SAMENVATTING:

Dit betreft het voorstel voor de viering van 100 jaar De Stijl en de representatieve rol vanuit de provincie hierin. Concreet betekent dat we kansen benutten om De Stijl te koppelen aan bestaande projecten en dat die ook vanuit de verschillende beleidsterreinen gefinancierd worden. en dat nu het voorstel is om een deel van het GS budget in te zetten voor bijzondere uitgaven, zoals de representatie van De Stijl in de regio.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten akkoord te gaan met bijgevoegde plan van aanpak en de bijbehorende inzet van de financiële middelen.

21 Vernieuwen van de aanwijzingsbesluiten Dienst van Algemeen Economisch Belang voor Landschap Erfgoed Utrecht, Het Utrechts Landschap en Stichting De Utrechtse Molens voor de periode 2017 t/m 2020

SAMENVATTING:

Provinciale Staten hebben uitgesproken dat de provincie “Europaproof” dient te zijn. Dit is vastgelegd in doelstelling 7 van de Europastrategie van de provincie, vastgesteld op 23 juni 2008.

Met het aanwijzen van specifieke werkzaamheden van Landschap Erfgoed Utrecht (LEU), Het Utrechts Landschap (HUL) en Stichting De Utrechtse Molens (SDUM) als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), is op een manier die voor zowel de provincie Utrecht als de subsidie-aanvra- gers praktisch werkbaar is, uitvoering gegeven aan de wens van de provin- cie Utrecht om “Europaproof” te zijn, waar het gaat om aspecten van (geoorloofde) staatssteun.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang voor Landschap Erfgoed Utrecht, Het Utrechts Landschap en Stichting De Utrechtse Molens voor de periode 2017 t/m 2020 vast te stellen onder voorbehoud van goedgekeurde werkplannen;
  2. de aanwijzingsbesluiten te publiceren in het Provinciaal Blad.

25 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.

27 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 10 januari 2017,

voorzitter,

secretaris,