Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 19-02-2019

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 12 februari 2019

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

03A Functieprofiel vacature provinciesecretaris/Algemeen directeur

SAMENVATTING:

De provinciesecretaris/Algemeen directeur a.i. heeft aangegeven per 1 juni 2019 te stoppen. In de collegevergadering van 5 februari jl. is de route om te komen tot een duurzame invulling van de vacature én het conceptprofiel van de gewenste kandidaat besproken. Het nu voorliggende definitieve profiel is aangescherpt na op- en aanmerkingen van college, CMT en OR. Tevens hebben medewerkers de mogelijkheid gekregen aan te geven wat zij belangrijk vinden in het profiel voor de nieuwe provinciesecretaris/Algemeen directeur.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met het profiel provinciesecretaris/Algemeen directeur;
  2. de portefeuillehouder Personeel en Organisatie te mandateren om eventuele tekstuele aanpassingen door te voeren;
  3. het college legt geheimhouding op aan de stukken die ter vergadering behandelt worden door de selectie en adviescommissie.

04 Vaststellen wijzigingsbesluit Uitvoeringsverordening subsidie Realisatieplan Fiets provincie Utrecht

SAMENVATTING:

Ten behoeve van het Uitvoeringsprogramma Realisatieplan Fiets 2016-2020 is op 12 juni 2018 een uitvoeringsverordening vastgesteld. In deze uitvoeringsverordening was programmaonderdeel 1.1 (Uitvoer Actieplan Fiets en Veiligheid gemeentelijke infrastructuur 2015-2018) nog niet opgenomen. Reden hiervoor was dat voor dit programmaonderdeel tot eind 2018 een seperate subsidieregeling gold. Om het aantal subsidieregelingen overzichtelijk te houden wordt voorgesteld dit programmaonderdeel op te nemen in de huidige uitvoeringsverordening via een wijzigingsbesluit. Met ingang van dit wijzigingsbesluit kunnen alle gemeenten van de provincie Utrecht subsidie aanvragen tot 50% van de projectkosten voor infrastructurele verbeteringen op het Regionaal fietsnetwerk, zoals vastgesteld in het Mobiliteitsprogramma 2019-2023.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht het wijzigingsbesluit Uitvoeringsverordening subsidie Realisatieplan Fiets provincie Utrecht vast te stellen;
  2. de statenbrief aan Provinciale Staten toe te sturen.

04A Omzetting inhuur naar formatie

SAMENVATTING:

Er heeft een inventarisatie plaatsgevonden van alle (structurele) inhuur die mogelijk omgezet kan worden naar (vaste) formatie. Hieruit blijkt dat er behoefte is om een deel van de inhuur om te zetten in 50 fte (vaste) formatie. Deze omzetting is budget neutraal. Daarnaast zijn er een paar gerelateerde onderwerpen die nu ook meegenomen kunnen worden. Dekking vind plaats vanuit het arbeidskostenbudget.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met de uitbreiding van 50 fte (vaste) formatie voor eigen personeel, te dekken uit materiele middelen;
  2. in te stemmen met het formatief onderbrengen van 11 fte overbezetting uit materiele middelen;
  3. in te stemmen met de invulling van 9 fte opgavemanagers, dekking valt binnen het bestaande arbeidskostenbudget;
  4. invulling van de € 1 mln. inhuurreductie en extra budget voor traineeprogramma € 1,3 mln. dekking vanuit het arbeidskostenbudget;
  5. instellen van een plafond op externe inhuur, volgens de aangegeven budgetten per domein en opdracht te geven om een nieuwe regeling voor loonkostensturing voor te leggen;
  6. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

06 Bezwaar van Qbuzz op subsidievaststelling 2016

SAMENVATTING:

Vervoerder Qbuzz (concessiehouder van de U-OV-concessie) heeft op 26 juni 2018 bezwaar gemaakt tegen de subsidievaststelling 2016, omdat Qbuzz het er niet mee eens is dat zij de zogenoemde TLS-kosten (kosten van het OV-chipkaartsysteem) moeten dragen. Het gaat om circa 1,5 miljoen per jaar.

