Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 07-03-2017

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 21 februari 2017

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

06 Verkiezingsprogramma

-

07* Voorbereiding Vuelta 2020

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben 13 september 2016 aangegeven in de beantwoording van vragen aan de SP-fractie (819AE30) om Provinciale Staten tijdig in de besluitvorming te willen betrekken in het geval er meer duidelijk wordt over de komst van de Vuelta (Wielerronde van Spanje) in 2020 naar stad en regio Utrecht. Inmiddels heeft Business Peloton Utrecht, het bedrijvennetwerk dat de lobby op zich neemt om de Vuelta naar Utrecht te krijgen, op 27 januari 2017 een concept projectvoorstel ingediend bij de provincies Utrecht, Noord-Brabant en de steden Utrecht (beoogde proloog- en startlocatie) en Breda (beoogde finishlocatie) om elk een voorbereidingsbijdrage beschikbaar te stellen van € 35.000. Dit budget is nodig voor de uitwerking van routes, proceskosten voor organisatie van cofinanciering, uitvoeren van een haalbaarheids-onderzoek (incl. economische impact), productie van een bidbook en nadere afstemming met de Vuelta-organisatie. In deze voorbereidingsfase dient duidelijk te worden wat de te verwachten economische effecten zijn en welke rol en ambitie de provincie Utrecht in kan innemen. Op basis hiervan kunnen GS en PS dan nadere besluitvorming baseren.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. in te stemmen met het nader verkennen van de planvorming rondom de Vuelta 2020, inclusief een inschatting van de te verwachten economische impact en een nadere bepaling van de rol en ambitie voor de provincie Utrecht;
  2. Provinciale Staten te verzoeken voor de voorbereiding van de Vuelta 2020 een budget van € 35.000 beschikbaar te stellen aan Business Peloton Utrecht, te dekken uit de Reserve Fonds Ontwikkeling Provincie;
  3. het Statenvoorstel met de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen en ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.

08 Vergadering IPO Bestuur 9 maart 2017

SAMENVATTING:

Het IPO Bestuur vergadert op 9 maart 2017. Er is een annotatie vanuit de provincie ter voorbereiding van dit IPO Bestuur opgesteld. Vanwege de afwezigheid van de verantwoordelijk gedeputeerde wordt de provincie Utrecht in dit IPO Bestuur vertegenwoordigd door Jan Jacob van Dijk (gedeputeerde in Gelderland).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten in te stemmen met:

  1. 3a ‘Mededepartement provincies als gelijkwaardig partner van het Rijk’;
  2. 4b ‘IPO voorjaarsnota 2017’ met inachtneming van de opmerking en advies;
  3. 4c ‘Bestuurlijke consultatie invoeringswet omgevingswet’;
  4. Gedeputeerde Staten nemen kennis van de overige agendapunten.

09* Kwartaalrapportage onkosten gerelateerd aan werkzaamheden GS 4e kwartaal en 2e half jaar 2016

SAMENVATTING:

De bestuurders van de provincie Utrecht zijn van mening dat zij integer en verantwoordelijk om moeten gaan met publieke middelen. Om hier openlijk verantwoording over af te leggen, wordt er elk kwartaal een overzicht van de onkosten van iedere bestuurder opgesteld. Deze overzichten worden elk half jaar verzonden naar Provinciale Staten en tegelijkertijd gepubliceerd op de provinciale website. De kwartaaloverzichten onkosten gerelateerd aan de werkzaamheden GS voor het vierde kwartaal 2016 zijn gereed en worden hierbij ter vaststelling voorgelegd.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de kostenoverzichten over het vierde kwartaal van 2016 per lid van het college vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter kennisname toe te zenden aan Provinciale Staten.

