Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 19-09-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06* Najaarsrapportage 2017

SAMENVATTING:

De Najaarsrapportage (NJR) 2017 is de voortgangsrapportage van gedeputeerde staten aan provinciale staten over de realisatie van de Begroting 2017. In de NJR 2017 staan de financiële voortgang en de prognose van het jaarrekeningresultaat centraal. De financiële bijstellingen met een meerjarig effect zijn ook verwerkt in de Begroting 2018. De NJR 2017 laat een verwacht jaarrekening resultaat zien van € 3,5 mln voordelig.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de concept Najaarsrapportage 2017 vast te stellen;
  2. de in de Najaarsrapportage 2017 opgenomen financiële bijstellingen vast te stellen;
  3. het statenvoorstel vast te stellen en met de concept Najaarsnota 2017 ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten;
  4. de portefeuillehouder te machtigen in de Najaarsnota 2017 en het bijbehorende statenvoorstel tekstuele wijzigingen aan te brengen en daarmee de eindredactie te verzorgen.

07* Programmabegroting 2018

SAMENVATTING:

In de programmabegroting is het coalitieakkoord integraal verwerkt. Daarnaast zijn er stappen gezet in de doorontwikkeling van de P&C cyclus met betrekking tot de kwaliteit van de stuurinformatie in de begroting. Mede naar aanleiding van de motie bij de behandeling van de Jaarrekening en Kadernota in PS van 3 juli 2017. De verbeteringen zijn o.a. de opname van een doelenboom per programma, actualisatie van de indicatoren en een opbouw van de programma’s gebaseerd op de 3 W-vragen (Wat willen we bereiken, Wat gaan we daarvoor doen en Wat mag het kosten? ) De begroting 2018 laat een sluitend meerjarenperspectief zien met in 2018 een begrotingsoverschot van € 9,528 mln.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het concept van de Programmabegroting 2018 vast te stellen;
  2. het statenvoorstel vast te stellen en met de concept Programmabegroting 2018 ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten;
  3. de portefeuillehouder te machtigen om in de Programmabegroting 2018 en het bijbehorende statenvoorstel tekstuele wijzigingen en niet materiële financiële correcties aan te brengen en daarmee de eindredactie te verzorgen.

08 Vergadering IPO Bestuur 21 september 2017

SAMENVATTING:

Het IPO Bestuur vergadert op 21 september 2017. Er is een annotatie vanuit de provincie ter voorbereiding van dit IPO Bestuur opgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten in te stemmen met:

  1. 2.3 ‘Gewijzigde begroting 2017 BIJ12;
  2. 2.4 ‘Jaarplan en Begroting BIJ12 2018;
  3. 2.5 “Halfjaarcijfers IPO 2017;
  4. 2.6 ‘Rondje actualiteit’.

Portefeuillehouder een standpunt in te laten nemen m.b.t:

  1. 2.2. Programmabegroting 2018.

09* U-OV Vervoerplan 2018

SAMENVATTING:

Voor de concessie Tram en Bus Regio Utrecht binnen de provincie Utrecht wordt minimaal één keer per jaar een vervoerplan opgesteld door de vervoerder en de provincie. Het nieuwe vervoerplan loopt van 10 december 2017 tot 9 december 2018 en bevat diverse wijzigingen van het vervoeraanbod, bestaande uit enkele besparingen en uitbreidingen.

Op een conceptversie van dit vervoerplan is in de afgelopen periode een uitgebreide consultatie gedaan, waarbij gemeenten, ROCOV maar ook reizigers gelegenheid hebben gehad om te reageren op de voorstellen. In totaal hebben ruim 375 individuen en/of organisaties gereageerd. Deze reacties zijn meegenomen in de verdere uitwerking van het vervoerplan.

In de uitwerking van het vervoerplan zijn ook de actuele ontwikkelingen meegenomen, zoals de latere oplevering van het tram- en busstation Centrumzijde en de Uithoflijn.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het U-OV vervoerplan 2018 (inclusief consultatienota) vast te stellen;
  2. de brief vaststelling U-OV vervoerplan 2018 vast te stellen en te verzenden;
  3. de bestuurlijke reactie op de ontvangen brief van de U10 vast te stellen en te verzenden;
  4. de brief naar deelnemers van de consultatie vast te stellen en te verzenden;
  5. de gedeputeerde Mobiliteit, Financiën, Water en Integraal Gebieds Programma te mandateren voor het uitwerken en vastleggen evaluatieafspraken pilot Vianen-Houten-Odijk;
  6. de statenbrief vast te stellen en deze met het U-OV vervoerplan 2018, en de bestuurlijke reactie op U10 ter informatie toe te zenden naar Provinciale Staten.

