Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 17-01-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 10 januari 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

08* Normenkader rechtmatigheid 2016

SAMENVATTING:

De accountant gaat bij de controle van de jaarrekening na of de provincie financieel rechtmatig handelt. Dat doet de accountant aan de hand van een normenkader. Hierin is alle voor de financiële rechtmatigheid van belang zijnde wet- en regelgeving opgenomen. Omdat wet- en regelgeving voortdurend verandert, wordt het normenkader jaarlijks geactualiseerd en opnieuw vastgesteld door GS en ter kennisname aan PS gezonden. In het Normenkader 2016 zijn ( t.o.v. 2015) 14 oude regelingen vervallen en zijn 12 nieuwe regeling toegevoegd. De wijzigingen zijn gespecificeerd in de bijlage OVERZICHT wijzigingen normenkader 2016.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Normenkader rechtmatigheid 2016, zoals opgenomen in bijlage 1, vast te stellen;
  2. het normenkader voor het voorwaardencriterium te beperken tot die bepalingen die het recht op, de hoogte en/of duur van besteding of inning van gelden betreffen. Dit betekent dat:

a. de in de diverse verordeningen opgenomen termijnen worden beschouwd als termijnen van orde; b. aan het niet naleven van deze bepalingen, alsmede andere bepalingen die niet het recht op, de hoogte en/of duur van de besteding of inning van gelden betreffen, geen gevolgen voor het rechtmatig-heidsoordeel worden verbonden. 3. de bij de accountantscontrole te hanteren goedkeuringstolerantie gelijk te stellen aan die genoemd in het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) van 28 augustus 2003; 4. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

09 Parkeerterrein te Wageningen t.b.v. Ouwehands dierenpark

SAMENVATTING:

Gemeente Wageningen (Gelderland) doorloopt momenteel een procedure voor een omgevingsvergunning voor een tijdelijk parkeerterrein voor 10 jaar in hun gemeente. Ouwehands dierenpark vraagt aan ons of wij aan de gemeente het belang van de provincie Utrecht willen aangeven voor dit parkeerterrein. Deze oplossing zorgt er namelijk voor dat bij drukke bezoekersdagen aan het park onze provinciale wegen N225 en N233 worden ontlast aangezien er bij zeer drukke dagen files ontstaan die zelfs kunnen terugslaan op op de A15 en mogelijk A12. Ouwehands realiseert zich terdege dat zij verantwoordelijk zijn voor de verwachte toenemende drukte van bezoekers als de Panda's arriveren en is ook druk bezig met oplossingen voor de verkeersafwikkeling hiervan, waaronder dit parkeerterrein.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de brief aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wageningen vast te stellen en te verzenden.

10 Actualisatie accountantsprotocol subsidies

SAMENVATTING:

In 2010 is er een accountantsprotocol subsidies opgesteld t.b.v. richtlijnen voor de accountant van de subsidieontvanger voor de controleverklaring die dient te worden afgegeven bij subsidies die de provincie heeft verleend. Deze huidige versie is inmiddels gedateerd. Op initiatief van CCO is een nieuwe versie ontwikkeld die voldoet aan de huidige control voorwaarden waarbij specifieke aanwijzingen worden gegeven aan de accountant ten behoeve van de beoordeling van de rechtmatigheid. De protocollen worden nog getoetst door de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Accountantsprotocol subsidies 2017 provincie Utrecht volgens bijlage vast te stellen;
  2. Portefeuillehouder J. Verbeek – Nijhof te mandateren om redactionele wijzigingen aan te brengen naar aanleiding van eventuele opmerkingen van de beroepsorganisatie van accountants (NBA).