09A Analyserapport MIRT-onderzoek Oostkant Amsterdam (MOOA)

SAMENVATTING:

In het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het najaar van 2014 opdracht gegeven tot het uitvoeren van het MIRT onderzoek Oostkant Amsterdam (MOOA). Aanleiding voor het MOOA is de verwachte toekomstige problematiek in de doorstroming op de A1 ten oosten van Amsterdam. Uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) is gebleken dat na 2020 een bereikbaarheidsknelpunt optreedt op de A1 tussen de knooppunten Muiderberg en Eemnes. De afgelopen periode is onderzocht hoe de doorstroming van het verkeer aan de oostkant van Amsterdam zich in de toekomst ontwikkelt, in samenhang met ontwikkelingen en opgaven op het gebied van de economie en landschap, natuur en water. Het Analyserapport is gepubliceerd op:

www.mirtoostkantamsterdam.nl. In reactie op het rapport laat GS weten dat er instemming is op het Analyserapport en de insteek voor het plan van aanpak voor de fase waarin de oplossingsrichtingen worden uitgewerkt.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de bevindingen uit de analyse voor het MIRT onderzoek Oostkant Amsterdam en de aanpak van het vervolgtraject tot aan de afronding van het MIRT onderzoek;
  2. de antwoordbrief aan het Ministerie van IenM vast te stellen en te verzenden;
  3. de statenbrief met onderwerp ‘Analyserapport MIRT-onderzoek Oostkant Amsterdam’ vast te stellen en deze met bijlage ter kennisname toe te zenden aan Provinciale Staten.

10* Versnelling projecten mobiliteit

SAMENVATTING:

Tijdens de vergadering van de Commissie MME op 5 oktober 2015 heeft gedeputeerde Verbeek-Nijhof toegezegd om binnen de portefeuille Mobiliteit te kijken of er projecten kunnen worden versneld met een financiële impuls. Naar aanleiding hiervan is onderzocht welke projecten wat betreft mobiliteit met een financiële impuls kunnen worden versneld, om zodoende eerder tot realisatie over te kunnen gaan. Hieruit zijn de volgende drie categorieën projecten gekomen die kunnen worden versneld: 1. 9 Verkenningen door te intensiveren en budget naar voren te halen 2. Quick-wins door 2 projecten los te koppelen van de trajectaanpak 3. Nieuwe impulsen voor bereikbaarheid van USP en Smart Mobility

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. 9 verkenningen wat betreft mobiliteitsprojecten te versnellen door deze te intensiveren en budget naar voren te halen;
  2. 2 quick wins te realiseren door realisatie van projecten los te koppelen van de trajectaanpak;
  3. in te zetten op extra impulsen voor de bereikbaarheid van USP en Smart Mobility;
  4. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten;
  5. het persbericht vast te stellen.

11* Voortgangsrapportage Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma 2012 – 2019 over 2016

SAMENVATTING:

Het Integraal Gebiedsontwikkelingsprogramma (IGP) is een langlopend programma om integrale gebiedsontwikkeling te stimuleren en realiseren. De voortgangsrapportage biedt inzicht in de voortgang in 2016. In lijn met het coalitieakkoord is meer ingezet op verbindend proces met o.a. inzet van procesgeld. Op dit moment worden 11 gebiedsontwikkelingen actief ondersteund door het IGP. In 2016 hebben PS besloten tot inzet van investeringsbudget voor Mooi Rijnhuizen in Nieuwegein, afronden inrichting Park Vliegbasis Soesterberg en de N411 Utrecht – Bunnik. Het IGP is zeer waardevol bij het leggen van verbindingen tussen provinciale beleidsdoelen en draagt bij aan daadwerkelijke realisatie, in aanvulling op andere provinciale programma’s.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de Voortgangsrapportage IGP 2012 -2019 over 2016 vast te stellen;
  2. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

12* Bestuursovereenkomsten Westelijke ontsluiting Amersfoort N221

SAMENVATTING:

De realisatie van de Westelijke Ontsluiting Amersfoort N221 is zowel voor de provincie Utrecht als de gemeente Amersfoort van belang voor de regionale bereikbaarheid. De gemeente Amersfoort voert de regie tot en met de oplevering van het gehele project. Het project bestaat uit de realisatie van de weg en van een spooronderdoorgang.