10* Economische missie naar China 2017

SAMENVATTING:

Van 28 oktober tot 4 november leidt de gedeputeerde Economie een economische missie naar de provincie Guangdong. De missie wordt georganiseerd onder de Utrecht Region vlag. Guangdong heeft aangegeven dat Nederlandse expertise nodig is op het gebied van waste management, ouderenzorg, glastuinbouw en gaming. Deze focusgebieden sluiten aan op de speerpunten van de Economic Board Utrecht (EBU): Groen, Gezond en Slim. Het doel is om de Nederlandse expertise in genoemde focusgebieden te introduceren in Guangdong met het oog op het verkrijgen van (toekomstige) opdrachten voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ook bezoekt de gedeputeerde op advies van het NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency, onderdeel van Ministerie EZ) enkele hoofdkantoren van Chinese bedrijven met vestigingen in de provincie Utrecht. Chinese bedrijven hechten veel waarde aan een goede relatie met de overheid en wegen dit mee in hun investeringsbeslissingen. De delegatie voor de missie bestaat uit HKU, Food Valley, bedrijven en organisaties met expertise op genoemde speerpunten en een vertegenwoordiger van de vijf kastelen in de provincie Utrecht. De missie wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met EBU, de provincie Guangdong, NFIA en het Nederlandse Consulaat Generaal in Guangzhou.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met de missie naar Guangdong van 28 oktober - 4 november 2017, onder leiding van de gedeputeerde Economische Zaken;
  2. de statenbrief en het formulier ‘Melding buitenlandse reizen conform artikel 21, tweede lid van de Verordening rechtspositie gedeputeerden, staten- en commissieleden provincie Utrecht’ vast te stellen en ter informatie te sturen aan Provinciale Staten t.a.v. het fractievoorzittersconvent;
  3. verslag van de missie na afloop aan Provinciale Staten toe te sturen.

11 Adviezen van de Provinciale Commissie Leefomgeving mbt de Omgevingsvisie

SAMENVATTING:

De Provinciale Commissie Leefomgeving (PCL) heeft twee adviezen aangeboden: “De Omgevingsvisie als 5-voudige kans” en ”PCL advies over de Startnotitie Omgevingsvisie en verordening”. De adviezen bevatten aandachtspunten voor de op te stellen Omgevingsvisie. Met de antwoordbrief wordt de PCL bedankt voor de advisering en geïnformeerd over de wijze waarop de adviezen worden benut.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de adviezen “De Omgevingsvisie als 5-voudige kans” en ”PCL advies over de Startnotitie Omgevingsvisie en verordening”;
  2. in te stemmen met het verzenden van de antwoordbrief aan de PCL waarin is aangegeven hoe de adviezen worden benut.

12 Beantwoording schriftelijke vragen SP betreffende Geothermie

SAMENVATTING:

Op 5 september 2017 heeft Statenlid Noordenbos van de Socialistische Partij (SP) schriftelijke vragen gesteld over Geothermie en dan met name over de financiële risico’s voor de provincie.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. artikel 47 van het Reglement van Orde provincie Utrecht van mevrouw T. Noordenbos van de Socialistische Partij betreffende geothermie vast te stellen en te verzenden.

14 Realisering faunapassages N237 Griftenstein en Biltse Rading op basis van Samenwerkingsovereenkomst 2014

SAMENVATTING:

De Stuurgroep ecopassages N237-Biltse Rading stelt i.h.k.v. de Samenwer- kingsovereenkomst 2014 (SOK) voor een variant voor een faunapassage te realiseren met de afmetingen 3x1,75m (bxh). Dit is de uitkomst van de zoektocht van de Stuurgroep naar ecologisch functionerende en cultuurhistorisch inpasbare mogelijkheden voor het aanleggen van de beide fauna-passages binnen de (financiële) kaders van de SOK. De voorgestelde variant is de maximaal haalbare gebleken voor de doelsoort ree binnen de randvoorwaarden van het gebied, die met name voortkomen uit cultuurhistorie. In het gebied loopt de nominatieprocedure voor UNESCO-Werelderfgoed van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dat resulteert in kleinere (en goedkopere) ecotunnels op beide locaties die hiermee verenigbaar zijn.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met het voorstel van de Stuurgroep Ecopassages N237- Biltse Rading om onder de N237 bij Griftenstein een faunapassage te realiseren met de afmetingen van 3x1,75m (bxh) als uitwerking van de afspraken neergelegd in de Samenwerkings- overeenkomst Faunapassages N237 Griftenstein- Biltse Rading uit 2014. Dit onder voorbehoud van instemming met het voorstel door de bevoegde organen van de gemeenten Utrecht en de Bilt en de stichting Het Utrechts Landschap;
  2. in te stemmen met het voorstel van de Stuurgroep om bij de uitvoering van de onder 1 genoemde tunnel voormalige tankversperring- en langs de N237 (onderdeel van de NHW) tegelijkertijd te visualiseren en de kosten daarvan (€ 17.000) ten laste te brengen van het budget van het Programma NHW Utrecht;
  3. de statenbrief vast te stellen en ter informatie aan PS te zenden.