11 Beantwoording schriftelijke vragen ex. art. 47 RvO van de VVD betreffende veiligheidsprotocollen U-OV en Syntus d.d. 24 december 2016

SAMENVATTING:

Op 19 december 2016 hebben ambtenaren van de provincie Utrecht en vervoerbedrijven Qbuzz en Syntus in een informerende sessie voor Statenleden een toelichting gegeven op de rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot sociale veiligheid in het OV. Tevens hebben de vervoerbedrijven aangegeven welke maatregelen zij treffen om de sociale veiligheid in het OV te verbeteren. Naar aanleiding van deze sessie heeft de VVD enkele art. 47 vragen gesteld.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht d.d. 24-12-2016 van het statenlid W. Joustra van VVD over veiligheidsprotocollen U-OV en Syntus vast te stellen en te verzenden.

12 Beantwoording schriftelijke vragen ex. art. 47 RvO van de SP en PvdA betreffende Syntus d.d. 28 december 2016

SAMENVATTING:

De statenleden Bosman (SP) en Wagenmans (PvdA) hebben 28 december 2016 schriftelijke vragen art.47 gesteld over personeelsbeleid van Syntus ten aanzien van een kleine groep taxichauffeurs, die van Connexxion zijn overgekomen bij de start van de nieuwe concessie. Stellers zetten vraagtekens bij de gang van zaken op grond van hen bekende niet-openbare informatie. Daarnaast menen zij dat er sprake is van werkverdringing. De beantwoording weerlegt de werkverdringing en geeft aan dat de provincie geen reden heeft om aan te nemen dat Syntus haar werkgeversrol niet zorgvuldig en conform de regels naleeft. De provincie heeft geen directe rol bij het personeelsbeleid als onderdeel van de interne bedrijfsvoering van Syntus.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht d.d. 28-12-2016 van het Statenlid Bosman van de SP en Wagenmans van de PvdA over Syntus vast te stellen en te verzenden.

13* N233 Rondweg-Oost Veenendaal

SAMENVATTING:

Op basis van een reeks onderzoeken en een second opinion kan worden geconcludeerd dat maatregelen nodig zijn om de doorstromingsproblemen op het noordelijk deel van de Rondweg-Oost Veenendaal (N233) en de verkeersonveiligheid van kruispunten met tweestrooks rotondes op te lossen.

De provincie zal een planstudie starten om te komen tot een voorkeursalternatief als oplossing van de doorstromingsproblemen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de Second opinion Rondweg-Oost Veenendaal;
  2. op basis van de conclusies vast te stellen dat er een doorstromingsprobleem bestaat op het noordelijk deel van de Rondweg-Oost in Veenendaal en een verkeersveiligheidsprobleem op de tweestrooksrotondes;
  3. een planstudie te starten met een verkenning van oplossingsrichtingen die leidt tot een voorkeursalternatief;
  4. de principeprofielen voor een eventuele verbreding van de bestaande N233 tussen Wageningselaan en A12 vast te stellen;
  5. de reactie richting de gemeente Veenendaal op het ontwerpbestemmingsplan vast te stellen en te verzenden;
  6. het risico van planschade op te nemen in de risicoparagraaf van de algemene middelen;
  7. de statenbrief vast te stellen en te verzenden aan PS.

14 Mandaatbesluit tegemoetkoming faunaschade provincie Utrecht 2017

SAMENVATTING:

Op 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming in werking getreden. De taken die het Faunafonds voor 1 januari 2017 uitvoerde zijn bij Gedeputeerde Staten komen te liggen. In het Interprovinciaal overleg is afgesproken dat de uitvoering van deze taken bij BIJ12 wordt belegd. Met dit mandaatbesluit wordt bestuursrechtelijk geregeld dat BIJ12 deze taken namens Gedeputeerde Staten (met terugwerkende kracht) kan uitvoeren.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Mandaatbesluit tegemoetkomingen faunaschade Provincie Utrecht 2017 aan BIJ12 vast te stellen;
  2. portefeuillehouder te machtigen om redactionele wijzigingen aan te brengen in het mandaatbesluit, genoemd in beslispunt 1;
  3. dit besluit te publiceren in het Provinciaal blad.