Na oplevering wordt de weg eigendom van de provincie Utrecht, dus inclusief het beheer en onderhoud. Het betreft in hoofdzaak de hoofdrijbaan met de bermen en verkeerregelinstallaties en openbare verlichting. De afspraken worden bestuurlijk vastgelegd in een overeenkomst tussen provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort. ProRail realiseert gelijktijdig de nieuwe spooronderdoorgang. Na oplevering wordt de spooronderdoorgang eigendom van Prorail, dus inclusief het beheer en onderhoud. Deze afspraken worden bestuurlijk vastgelegd in een overeenkomst tussen Prorail en de provincie.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de ‘Realisatie, beheer-en onderhoudsovereenkomst Aanleg Westelijke ontsluiting Amersfoort’ tussen de provincie en de gemeente vast te stellen en aan te gaan per 9 maart 2017;
  2. de ‘Beheer- en onderhoudsovereenkomst onderdoorgang Westelijke ontsluiting te Amersfoort’ tussen de provincie en ProRail vast te stellen en aan te gaan per 9 maart 2017;
  3. de gedeputeerde Verbeek-Nijhof de volmacht te verlenen om de overeenkomsten namens de provincie te ondertekenen;
  4. Provinciale Staten bij de kadernota 2017 voor te stellen om de éénmalige afkoopsom van € 1.788.547,- per 1 januari 2021 te storten in de reserve Beheer en Onderhoud Infrastructurele Kapitaalgoederen en een bedrag van € 80.492 per 1 januari 2021 uit deze reserve toe te voegen aan het jaarlijks budget Beheer en Onderhoud;
  5. Provinciale Staten voor te stellen om voor de nieuwe infrastructuur van de Westelijke ontsluiting Amersfoort per 1 januari 2021 het jaarlijks budget Beheer en Onderhoud Infrastructurele Kapitaalgoederen te verhogen met € 152.266,- (prijspeil 2016);
  6. voorgesteld wordt in aanvulling op de afspraken bij de vaststelling van de Nota kapitaalgoederen 2016 nu geen extra financiële middelen vrij te maken voor (de nog te berekenen) vervangingsinvesteringen;
  7. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

13* Verduurzamen provinciehuis

SAMENVATTING:

In het Coalitieakkoord is duurzaamheid als speerpunt opgenomen. Dit moet niet alleen in woord maar ook in acties worden belijd. Daarom zal er in de nabije toekomst (voor 2020) een pakket investeringen gedaan worden om het Huis voor de provincie te verduurzamen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten: 1. in te stemmen met de maatregelen die nodig zijn om een energielabel C te verkrijgen en de vervangingsinvesteringen te doen met een terugverdientijd van <15 jaar; 2. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten".

14* Resultaten doorstroming auto provinciaal wegennet 2015

SAMENVATTING:

In het kader van de monitoring van de doelen die beschreven zijn in het Mobiliteitsplan is er behoefte aan inzicht in de ontwikkeling van de kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de provinciale wegen. De kwaliteit van verkeersafwikkeling wordt gemeten met de indicatoren voertuigverliesuren (vertraging vermenigvuldigd met aantal voertuigen) en knelpunten, die beide gebaseerd zijn op gemeten snelheden in 2015.

De voertuigverliesuren en knelpunten op onze wegen over het jaar 2015 zijn bekend. Deze twee indicatoren worden sinds 2011 jaarlijks gemonitord.

De wegen met de meeste voertuigverliesuren in 2015 zijn de N201, N233, N210, N226 en de N230. Al eerder werd besloten om de doorstroming op deze wegen te verbeteren en er lopen dan ook diverse verkenningen en projecten voor deze wegen, die extra prioriteit krijgen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. de rapportage “Knelpunten en Voertuigverliesuren 2015 Verkeersbeeld provincie Utrecht“ vast te stellen;
  2. deze rapportage te gebruiken voor de prioritering in de aanpak en het oplossen van knelpunten;
  3. de Statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

16* Rapportage 2016 en plannen 2017 internationale acquisitie

SAMENVATTING:

Met het oog op o.m. verbetering van de werkgelegenheid houdt de provincie zich al enige jaren bezig met internationale acquisitie: het aantrekken en behouden van buitenlandse investeringen in de regio. Om de regio nog sterker te positioneren wordt er momenteel gewerkt aan een gezamenlijke acquisitiestrategie van o.a. de gemeenten Amersfoort en Utrecht, de Economic Board Utrecht (EBU) en het Utrecht Science Park (USP).

