Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 04-09-2018

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 28 augustus 2018

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

04A Ontslag Hans Goedhart (vervolg vragen dhr. Dercksen PVV d.d. 28 augustus 2018

SAMENVATTING:

In vervolg op eerdere vragen over dit onderwerp heeft de heer Dercksen van de PVV gevraagd waarom is gekozen voor ontslag ‘op andere gronden’ en niet voor disfunctioneringsontslag. Ook vraagt hij of disfunctioneringsontslag had geleid tot een voor de belastingbetaler voordeliger oplossing.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex artikel 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van de heer R. Dercksen van de PVV betreffende de ontslaggrond van de heer Goedhart vast te stellen en te verzenden.

06 Statenbrief Jaarrekening 2017 NV Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht

SAMENVATTING:

Op 4 juli jl. heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de NV Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) plaatsgevonden. Tijdens de vergadering is goedkeuring verleend aan de Jaarrekening en het bijbehorende Directieverslag over 2017. Op 2 juli 2018 heeft uw college hierover een besluit genomen. Op grond van het oprichtingsbesluit in 2011 worden de jaarstukken van de OMU ter kennisname aan Provinciale Staten gezonden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief vast te stellen en ter informatie naar Provinciale Staten te zenden.

07 Beantwoording schriftelijke vragen betreffende windturbines bij Houten, vervolgvragen SGP

SAMENVATTING:

De vraag heeft betrekking op het initiatief voor windturbine park Goyerbrug (Houten, langs Amsterdam-Rijnkanaal) en is een vervolgvraag op eerder gestelde vragen omtrent de mogelijkheid voor de provincie om een provinciaal inpassingsplan te maken. De vraag is gericht op een definitief standpunt over het wel of niet inzetten van een inpassingsplan. In de beantwoording wordt aangeven dat de provincie wettelijk verplicht is om een inpassingsplan te maken als een initiatiefnemer van een windpark zich schríftelijk bij de provincie meldt en een vergunningaanvraag van de initiatiefnemer is afgewezen door de gemeente. Of de provincie (PS) een inpassingsplan gaat maken hangt mede af van de motivering van eventuele afwijzing, waardoor nu nog geen finaal oordeel gegeven kan worden. Daarnaast is het opstellen van een inpassingsplan een bevoegdheid van Provinciale Staten.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 47 van het Reglement van Orde Provincie Utrecht van het Statenlid van Leeuwen van de SGP vast te stellen en te verzenden.

08 POP3 Openstellingen fysieke investeringen voor innovatie en modernisering van agrarische ondernemingen 2018

SAMENVATTING:

Het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) wordt uitgevoerd door jaarlijks een aantal regelingen open te stellen.

GS nemen twee besluiten om subsidieaanvragen mogelijk te maken in het kader van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). Met deze subsidies kunnen agrariërs investeren in onroerend goed (stallen, bedrijfsgebouwen), machines en installaties (precisielandbouw, energieopslag, verduurzaming). Besluit 1 biedt subsidiemogelijkheden aan in de vorm van twee investeringslijsten: één gericht op het waterbeheer en één gericht op circulaire landbouw, energiebesparing, dierenwelzijn en biodiversiteit. Besluit 2 biedt subsidiemogelijkheden om innovatief en modern maatwerk te ontwerpen op het eigen bedrijf mits passend binnen de POP3-doelen. Dit maatwerk wordt beoordeeld met de criteria innovativiteit, effectiviteit, haalbaarheid en efficiëntie.

Met beide besluiten wordt het mogelijk voor agrarische ondernemers om vanaf 24 september tot en met 19 november 2018 subsidie aan te vragen voor fysieke investeringen op hun bedrijf.

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. het openstellingsbesluit, nr. 81D89DC7, Fysieke investeringen voor de brede uitrol van innovaties en modernisering van agrarische ondernemingen provincie Utrecht 2018 vast te stellen en te publiceren in het provinciaal blad;
  2. het openstellingsbesluit, nr. 81D89DC8, Fysieke investeringen voor de eerste uitrol van innovaties en modernisering van agrarische ondernemingen provincie Utrecht 2018 vast te stellen en te publiceren in het provinciaal blad.

09 Voortgang visie op regionale samenwerking op maatschappelijke opgaven

13 Communicatie