15* Rapporten 2015 en 2016 met bijlage rapport over monitoring natuurwaarden vliegbasis Soesterberg

SAMENVATTING:

Uit beide monitoringrapporten blijkt dat de natuurwaarden van de Vliegbasis Soesterberg in de periode 2010-2016 zijn toege¬nomen. De toename heeft zich vooral voorgedaan in de periode tussen 2010 en 2014. In het gebied is nog een aantal ontwikkelingen voorzien, waaronder een woonwijk, een horecavoorziening en de aanleg van een fietspad aan de zuidzijde. Bij realisatie hiervan zal leefgebied van beschermde soorten worden aangetast. Voordat gestart wordt met de werkzaamheden moet daarom ontheffing verkregen worden in het kader van de Wet Natuurbescherming. Deze aanvragen worden momenteel voorbereid en begin 2017 ingediend. Het bevoegd gezag zal de aanvragen onder andere beoordelen vanuit de vraag of de staat van instandhouding van de beschermde soorten niet in gevaar komt. De positieve ontwikkeling die uit de monitoringrapporten blijkt, laat voor een aantal belangrijke soorten een buffer zien die bijdraagt aan de robuustheid van de populaties. Dit draagt in belangrijke mate bij aan de onderbouwing van de ontheffing aanvragen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de monitoringrapporten 2015 en 2016 (incl. bijlagerapport) over de natuurwaarden op de Vliegbasis Soesterberg;
  2. de statenbrief vast te stellen en tezamen met de twee monitoringrapporten ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

16 Gegrondverklaring Awb-bezwaarschrift tegen opgelegde last onder dwangsom

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben van een afvalstoffenverwerkingsbedrijf een bezwaarschrift ontvangen tegen een aan het bedrijf opgelegde last onder dwangsom. De bedrijfsleiding is van mening dat de betreffende overtreding al op een eerder moment was verholpen en dat de opgelegde dwangsom (met een max. tot € 1.000.000,-) niet in verhouding staat tot hetgeen is geconstateerd. De Awb-adviescommissie van PS en GS is van mening dat alle bezwaren van de bedrijfsleiding doel treffen. Daarom kan volgens de Awb-adviescommissie het dwangsombesluit van Gedeputeerde Staten van medio juni 2016 niet in stand blijven en komt bezwaarde in aanmerking voor vergoeding van proceskosten tot een bedrag van € 992,-. Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de Awb-commissie te volgen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Awb-bezwaarschrift d.d. 22 juli 2016 gegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit van 28 juni 2016 wat betreft de last onder dwangsom (last 1) te herroepen;
  3. een proceskostenvergoeding toe te kennen van € 992,- (e.e.a. conform het Besluit Proceskosten Bestuursrecht);
  4. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS d.d. 15 november 2016.

17 Ongegrondverklaring Awb-bezwaarschrift tegen opgelegde last onder dwangsom vanwege overtreding provinciale Landschapsverordening

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben medio 2016 een last onder dwangsom opgelegd vanwege een in strijd met de provinciale Landschapsverordening in De Hoef aangemeerd gesloten vaartuig van meer dan 7 meter lang. Tegen de opgelegde last onder dwangsom is bezwaar gemaakt. Bezwaarden wijzen op een in 1993 door het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht verleende ontheffing voor het ter plaatse creëren van een aanlegplaats. De Awb-adviescommissie van GS en PS adviseert Gedeputeerde Staten om bezwaarden geen gelijk te geven omdat het doel van de provinciale Landschapsverordening (tegengaan ‘verrommeling’ van het landschap) een heel andere is dan die van de keur van het Hoogheemraadschap (o.a. garanderen veiligheid en vlotte doorgang scheepvaart). Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de Awb-adviescommissie te volgen en het bestreden besluit in stand te laten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Awb-bezwaarschrift van 20 september 2016 ongegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit van 30 augustus 2016 in stand te laten;
  3. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS d.d. 8 november 2016.

18 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.

20 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 24 januari 2017,

voorzitter,

secretaris,