De Awb-adviescommissie van PS en GS adviseert het bezwaarschrift ongegrond te verklaren.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de afdoeningsbrief vast te stellen, te verzenden en voor de motivering van de beslissing op bezwaar – met toepassing van artikel 3:49 van de Awb – te verwijzen naar het advies van 20 december 2018 van de Awb-adviescommissie van PS en GS.

08 Vervallen

-

09 Ondertekening Green Deal Duurzame zorg voor een gezonde toekomst

SAMENVATTING:

De verduurzaming van de zorg is belangrijk voor het realiseren van een duurzame, circulaire en klimaatneutrale provincie. De zorginstellingen in de provincie Utrecht, zoals ziekenhuizen en intramurale zorg, zijn namelijk grote verbruikers van energie, water, voedsel en grondstoffen. De provincie faciliteert het aanjagen van de duurzame zorgsector door de inzet van een coördinator duurzame zorg. Het ondertekenen van de landelijke Green Deal Duurzame Zorg onderstreept het belang dat de provincie hecht aan deze opgave.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. om de green deal Duurzame Zorg voor een duurzame toekomst (C-226) aan te gaan;
  2. om gedeputeerde van den Berg te mandateren om de green deal te ondertekenen;
  3. om gedeputeerde van den Berg te mandateren om redactionele wijzigingen door te voeren in de green deal.

10 Intentieovereenkomst gebiedstransformatie Emmaplein en omgeving te Zeist

SAMENVATTING:

Het aangaan van een intentieovereenkomst als opmaat naar een langjarige samenwerking rond de gebiedstransformatie Emmaplein en omgeving te Zeist.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. om de intentieovereenkomst aan te gaan;
  2. om gedeputeerde Maasdam te mandateren om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen;
  3. om gedeputeerde Maasdam te mandateren om redactionele wijzigingen door te voeren in de intentieovereenkomst.

11 Beantwoording schriftelijke vragen van W. van der Steeg van 22-01-2019 betreffende Westelijke ontsluiting Amersfoort (DAS)

SAMENVATTING:

Vanuit Provinciale Staten zijn vervolgvragen gesteld over de rol van de provincie op basis van de Wet natuurbescherming. Dit naar aanleiding van de lopende discussie over kapwerkzaamheden ten behoeve van het project 'Westelijke ontsluiting Amersfoort'. Gevraagd wordt wat de provincie doet in situaties waarbij een initiatiefnemer van een project bewust of onbewust geen (volledige) ontheffing aanvraagt. Welke mogelijkheden heeft de provincie dan? Is er sprake van een hiaat in de Wet natuurbescherming? Gedeputeerde Staten zetten in hun antwoord uiteen, dat de wetgever de verantwoordelijkheid voor de naleving van de Wet natuurbescherming bij de initiatiefnemer heeft gelegd. Ten opzichte van de situatie vóór de inwerkingtreding van de Wet natuurbescherming treedt de provincie vaker handhavend op en is het aantal ontheffingsaanvragen toegenomen. Omdat de provincie veel aandacht besteedt aan voorlichting aan initiatiefnemers over de Wet natuurbescherming, is er overall bezien sprake van een verbeterd naleefgedrag. Volgens Gedeputeerde Staten zitten er in de Wet natuurbescherming geen hiaten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid Van der Steeg van PvdD van 22 januari 2019 betreffende de ontheffingsverlening Wet natuurbescherming vast te stellen en te verzenden;
  2. de portefeuillehouder te mandateren om in de antwoordenbrief op details wijzigingen aan te brengen.

12 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende aanpak pilot groene contour

SAMENVATTING:

De heer van Leeuwen van SGP vraagt de reden aan te geven waarom de opdracht voor het uitvoeren van de pilot groene contour naar de stichting Natuur- en Milieufederatie Utrecht (NMU) gaat.