15 Subsidiëring van niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer

SAMENVATTING:

In oktober 2015 hebben GS aan zeven collectieven voor agrarisch natuurbeheer subsidie verstrekt voor de uitvoering van agrarisch natuurbeheer voor de jaren 2016 tot en met 2021. Jaarlijks kunnen door de collectieven uitbreidingen worden aangevraagd. Om het beheer overeenkomstig de beschikkingen en uitbreidingen daarvan te kunnen uitvoeren, dienen de collectieven voor in het bijzonder het weidevogelbeheer in bepaalde gebieden plas-dras of hoog waterpeil te realiseren. Dit vraagt aanzienlijke investeringen van de collectieven. De subsidieregeling (SVNL2016) en subsidiebeschikkingen voor agrarisch natuurbeheer voorzien hierin niet.

Het Besluit tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie Agenda Vitaal Platteland (regeling niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer) maakt het mogelijk voor GS ook voor de niet-productieve investeringen subsidie te verstrekken aan de collectieven. Via het Openstellingsbesluit wordt deze subsidiemogelijkheid opengesteld van 1 oktober tot en met 31 december 2017.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten: 1. het Besluit tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie AVP provincie Utrecht 2016-2019, geregistreerd onder 81BE4FCB, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad; 2. het Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen agrarisch natuurbeheer 2017, geregistreerd onder 81BE4FCD, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal Blad; 3. de portefeuillehouder te machtigen wijzigingen aan te brengen in het wijzigingsbesluit en het Openstellingsbesluit in het geval de EU staatssteunkennisgevingsprocedure daartoe aanleiding geeft.

16 Awb-bezwaarschriften begrenzing natuur Westbroekse Binnenweg Westbroek

SAMENVATTING:

Naar aanleiding van de terinzagelegging van het Natuurbeheerplan 2018 zijn er vier bezwaarschriften ingediend. De Awb-adviescommissie van PS en GS constateert dat de bezwaarschriften zich behalve tegen het Natuurbeheerplan 2018, vooral ook richten tegen het Natuurbeheerplan 2017, de collectieve beheerplannen agrarisch natuurbeheer provincie Utrecht 2017 en de Provinciale Ruimtelijke Verordening. De Awb-adviescommissie adviseert Gedeputeerde Staten om de bezwaren niet ontvankelijk te verklaren omdat:

  • Tegen een besluit tot vaststelling van het Natuurbeheerplan 2018 alleen beroep bij de rechtbank open staat;
  • Met de collectieve beheerplannen geen natuurstatus wordt toegekend;
  • Het Natuurbeheerplan 2017 onherroepelijk is;
  • Tegen vaststelling van de PRV geen mogelijkheid tot beroep mogelijk is.

Een inhoudelijke toetsing blijft dan ook achterwege.

Ten overvloede concludeert de commissie dat het Natuurbeheerplan geen direct verband houdt met wat bezwaarmakers wensen, nl. het wijzigen van de natuurbestemming van hun percelen gelegen aan de Westbroekse Binnenweg die in gebruik zijn als tuin. Over de begrenzing van het NNN en de meest geëigende bestemming van de betreffende percelen vindt inmiddels ambtelijk overleg plaats met de gemeente Stichtse Vecht.

Gedeputeerde Staten besluiten om het advies van de Awb-adviescommissie op te volgen en bezwaarmakers hiervan in kennis te stellen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Awb-bezwaarschriften niet-ontvankelijk te verklaren;
  2. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie d.d. 18 juli 2018.

