Honderdste duurzaamheidscertificaat voor de Utrechtse zorg uitgereikt

Zorginstelling “Beweging 3.0” heeft het honderdste duurzaamheidscertificaat van de Milieuthermometer Zorg in de provincie Utrecht behaald. Deze mijlpaal werd op woensdag 14 februari 2024 gevierd tijdens een bijeenkomst met medewerkers van verschillende zorginstellingen. Zij werken allemaal aan het (verder) verduurzamen van hun organisatie. Het succes van inmiddels meer dan honderd certificaten in de Provincie Utrecht is namelijk van alle zorgorganisaties samen.

Nienke Bakker en Silvia Speel
Sylvia Speel, projectleider Beheer & Onderhoud bij Beweging 3.0 en Nienke Bakker, programmamanager Duurzaam Ondernemen bij Beweging 3.0

Gedeputeerde Huib van Essen: “Het verduurzamen van de zorg draagt bij aan onze ambitie om zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2050, een klimaatneutrale provincie te zijn. Om de zorginstellingen te helpen met het verduurzamen, hebben wij samen met gemeenten een aanpak ontwikkeld. Die aanpakt werkt, doordat er door verschillende zorginstellingen inmiddels al 104 certificaten zijn behaald voor locaties in Utrecht: vier gouden, 62 zilveren en 38 bronzen. Steeds meer locaties worden aardgasvrij. Landelijk lopen we hiermee voorop met onze aanpak.“

Op basis van gas en elektriciteit stoten we 35 procent minder CO2 uit

Beweging 3.0 ontving tijdens de feestelijke bijeenkomst op 14 februari niet alleen het honderdste duurzaamheidscertificaat, maar ook nog bronzen duurzaamheidscertificaten voor vier andere locaties in de provincie Utrecht. Nienke Bakker van Beweging 3.0: “Wij hebben nu zes bronzen certificaten voor al onze eigendomspanden, waarvan vijf in de provincie Utrecht. Op één van die locaties gebruiken we nu veertig procent minder energie dan in 2018. Op basis van gas- en elektriciteitsgebruik stoten we in 2023 op alle locaties gezamenlijk 35 procent minder CO2 uit. We hebben de smaak te pakken. We streven ernaar om deze locaties in 2024 nog verder te verduurzamen en het certificaat zilver te behalen. En we gaan natuurlijk ook aan de slag met verduurzaming in de locaties die we huren.”

Van brons naar zilver

Beweging 3.0 blijft stappen zetten om een duurzame organisatie te worden. Zo zijn ze bezig hun afval beter te scheiden en zijn ze overgestapt op groene schoonmaakmiddelen en gerecycled toiletpaper. Er zijn ook Green Teams opgericht, die bestaan uit collega’s uit alle lagen van de organisatie. Zij kijken samen hoe hun werk nog duurzamer kan.

De provincie helpt

De ambitie van provincie Utrecht is dat eind 2025 totaal 210 locaties van zorginstellingen aantoonbaar hebben verduurzaamd. Met het huidige tempo ligt de provincie op koers om dit te halen. Hiervoor heeft de provincie samen met gemeenten een aanpak ontwikkeld en een netwerk opgebouwd van zorginstellingen, die werken met de Milieuthermometer Zorg van het Milieu Platform Zorgsector. Dit instrument helpt zorginstellingen om stapsgewijs de organisatie te verduurzamen. Daarmee werken ze aan verschillende thema’s, waaronder het thema energie.

De verschillende certificaten (brons, zilver en goud) geven aan wat een zorginstelling heeft bereikt.  Wanneer een locatie erin slaagt om het verduurzamingsniveau verder te verhogen, kan er een volgend niveau worden behaald.

Het netwerk helpt om van elkaar te leren

Steeds meer zorginstellingen in de provincie Utrecht doen mee aan deze aanpak. De provincie ondersteunt hen met informatie over landelijke ontwikkelingen en/of kansen, en door kennisbijeenkomsten te organiseren waarin hun duurzaamheidsmedewerkers kennis en ervaringen met elkaar uitwisselen.

Wilt u meer weten?

Wilt u ook uw zorginstelling verduurzamen of meer weten over de ondersteuning van de provincie bij het verduurzamen van de zorg? Kijk dan op Verduurzaming maatschappelijk vastgoed.

Nieuwsgierig naar wat Beweging 3.0 nog meer gedaan heeft om het bronzen certificaat te halen? Lees dan verder op 100ste certificaat voor duurzame zorg naar Beweging 3.0.

lotte.mulders@provincie-utrecht.nl, 06 39 25 06 62