Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 15-11-2016

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 8 november 2016

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06* Stappenplan (inwoner)participatie bij mobiliteitsplan

SAMENVATTING:

De provincie Utrecht heeft een stappenplan ontwikkeld voor participatie bij mobiliteitsprojecten. Doel van het plan is om de mate van (inwoner)participatie in iedere fase van mobiliteitsprojecten eenduidig en helder te benoemen en er uitvoering aan te geven. Dit stappenplan is een uitwerking van de notitie ‘Inwonerbetrokkenheid bij de provincie Utrecht’ die op 14 juni 2016 door GS is vastgesteld.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. het bijgaande Stappenplan participatie bij mobiliteitsprojecten vast te stellen en te zorgen voor borging ervan in de werkprocessen;
  2. de Statenbrief vast te stellen en te sturen naar Provinciale Staten.

07 Algemene vergadering van Aandeelhouders Vitens

SAMENVATTING:

Op 24 november vindt de aandeelhoudersvergadering van Vitens plaats. De Provincie Utrecht is medeaandeelhouder. De bij de AvA voorliggende stukken getuigen van een solide en consistent financieel beleid. Dit wordt bevestigd door de concept-rapportage van de benchmark, waarbij Vitens opvalt door haar lage kosten, lage tarieven en toch redelijke klanttevredenheid en leveringszekerheid. In lijn met Motie 69 is de inzet van de Provincie om het drinkwatertarief nog verder te verlagen.

1. kennis te nemen van de benchmarkrapportage;
  2. de afdelingsmanager BDO, de heer Cor Bontje, te mandateren namens GS op te treden in de CvA en AvA;
  3. zich tijdens de AvA uit te spreken voor het financiële uitgangspunt te begroten op de helft van de wettelijk gemaximeerde winst;
  4. in te stemmen met het Financieel Beleid van Vitens;
  5. kennis te nemen van het integrale bedrijfsplan 2017 – 2019, het Financiële jaarplan 2017 – 2019 en het investeringsplan 2017 – 2021;
  6. in te stemmen met het Voorstel tarieven 2017.

09 Openstellingsbesluit POP3-regeling voor Jonge Landbouwers

SAMENVATTING:

GS besluiten om de POP3-regeling voor Jonge Landbouwers open te stellen tussen 1 december 2016 en 16 januari 2017 met een subsidieplafond van € 450.000. Deze openstelling is de tweede openstelling waarmee we jonge landbouwers willen stimuleren om duurzaam te investeren in hun bedrijf. In deze openstelling is de investeringslijst uitgebreider, waardoor een betere keuze voor de verschillende sectoren te maken is. De regeling is vooral bedoeld om de aanschaf van modernere installaties en machines te stimuleren, waarmee de jonge landbouwer een achterstand kan inlopen. De modernisering moet bijdragen aan verbetering van het milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks-en diergezondheid, landschap/ruimtelijke kwaliteit of biodiversiteit.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. het openstellingsbesluit, nr. 819FC7E3, voor de Jonge Landbouwers regeling vast te stellen;
  2. bovenstaande besluiten te publiceren in het Provinciaal blad.

12 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.