17 Openstellingsbesluit POP3 Niet-productieve investeringen water 2017

SAMENVATTING:

Het Europese Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) wordt uitgevoerd door jaarlijks een aantal regelingen open te stellen. In 2017 stonden 7 openstellingen gepland waarvan er 5 inmiddels hebben plaats gevonden.

GS nemen dit besluit om subsidieaanvragen mogelijk te maken voor niet-productieve investeringen water die gericht zijn op een verbeterde waterkwaliteit van waterlichamen. Met dit besluit wordt het mogelijk om tussen 16 oktober en 17 november 2017 subsidie aan te vragen voor oppervlaktewaterlichamen die zijn aangewezen voor waterkwaliteits-verbeterende maatregelen met het oog op de Europese Kaderrichtlijn water. Waterschappen leveren de cofinancieringsbijdrage.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het openstellingsbesluit, nr. 81BD44FB, voor de regeling POP3 niet-productieve investeringen water provincie Utrecht 2017, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad onder voorbehoud van schriftelijk definitief akkoord op cofinanciering door de waterschappen;
  2. dat de portefeuillehouder wijzigingen van onderliggend belang voorafgaand aan de publicatie kan doorvoeren.

18* Notitie met uitvoeringsresultaten Jaarprogramma’s Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2016 + 2017 (t/m juni)

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten zijn wettelijk verplicht om periodiek een Jaarverslag Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) op te stellen met daarin uitvoeringsresultaten over het voorbije programmajaar. Om zo actueel mogelijk te zijn, presenteren Gedeputeerde Staten nu ook alvast de halfjaarcijfers over 2017. De meeste provinciale VTH-taken worden in mandaat uitgevoerd door de Regionale Uitvoerings-dienst Utrecht en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (alleen risicovolle bedrijven). ‘Groene’ vergunningverleningstaken voert de provincie zelf uit. De VTH-resultaten steken positief af tegenover die van 2015. Er is sprake van een stijgende lijn. Vacatures bij vergunningverlening Wet bodembescherming en het inregelen van VTH taken voor de nieuwe Wet natuurbescherming veroorzaken tijdelijk wat achterstand in uren en productie. De RUD Utrecht pakt deze situatie binnen de kaders van de huidige begroting voortvarend op. Het spontane naleefgedrag van regelgeving in de Verordening natuur en landschap kan beter. Bij de opstelling van het VTH-uitvoeringsprogramma 2018 zal opnieuw kritisch naar de gewenste benodigde ureninzet worden gekeken in relatie tot de ambities en efficiency mogelijkheden. De in 2016 geboekte resultaten met de zes provinciebrede handhavingssamenwerkingsprojecten stemmen tot tevredenheid. Gedeputeerde Staten sturen de notitie ter informatie toe aan Provinciale Staten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Notitie met VTH-jaarcijfers over 2016 en de 1e helft van 2017 voor kennisgeving aan te nemen;
  2. in oktober 2017 een VTH-kader voor ambities en inzet van uren op te stellen, als opmaat naar het nieuwe VTH-Jaarprogramma 2018;
  3. de statenbrief vast te stellen en die, met de onder 1) genoemde notitie, ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten;
  4. de portefeuillehouder te machtigen om, waar nodig, nog kleine aanpassingen in de Commissiestukken door te voeren.

19 Ontwerp beleidsregel nadeelcompensatie Bethunepolder op grond van de Provinciale Milieuverordening

SAMENVATTING:

De beleidsregel voorziet in de afbouw en beëindiging van de nadeelcompensatie aan grondgebruikers in de Bethunepolder. Deze nadeelcompensatie werd uitgekeerd vanwege het nadeel dat grondgebruikers hadden door beperkingen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de Bethunepolder op grond van de Provinciale Milieuverordening Utrecht (PMV). Sinds 1997 werd deze compensatie uitgekeerd en geregeld in het Convenant agrarische vergoedingen Bethunepolder. Beperkingen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen zijn ingesteld ter bescherming van de kwaliteit van de waterwinning Bethunepolder.

In de beleidsregel is een overgangsperiode van 2 jaar opgenomen. Hierna wordt de nadeelcompensatie beëindigd. Ten behoeve van de inspraak moet de beleidsregel als ontwerp worden vastgesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de ontwerp beleidsregel nadeelcompensatie Bethunepolder vast te stellen;
  2. de ontwerp beleidsregel gedurende 6 weken ter inzage te leggen.

23 Communicatie

Geen opmerkingen.

25 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 26 september 2017,

voorzitter,

secretaris,