Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 09-10-2018

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 2 oktober 2018

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

05 Vergadering IPO Bestuur op 11 oktober 2018

SAMENVATTING:

Het IPO Bestuur vergadert op 11 oktober 2018. Er is een annotatie vanuit de provincie ter voorbereiding van dit IPO Bestuur opgesteld.

In te stemmen met:

1. 2.1. Interbestuurlijk Programma;
  2. 2.2. ‘Rondje actualiteit;
    1. ‘Concept programmabegroting 2019’; 3.2 Uitgangspuntennotitie nieuwe P&C-cyclus ‘’; 3.3 ‘Najaarsnota’; 3.4 ‘Aanvullingsbesluit Bodem’; 3.5 ‘Bestuurlijke afspraken klimaatadaptatie’; 4.2.a. Actualiteiten werkgeverszaken, met inachtneming van de opmerking in het advies.

06 Beslissingen op de bezwaren van de Vogelbescherming en de Faunabescherming

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben aan de Faunabeheereenheid op basis van de Wet natuurbescherming ontheffing verleend om de populatie grauwe ganzen door middel van afschot met het geweer te reduceren. De Vogelbescherming en de Faunabescherming zijn het daarmee niet eens.

De Awb-adviescommissie van PS en GS adviseert de bezwaren van de Vogelbescherming ongegrond en die van Faunabescherming (deels) gegrond te verklaren.

Gedeputeerde Staten besluiten, deels contrair aan dit advies, de ontheffing volledig in stand te laten.

1. het besluit van 26 februari 2018, nummer 81C9E755, in stand te laten;
  2. de afdoeningsbrieven vast te stellen, te verzenden en voor de motivering van de beslissingen, voorzover niet wordt afgeweken, met toepassing van artikel 3:49 van de Awb, te verwijzen naar het advies, van 18 juni 2018 van de Awb-adviescommissie van PS en GS.

06A Statenvoorstel Wijziging Waterverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2009 in verband met de normering van een regionale waterkering

SAMENVATTING:

De wijziging van de verordening betreft het aanwijzen van de kering langs de Gekanaliseerde Hollandse IJssel als regionale kering en het vaststellen van de normering voor deze kering.

Per 1 januari 2017 is de Waterwet gewijzigd en is een nieuwe normeringssystematiek voor waterveiligheid vastgelegd in de wet. Hierdoor verliest een deel van de voormalige primaire C-keringen hun status en worden deze aangewezen als regionale kering. De provincie dient op grond van deze wet voor 1 januari 2019 de normering voor dergelijke keringen te hebben vastgesteld. Op het grondgebied van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) betreft dit de voormalige C-kering langs de Gekanaliseerde Hollandse IJssel. Door wijziging van de kaart bij de verordening wordt deze kering aangewezen als regionale kering en genormeerd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het statenvoorstel tot wijziging van de Waterverordening Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2009 met bijbehorende toelichting en bijlage vast te stellen ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

07 Jaarplanning GS en PS 2019

SAMENVATTING:

Jaarlijks, na het zomerreces, stellen Gedeputeerde Staten (GS) een jaarplanning vast voor de GS-vergaderingen van het daaropvolgende jaar. Hierbij wordt rekening gehouden met schoolvakanties.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de jaarplanning GS 2019, inclusief recesperiodes van GS, vast te stellen.

08 Bestuurlijke reactie op de bestuurlijke Nota Garanties en leningen van de Randstedelijke Rekenkamer

SAMENVATTING:

Op 25 september heeft de provincie Utrecht de bestuurlijke Nota Garanties en leningen van de Randstedelijke Rekenkamer ontvangen. GS wordt gevraagd te reageren op de conclusies en aanbevelingen, zoals verwoord op pagina’s 4 - 7 van de bestuurlijke nota. De bestuurlijke reactie wordt opgenomen in de definitieve nota. Kern van onze reactie is dat GS zich herkent in de conclusies van het rapport en de aanbevelingen overneemt.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten in te stemmen met de bestuurlijke reactie op de bestuurlijke Nota Garanties en leningen en deze te verzenden aan de Randstedelijke Rekenkamer.

09 Vervallen

-

12 Ontwerpbesluit wijziging Reglement voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017

SAMENVATTING:

In het Reglement voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) is een aantal wijzigingen noodzakelijk. Het betreft de volgende wijzigingen – alle zijn aanpassingen op de kaart, waarop het gebied van het waterschap is aangegeven, behorend bij het Reglement:

• het nieuwe eiland ‘Centrumeiland’ – behorend bij IJburg, Amsterdam – wordt toegevoegd; • enkele kleine grensafwijkingen die zijn ontdekt tussen waterschappen worden opgelost i.v.m. de waterschapsverkiezingen in 2019.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. het Ontwerpbesluit Wijziging Reglement voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017 vast te stellen;
  2. het ontwerpbesluit vrij te geven voor terinzagelegging en het indienen van zienswijzen gedurende zes weken.

13 Rol provincies bij herziening luchtruim en Luchtvaartnota

SAMENVATTING:

In het kader van de totstandkoming van besluitvorming rond de herziening van het luchtruim en de Luchtvaartnota is in de Tweede Kamer de motie Amhaouch Van Dijk aangenomen, waarin de regering wordt verzocht in het participatieplan ten behoeve van de toekomst van de luchtvaart in Nederland aandacht te besteden aan een duidelijke coördinerende rol en verantwoordelijkheid voor de provincies. Om te borgen dat dit meer is dan een brievenbusfunctie verzoeken de provincies de minister om in gesprek te gaan over een inhoudelijke rol van de provincies in het participatieproces.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland te mandateren om de als bijlage toegevoegde brief mede namens GS van Utrecht aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te verzenden.

15 Communicatie

Geen opmerkingen.