Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 14-03-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 7 maart 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

09* Beleidsuitwerking Openbare Verlichting

SAMENVATTING:

In dit B-stuk wordt de nieuwe beleidsuitwerking Openbare Verlichting (OVL) gepresenteerd. Er zijn drie redenen om een nieuwe beleidsuitwerking OVL op te stellen:

1. Het huidige beleid sluit onvoldoende aan op actuele inzichten en richtlijnen;
  2. Het huidige beleid is door technische ontwikkelingen, zoals LED verlichting, verouderd;
  3. Uitbreiding van het mobiliteitsdomein met de traminfrastructuur.

Het motto van deze nieuwe beleidsuitwerking luidt: “Donker waar het veilig kan, licht waar nodig”. Daarmee wordt verder gegaan op de in 2007 ingeslagen weg van bewuster verlichten.

1. de notitie “Donker waar het veilig kan, licht waar nodig“ vast te stellen;
  2. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

10* Vaststellen collectieve beheerplannen agrarisch natuurbeheer 2017

SAMENVATTING:

Agrariërs en andere landschapsbeheerders kunnen een tegemoetkoming krijgen om beheermaatregelen te nemen voor natuurwaarden in het agrarisch gebied. Vanaf 1 januari 2016 is landelijk een nieuwe systematiek ingevoerd en kan een agrariër alleen subsidie aanvragen via een agrarisch collectief. Er zijn echter een aantal contracten die volgens de oude systematiek doorlopen. Dit is veroorzaakt door bijvoorbeeld een bedrijfsovername in de afgelopen jaren. Voor deze contracten moet de ‘oude’ werkwijze worden gevolgd en collectief beheerplannen worden vastgesteld. Alleen dan kan een tegemoetkoming worden verstrekt. Met dit besluit worden de collectieve beheerplannen agrarisch natuurbeheer 2017 voor deze ‘doorlopers’ vastgesteld.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. de collectieve beheerplannen agrarisch natuurbeheer voor het jaar 2017 vast te stellen en digitaal beschikbaar te stellen aan het GBO-provincies en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland;
  2. het besluit tot vaststelling van de collectieve beheerplannen voor de gebieden Eemland, De Venen, Vechtvallei, Lopikerwaard, Kromme Rijngebied, Lange Ruige Weide, Vianen, Gelderse Vallei en Langbroekerwetering te publiceren in het Provinciaal Blad;
  3. de gebiedscoördinatoren van de collectieve beheerplannen 2017 opdracht te geven voor uitvoeren van de plannen;
  4. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

11 Vrijstelling van leges voor vanuit andere provincies doorgestuurde Wet natuurbescherming-aanvragen

SAMENVATTING:

Voorgesteld wordt om artikel 13 (hardheidsclausule) van de ‘Precariobelasting- en legesverordening provincie Utrecht 2012’ toe te passen voor doorgestuurde aanvragen in het kader van de Wet natuurbescherming. Deze aanvragen zijn tot en met het publiceren van het ontwerpbesluit behandeld door de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Gelderland en wij dienen alleen nog het definitieve besluit te nemen. Voor deze categorie van aanvragen wordt door ons leges geheven (1.610 euro per aanvraag), terwijl wij aan deze aanvragen nagenoeg geen tijd hoeven te besteden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten met toepassing van artikel 13 van de ‘Precariobelasting- en legesverordening provincie Utrecht 2012’ doorgestuurde Wet natuurbescherming-aanvragen waarvan het ontwerpbesluit door een andere provincie gepubliceerd is, vrij te stellen van de heffing van leges.

12 Ongegrondverklaring Awb-bezwaarschrift tegen opgelegde lasten onder dwangsom vanwege overtredingen provinciale Landschapsverordening

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben medio 2014 twee lasten onder dwangsom opgelegd vanwege een in strijd met de provinciale Landschapsverordening in Nigtevecht aangemeerd vaartuig van meer dan 7 meter lang met bijbehorende boatsaver. Tegen de opgelegde lasten onder dwangsom is bezwaar gemaakt. In verband met een in 2014 bij de Raad van State in behandeling zijnde vergelijkbare kwestie, is de zaak vervolgens in over met bezwaarde stilgelegd. De Raad van State heeft medio juni 2016 uitspraak gedaan, waarbij de provincie in het gelijk is gesteld. Daarop is de voorliggende zaak heropend. Mede gelet op bedoeling uitspraak van de Raad van State adviseert de Awb-adviescommissie van GS en PS Gedeputeerde Staten om bezwaarde gelijk te geven. Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de Awb-adviescommissie te volgen en het bestreden besluit in stand te laten en geen vergoeding van proceskosten toe te kennen.

1. het Awb-bezwaarschrift van 3 oktober 2014 ongegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit van 31 juli 2014 in stand te laten;
  3. geen vergoeding van proceskosten toe te kennen;
  4. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van de Awb-adviescommissie van PS en GS d.d. 24 januari 2017.

14 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.