In afwachting daarvan formuleert de provincie voor 2017 nog haar eigen kader en werkplan en wordt er tevens teruggeblikt op 2016. In het plan krijgt de samenwerking met regionale partners overigens al een prominente plek. Ook in 2016 zijn er diverse activiteiten gezamenlijk georganiseerd. Voor wat betreft de eigen acquisitietaken zijn er vorig jaar negentien succesvolle investeringsprojecten gerealiseerd. Gezamenlijk leveren deze projecten 14,4 miljoen euro aan investeringen in de provincie Utrecht op en voorzien ze in 458 arbeidsplaatsen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. Tot vaststelling van de notitie ‘Op weg naar meer rendement samen. Kader internationale acquisitie, resultaten 2016 en plannen 2017’;
  2. De statenbrief vast te stellen en met de notitie ‘Op weg naar meer rendement samen. Kader internationale acquisitie, resultaten 2016 en plannen 2017’ ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten.

17* Voorontwerpinpassingsplan Reconstructie N226 Hertekop-Schutterhoeflaan inclusief fietstunnel

SAMENVATTING:

De provincie werkt aan de reconstructie van de N226 Hertekop-Schutterhoeflaan omdat het verkeer op het gedeelte van de N226 tussen de Rijksweg A28 en Leusden Zuid de afgelopen jaren sterk is toegenomen als gevolg van de nieuwe wijk Tabaksteeg in Leusden en door de capaciteitsuitbreiding van de Rijksweg A28. Voor realisatie van deze reconstructie wordt nu een inpassingsplan voorbereid. Deze keus om een inpassingsplan te maken is vastgelegd in de Mobiliteitsvisie Provincie Utrecht 2014-2028 Voorgesteld wordt nu het wettelijk vooroverleg te starten en het plan ter inzage te leggen voor de wettelijke vooroverlegpartners.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het voorontwerp-inpassingsplan “N226 Hertekop-Schutterhoeflaan inclusief fietstunnel” zoals vervat in de bestandenset met planidentificatie NL.IMRO.9926.IP1703HertekopSchutterhoef-VO01 vast te stellen;
  2. het voorontwerp-inpassingsplan conform artikel 3.1.1 Bro aan de overlegpartners aan te bieden voor overleg;
  3. de statenbrief vast te stellen en ter informatie toe te zenden aan Provinciale Staten met het voorontwerp-inpassingsplan en het planningsoverzicht;
  4. de portefeuillehouder te mandateren het voorontwerp-inpassingsplan namens het college aan de overlegpartners aan te bieden.

18 Beantwoording statenvragen PVV betreffende Smart Solar Charging

SAMENVATTING:

Op 13 februari 2017 heeft Statenlid Dercksen van de Partij voor de Vrijheid statenvragen gesteld over het project Smart Solar Charging. In dit project worden elektrische auto’s geladen en ontladen met zonnestroom . De vragen gaan over het totale energieverbruik van het systeem van laden en ontladen van een batterij. In de beantwoordingsbrief wordt op de gestelde vragen ingegaan waarbij de lijn wordt gevolgd dat naast het energetisch rendement ook het economisch rendement mee wordt genomen in dit project.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex. artikel 47 van het Reglement van Orde provincie Utrecht van de heer R. Dercksen van de Partij voor de Vrijheid betreffende Smart Solar Charging vast te stellen en te verzenden.

19 Tweede advies ARK voor de variant afweging ongelijkvloerse kruising in Maarsbergen

SAMENVATTING:

Het advies over de ongelijkvloerse kruising in Maarsbergen is door de ARK opgesteld. Van de vier aangeboden varianten ziet hij twee varianten met name kansrijk om een passende ruimtelijke kwaliteit waar te kunnen maken. Dit zijn de BosBeek variant en de Westelijke variant met open Tuindorpweg. Op 13 februari 2017 heeft de commissie al gesproken over dit tweede advies.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennisnemen van het tweede advies van de ARK inzake de ongelijkvloerse kruising in Maarsbergen:

  2. Bijgevoegde antwoordbrief aan de ARK verzenden.

20 Vervallen

-

22 Openstellingsbesluit LEADER samenwerkingsprojecten

SAMENVATTING:

GS nemen het besluit om subsidieaanvragen mogelijk te maken voor samenwerkingsprojecten vanuit de twee LEADER-gebieden met andere LEADER-gebieden in Nederland en/of in Europa. LEADER is een onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma POP3. Met dit besluit wordt het mogelijk om van 3 april 2017 tot en met 31 augustus 2018 aanvragen in te dienen voor deze samenwerkingsprojecten. De aanvragen worden door de Lokale Actiegroepen van LEADER geselecteerd op basis van de twee Lokale Ontwikkelingsstrategieën die eind 2015 door GS zijn goedgekeurd. LEADER draagt bij aan doelen voor landbouw, leefbaarheid en de relatie tussen stad en platteland uit het provinciale meerjarenprogramma Agenda Vitaal Platteland (AVP). De regeling is bedoeld voor het opzetten en organiseren van Bottom-up samenwerkingsprojecten binnen Nederland of in Europees verband.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten het openstellingsbesluit, nr. 81A800CD, LEADER Samenwerkingsprojecten Provincie Utrecht 2017, vast te stellen en te publiceren in het Provinciaal blad.

23* Voortgang oprichting Routebureau

SAMENVATTING:

In 2016 heeft de provincie Utrecht tijdens een bestuurlijke conferentie over de toekomst van de recreatieschappen toegezegd de voorbereidingen te starten die nodig zijn voor de oprichting van een Routebureau. Eind 2016 is aan alle recreatieschappen en overige gemeenten een voorstel gepresenteerd voor de aanpak en de organisatie voor het Routebureau Utrecht. In maart dit jaar zal bij een nieuwe bestuurlijke bijeenkomst de concrete inrichting van het routebureau aan de orde komen. De start van het Routebureau wordt in de loop van het jaar verwacht.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. kennis te nemen van de voortgang van de oprichting van het Routebureau Utrecht;
  2. de statenbrief vast te stellen en toe te zenden aan provinciale staten.

24 Gegrondverklaring Awb-bezwaarschrift tegen opgelegde last onder dwangsom vanwege een overtreding van de Wet milieubeheer door een bedrijf te Woudenberg

SAMENVATTING:

Gedeputeerde Staten hebben hun toezichts- en handhavingstaak voor risicovolle bedrijven in mandaat uitbesteed aan de interprovinciale Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied te Zaandam. Medio juni 2016 heeft een BRZO-bedrijf nagelaten tijdig melding te maken van een loos brandalarm. Twee maanden nadat het bedrijf de defecte brandmelder heeft vervangen, leggen Gedeputeerde Staten het bedrijf alsnog een last onder dwangsom op. Bezwaarde is het daar niet mee eens. Naar zijn mening eist de Wet milieubeheer dat ongewone voorvallen alléén direct gemeld moeten worden wanneer nadelige gevolgen voor het milieu zijn ontstaan of dreigen te ontstaan. Bezwaarde meent ook dat een last onder dwangsom in dit geval geen juist rechtsmiddel is omdat de brandmelder al was vervangen. Er wordt om een vergoeding van proceskosten gevraagd. De Awb-adviescommissie van GS en PS meent dat bezwaarde een punt heeft en dat de last onder dwangsom niet op goede gronden is genomen. Daarom kan het besluit van Gedeputeerde Staten volgens de Awb-adviescommissie niet in stand blijven en vraagt bezwaarde terecht om een vergoeding van proceskosten. Gedeputeerde Staten besluiten het advies van de Awb-adviescommissie op te volgen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Awb-bezwaarschrift d.d. 10 oktober 2016 gegrond te verklaren en het bestreden besluit van 8 september 2016 te herroepen;
  2. met inachtneming van het Besluit Proceskosten Bestuursrecht, een proceskostenvergoeding toe te kennen van € 992,-;
  3. de beslissing op bezwaar vast te stellen, te verzenden en voor de motivering te verwijzen naar het advies van 12 januari 2017 van de Awb-adviescommissie van PS en GS.

31 Communicatieadvies

Geen opmerkingen.

33 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 14 maart 2017,

voorzitter,

secretaris,