Belangrijk onderdeel van de door PS aangenomen motie 59 “versnelling groene contour”, is dat ontwikkelscenario’s samen met partners en in co-creatie met maatschappelijke initiatieven moesten worden aangepakt en uitgewerkt. Geheel in lijn hiermee is de opdracht uitgegaan naar de in het veld actieve Actieplan partijen (LTO-Noord, TBO’s, NMU, LEU, UPG en de agrarische collectieven), die in hun Trajectplan hebben opgenomen dat NMU de pilot als penvoerder namens de andere Actieplan partijen zal coördineren en trekken.

Technisch gezien gaat de opdracht naar de stichting NMU, maar volgens een ondertekende Samenwerkingsovereenkomst geven de andere Actieplan partijen stichting NMU volmacht om namens hen de opdracht aan te nemen. Uit het door de Actieplan partijen ontwikkelde projectplan blijkt dat verschillende Actieplan partijen de pilot onder coördinatie van NMU zullen uitvoeren. NMU beheert het geld en zal de voor de uitvoering benodigde gelden tussen de Actieplan partijen verdelen. De Actieplan partijen zijn verenigd in de gebiedscommissies, die zitting nemen in een begeleidingscommissie van de pilot groene contour, zodat de pilot in lijn met motie 59 in afstemming met alle geledingen uit het gebied zal worden uitgevoerd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid van Leeuwen van de SGP betreffende aanpak pilot groene contour vast te stellen en te verzenden.

13 Statenbrief Ringpark Utrecht

SAMENVATTING:

Afgesproken is dat de Staten voor de verkiezingen worden geïnformeerd over de stand van zaken van het Ringpark. Bijgevoegde Statenbrief voorziet daarin. Daarbij wordt motie 129 betrokken, waarin GS wordt opgedragen PS te informeren over de eerste oriëntatie op de uitvoering en de vervolgaanpak door het Kwartiermakersteam.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten bijgevoegde statenbrief verzenden aan PS.

14 Statenbrief ‘UNESCO Werelderfgoednominatie Romeinse Limes’

SAMENVATTING:

Met de Statenbrief ‘UNESCO Werelderfgoednominatie Romeinse Limes’ worden Provinciale Staten, in het kader van periodieke rapportering, geïnformeerd over de voortgang van het proces om de Romeinse Limes als UNESCO-Werelderfgoed te nomineren. In de brief staat de huidige fase van het proces centraal, te weten de consultatie van het concept nominatiedossier, inclusief managementplan.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief vast te stellen en met de bijlage ‘Overzicht te nomineren terreinen binnen de provincie Utrecht’ ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

15 Intentieovereenkomst Dijkversterking Wijk bij Duurstede - Amerongen

SAMENVATTING:

Het dijkverbeteringstraject Wijk bij Duurstede – Amerongen is een van de deeltrajecten van het project Sterke Lekdijk. Het project van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft als doel de keringen langs de Nederrijn en Lek aan de norm te laten voldoen. Deze dijken beschermen een groot deel van Utrecht en delen van Noord- en Zuid-Holland. Het project een van de hoogste prioriteringen binnen het Nationale Hoogwaterbeschermingsprogramma.

In het gebied zijn naast de waterveiligheid ook veel andere maatschappelijke ambities en opgaven. Dit heeft geleid tot een nauwe samenwerking tussen Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, de gemeenten Wijk bij Duurstede en Utrechtse Heuvelrug, Rijkswaterstaat en de provincie Utrecht.

In de ‘Intentieovereenkomst Dijkversterking Wijk bij Duurstede - Amerongen’ is beschreven op welke wijze en onder welke voorwaarden de vijf partners gezamenlijk het gebiedsproces aangaan. Dit gebiedsproces moet er toe leiden dat aan het eind van de verkenningsfase van deze dijkverbetering in 2020 er een breed gedragen, gebiedsgericht en waterveilig plan (een ‘voorkeursalternatief’) ligt.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de Intentieovereenkomst Dijkversterking Wijk bij Duurstede - Amerongen vast te stellen en aan te gaan.

19 Communicatie

Geen opmerkingen.

21 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 5 maart 2019,

voorzitter,

secretaris,